Første batch, gjæring og SG

Hei. Jeg brygget min første batch for en uke siden (IPA). målte OG til 1.050 (temperaturen kan ha vært noe høy, ca 25-30grader). Dunken ble satt til gjæring i kjøleskap med STC-1000 på 18graderC som det stod i oppskriften.
I dag har det gått 7 dager siden den ble satt til gjæring og jeg målte SG til 1.018, det har "ploppet" ekstremt lite i gjærlåsen de siste dagene. Er dette normal SG ? FG skal vel være en del lavere enn dette !?
Jeg vet at 7 dager er lite for en IPA, men siden det ikke er noe aktivitet i gjærlåsen lurer jeg på om gjæringen har stoppet !?
Ølet var litt lys på farge for å være en IPA, og det smakte litt gjær.

Stian

Hvilken gjær brukte du?
ved hvilken temp mesket du?
1018 trenger ikke å være så høyt siden den bare har stått en uke til gjæring, la den stå 14 dager,
Det at det stopper å ploppe i gjæringslåsen betyr ikke at gjæringen har stoppet, bruk målingene som fasit, ikke lyden.
og at det smaker gjær av gjærende veske er ingen bombe, gi det tid.

Av den infoen jeg fant trives den gjæren best rundt 12 grader.

Men, it ifra det jeg har lest (og opplevt ila 3 brygg, er fersking  selv) at det skjer ikke så veldig mye i den gjærlåsen etter fem dager. Og SGen du beskriver vil jeg tro er normalt. Hvis det stopper helt opp kan du rugge litt på dunken for å få gjæren opp dit hvor "maten" er så fortsetter gjæren å spise.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Stiska skrev:
Brukte 11,5g Saflager W-34/70. Mesket ved 65-67 grader.

takk for svar

Miguel skrev:
Av den infoen jeg fant trives den gjæren best rundt 12 grader.

Men, it ifra det jeg har lest (og opplevt ila 3 brygg, er fersking  selv) at det skjer ikke så veldig mye i den gjærlåsen etter fem dager. Og SGen du beskriver vil jeg tro er normalt. Hvis det stopper helt opp kan du rugge litt på dunken for å få gjæren opp dit hvor "maten" er så fortsetter gjæren å spise.

Edit: hvor måler du tempen? Temperaturen et som regel noen grader høyere inni dunken enn i lufta rundt når det gjærer som verst. Det beste er visstnok å sette føleren rett på dunken og isolere den, slik at tallene du får fra føleren gjenspeiler tempen på dunken, og at den ikke tar gjennomsnitt fra dunken og lufta rundt den.

Tilbake
Topp