Forkultur

Heisann,

Har laget en forholdsvis stor gjærstarter(2.5l) som nå har stått i kjøleskapet et døgn til flokkulering.
Planen er å brygge i morgen ettermiddag og det jeg lurer på er følgende:

Bør jeg gjøre slik bryggselv.no anbefaler i en av guidenes sine etter jeg har dekantert ut ølet fra starteren?
"Vi anbefaler at du lager en ekstra vørter på for eksempel en halvliter. Denne tilfører du forkulturen noen timer før pitching, eller gjerne dagen før."
Eller er dette overkill, holder det at jeg lar starteren stå i kjøleskapet til i morgen og setter den i romtemperatur noen timer før bryggingen starter?

Mvh
Håvard

Hei og takk for svar Stein. Fulgte ditt råd og må presisere at jeg ikke tror det er det som er årsaken til følgende oppfølgingsspørsmål.

Gjærstarteren skummet en del over i løpet av døgnet den stod på magnetrøreren, og nå et halvt døgn etter den ble dekantert og pitchet i brygget, er det mininmalt(om noe...) med aktivitet i gjærlåsen. Kan det være slik at mye av gjæren har fulgt skummet ut av starteren og gjort den for liten, eller må jeg smøre meg med tålmodighet? Vet ikke hvor lang lag-time man må beregne, men innbiller meg at gjæringen startet raskere forrige gang vi brygget. OG ble målt opp mot 1.060.

Hvilken gjær er det ? De kommer igang litt forskjellig alt etter hvilken type det er. Og som alltid, er du sikker på at lokket er tett ?
Jeg har ikke opplevd at det har skummet ut for mye gjær fra starteren.

Ta en måling. Har selv opplevd at på de verste overboblingene i gjærstarteren så har jeg mistet veldig mye gjær.

Har du kran tapper du ut litt. Har du ikke det men vintyv tar du litt med den. Er det ikke skum oppi der kan du slippe et sanitet hydrometer oppi der. Eller bruke en sanitert kopp eller noe til å ta ut.

Er det skum oppi der så gjør du ingen av delene.

Hei og takk for svar Stein. Fulgte ditt råd og må presisere at jeg ikke tror det er det som er årsaken til følgende oppfølgingsspørsmål.

Gjærstarteren skummet en del over i løpet av døgnet den stod på magnetrøreren, og nå et halvt døgn etter den ble dekantert og pitchet i brygget, er det mininmalt(om noe...) med aktivitet i gjærlåsen. Kan det være slik at mye av gjæren har fulgt skummet ut av starteren og gjort den for liten, eller må jeg smøre meg med tålmodighet? Vet ikke hvor lang lag-time man må beregne, men innbiller meg at gjæringen startet raskere forrige gang vi brygget. OG ble målt opp mot 1.060.

12 timer er da ingen ting å snakke om. Vent i hvert fall ett døgn før du begynner å vurdere å tenke på å bli nervøs.

Tilbake
Topp