Første all-grain, dårlig meskeutbytte?

Heisann,

Då står min første all-grain (IPA etter "eigen" oppskrift) til gjæring. Har eit par spørsmål i forhold til å få dette endå bedre til neste gang.

Oppskrifta (laga i beersmith) var tenkt å gi 30 liter til koking, og ca 25 liter i gjæringsbøtte. OG 1.068

6.5 kg pale ale malt, 0.5 kg hvete, 0.5 kg carared (ferdig knust fra Vin og Bar)

Mesker i ein Coleman Xtreme 34 liter med bazooka..  66.7 grader i ein time med 15 liter vatn... tømte av.
Skjønte ikkje beersmith sine instruksjoner for batch sparging, og skylte derfor med 10 lliter(76 grader) rørte rundt og venta 15 min. Repeterte dette siste en gang til.

Rota litt med mengden på slutten, og enda opp med ca 25 liter til koking. Vørten var rimelig "tynn" på slutten, og eg tenkte det var greit å ha litt å gå på første gang..

Men, pre-boil SG var kun 1.050... etter 90 min kok enda OG på 1.056.. 

Kva bør eg endre til neste gang for å få opp meske effektiviteten?

Det første jeg tenkte på var at du har for dårlig kok, lite avdamping, siden du kun får en økning på 6 i OG. Hvor mye vørter endte du opp med til gjæring? Kompanserte du for temperatur da du målte, eller kjølte du ned vørteren til 20 grader? Regner med du bruker øchselvekt.
Oppsette ditt ligner på mitt eget, og jeg skyller også to ganger på 78 grader. Det virker ikke som om du bruker for mye skyllevann heller, så det skulle ikke tilsi lav SG, heller litt høyere, siden du endte opp med 5 l mindre vørter enn oppskriften, igjen kompansert for temperatur?
Ellers er det viktig med god røring, for å sikre god utvasking av sukkerstoffer på de to siste stegene.

Kjoygard skrev:
Hva hadde du satt effektiviteten til i oppskriften?
PCen med beersmith står på jobb, men trur ikkje eg har endra den fra default. Er det 70% ? Kanskje det er riv ruskende gale?

Brynsj skrev:
Det første jeg tenkte på var at du har for dårlig kok, lite avdamping, siden du kun får en økning på 6 i OG. Hvor mye vørter endte du opp med til gjæring? Kompanserte du for temperatur da du målte, eller kjølte du ned vørteren til 20 grader? Regner med du bruker øchselvekt..
Hmm. Har grei kok, men ingen fosskok.. Enda på ca 20 liter til gjæring. Mykje humlegrums som eg forkasta. Kjølte vørter til 20 grader før måling

Brynsj skrev:
Ellers er det viktig med god røring, for å sikre god utvasking av sukkerstoffer på de to siste stegene.

Hmm. Eg rørte godt rundt med ein gang, men lot det stå etter det. Bør eg røre kontinuerlig? Og er 2 skyllinger med lik mengde vatn (her 10 liter) en grei måte?

Når jeg legger din oppskrift inn i Beersmith, så ender du på en effektivitet på skarve 50 %, som må kunne sies å være lavt. Oppsett og utførelse ser ut til å være grei, og maltet var ferdig malt, så det burde være i orden.
Det kan derfor se ut til at du har for lav effekt under kok. Du har oppnådd en avdamping på  ca 5 %, ut fra SG-OG og 25 l - 20 l, lagt inn i boil off tool. Jeg ligger på rundt 15 %, noe som ville ha gitt en OG på 1067 etter 90 min kok, men naturlig nok mindre vørter. Koker du alt i en gryte, og eventuelt hvor mange watt koker du på? Jeg koker rundt 32-33 l på en 2000 w plate + to 500 w grilltennere, 3000 w tilsammen. Det gir rimelig god kok og avdamping, og jeg har en effektivitet på rundt 80-85 %.

Brynsj skrev:
. Du har oppnådd en avdamping på  ca 5 %, ut fra SG-OG og 25 l - 20

Ser utifrå notatene mine at det var ca 27 liter før kok. Enda opp med 19 liter, men måtte nok kaste et par liter med grums, så regnestykket ditt er nok ganske rett allikevel.

Men hvis eg husker riktig så sa beersmith at estimert boil gravity skulle være 1.059.. Og siden eg tok ut litt mindre fra mesken og var på 1.050 så er det vel fortsatt et utbytteproblem her?

Enig med deg. Du ligger lavt i forhold til kalkuleringen til Beersmith. Jeg opplever også at jeg av og til kommer noen poeng under estimert SG, men ikke så mye som 9. Jeg hadde litt trøbbel med kvernen, og opplevde at utbytte gikk ned. Når jeg nå ser gjennom oppskriftene, så lå jeg noen poeng over estimert SG, mens nå ligger jeg 1-3 under. :jaha: Burde kanskje se litt på innstillingen en gang til...
Jeg kompanserte med en ekstra grilltennner, slik at OG blir som beregnet. Malegraden på maltet har utvilsomt endel å si for utbytte. Jeg kvernet malt i en kaffekvern, før jeg kjøpte maltkvern, og hadde da veldig godt utbytte pga fin malegrad, men opplevde også tett mesk i blant. Det sies også at tappehastigheten har noe å si, men jeg tapper alltid med full åpning på en 1/4" kran og får et rimelig greit utbytte. To skyllinger bør klare å løse/vaske ut søtstoffene uansett, så hastighet har kanskje mest å si ved kontirnuelig skylling.
Vet ikke om løsningen er nærmere, men bedre kok og eventuelt litt finere malingsgrad kan hjelpe på utbytte.
Har du forresten kalibrert måleutstyre, øch.vekt og tremometer?

Du har kansje litt tjukk mesk. (2l/kg). Det kan vere at du ikkje har fått rørt ut malten tilstrekkeleg, kansje.
Malten beheld ca 1l pr kg måt du tappar av all veska etter mesking, så då får du ca 7,5l i gryta. I tillegg får du igjen alt skolevatnet du tilset, 2x10l. Altså 27,5l totalt. Dette stemmer bra med det du har notert.
Det gir ingen forklaring på meskeutbyttet direkte.

Det eg ville ha gjort neste gang var å meske med 2,5-3l pr kilo. Tappe av 15l (ved 3l/kg), då manglar du 15l på preboil om du vil ha 30l der. Dei femten literane kan du dele i to skolingar, eg ville har tatt 10l på første, og resten pluss litt ekstra på andre. Avtappingen på andre kan du stoppe når du har stort nok volum.

Det er litt lettare å få rørt ut skikkeleg ved litt tynnare mesk. Du kan ev. redusere til 2,5l/kg og ha litt meir skolevatn. Husk å rør godt i alle step.
Ein  annan ting. Skolevatnet på første skoling kan godt vere ein god del varmare enn 76 C. Kansje nermare 90 C for å oppnå 78 C i mesken. Det vil og hjelpe utvasking av sukkerstoff frå første og andre skoling.
Ikkje tapp av for raskt, ta deg god tid.
Og så kan du slenge oppi ein grilltendar eller to for å få litt bedre avdamping.

Lykke til.

Brynsj skrev:
Enig med deg. Du ligger lavt i forhold til kalkuleringen til Beersmith. Jeg opplever også at jeg av og til kommer noen poeng under estimert SG, men ikke så mye som 9. Jeg hadde litt trøbbel med kvernen, og opplevde at utbytte gikk ned. Når jeg nå ser gjennom oppskriftene, så lå jeg noen poeng over estimert SG, mens nå ligger jeg 1-3 under. :jaha: Burde kanskje se litt på innstillingen en gang til...
Jeg kompanserte med en ekstra grilltennner, slik at OG blir som beregnet. Malegraden på maltet har utvilsomt endel å si for utbytte. Jeg kvernet malt i en kaffekvern, før jeg kjøpte maltkvern, og hadde da veldig godt utbytte pga fin malegrad, men opplevde også tett mesk i blant. Det sies også at tappehastigheten har noe å si, men jeg tapper alltid med full åpning på en 1/4" kran og får et rimelig greit utbytte. To skyllinger bør klare å løse/vaske ut søtstoffene uansett, så hastighet har kanskje mest å si ved kontirnuelig skylling.
Vet ikke om løsningen er nærmere, men bedre kok og eventuelt litt finere malingsgrad kan hjelpe på utbytte.
Har du forresten kalibrert måleutstyre, øch.vekt og tremometer?

For stor hastighet ved kontinuerlig skylling kan vel fort gi kanalisering gjennom mesken, som igjen gir dårlig utbytte.?
Ellers ser det ganske likt ut mitt oppsett og jeg regner med ca 10 % boil off. Er malten gammel kanskje..?

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

protto skrev:
Husk å rør godt i alle step
Eg rørte eit par-tre ganger i løpet av den første timen, også forholdsvis godt ein gang ved kvar skylling... bør eg røre oftare?

protto skrev:
Ein  annan ting. Skolevatnet på første skoling kan godt vere ein god del varmare enn 76 C. kanskje nermare 90 C for å oppnå 78 C i mesken. Det vil og hjelpe utvasking av sukkerstoff frå første og andre skoling.
Er det noko fare for å få for høg temp i mesken på dette tidspunktet?

Andreas H Vang skrev:
Er malten gammel kanskje..?
Hmm. vanskeleg for meg å sei. Bestilte den ferdig kverna på torsdag, og brygga på laurdag.. er det nokon måte å sjå om den er gamal?

76-78 C er passe på mesken under skoling. Ikkje over 80 C. Men for å oppnå det må du ha høgare temp på vatnet du tilset.

Har du sørget for å løse opp alle maltballene i første steg? Mange slike kan gi et dårligere resultat, siden vann ikke kommer til.

Brynsj skrev:
Har du sørget for å løse opp alle maltballene i første steg? Mange slike kan gi et dårligere resultat, siden vann ikke kommer til.

Hmm. Usikker på begrepet "maltballer". Eg tømte malten ca ein og ein liter med et litermål i vatnet og rørte godt til det var ein "graut". Enda på akkurat 66.7 grader (som beersmith ville ha) og satt på lokket.

Jeg fyller vann i meskekaret med kvernet malt, og opplever da at det flyter baller rundt i mesken, som er tørre på innsiden. Disse sørger jeg for å knuse opp, slik at alt maltet blir godt blandet med vann.
Det virker ikke som om du vil ha større problem med dette siden du tilsetter maltet litt og litt. Tynnere mesk, som Protto sier, kan være en ide for lettere utblanding. Kalibrer måleutstyret, så er du sikker på måleresultatet også.

Brynsj skrev:
Kalibrer måleutstyret, så er du sikker på måleresultatet også.

Hmm. Har lånt et fluke multimeter fra jobb med temperaturprobe som viser nesten nøyaktig 100 grader i kokende vann, og oechslemeteret viser kanskje 1 grad feil i 20 graders vatn, så eg skulle ikkje tru det var problemet heller.. 

Tilbake
Topp