Første brygg er satt! Smithwicks

Da var endelig første brygg satt! Etter en del leting på nettet fant jeg en oppskrift på Smithwicks (Irish red ale) som så ut som var verdt å forsøke! Kjøpte inn råvarer og klemte til kl 0630 i morres (noe utolmodig på å komme igang  ;D)
mesket inn på 70 grader, 4,95 kg malt og 13 liter vann. rørte godt og lot det stå 60 min. målte temp etter 60 min, den  var da 68-69 grader (noe høyt?)  Etter at jeg tappet ut vørteren i kjelen tilsatte jeg nytt vann i mesken, 12 ,5 liter vann som målte 76 grader. Lot dette stå i 10-15 min og tappet over i kjelen. Totalt ca 22 liter vørter til koking. Tilsatte 2 forskjellige humler i kokeprosessen + gjærnæring og protafloc. Målte OG til 1055 før oppkok. Etter kok målte jeg 1058, Som gir effektivitet på 79%. I Beer Smith står det at denne sjangeren skal ligge fra 1044-1060. Aner meg at jeg får noe høy alkoholprosent. Har smakt Smithwicks i Irland på fat og tror ikke alkoholprosenten var mer en ca 4-4,5 %. Noe som vet? Evnt om noen vet hva alkoholprosenten er på export varianten som selges i statene? Fikk ut 19,5 liter totalt i gjæringsspannet. Tilsatte Wyeast Irish Ale 1084 smackpack!

Under koking brukte jeg grilltenneren aktivt. elementet på platetoppen er på 2300 w og kjelen er på 34 liter. Merket at koken dabbet litt av når jeg jeg tok ut grilltenneren. Ønsket heller ikke koke med lokk ( selv om det ble litt koking med lokk, men da med ganske stor glippe slik at dampen kom ut)

Alt i alt meget godt fornøyd! meskespannet fungerte knakenes bra (to spann i ett, det ene med 1000 2mm hull som sil) og vørterkjøleren var meget effektiv! 
Fargen ble jo akkurat slik jeg husket den  ;D
Nå står den til gjæring i romtemp til jeg hører det plopper. Da setter jeg den på ca 16-17 grader!

Noen som har erfaringer med Smithwicks? Eller liknende type øl?
 
kkristiansen skrev:
mesket inn på 70 grader, 4,95 kg malt og 13 liter vann. rørte godt og lot det stå 60 min. målte temp etter 60 min, den  var da 68-69 grader (noe høyt?)

Har ingen erfaring med denne type øl, men jeg er rimelig sikker på at du får et veldi fyldig øl. Innmesking på 70 grader kan man trygt si er noe høyt :yes: Men.. det blir sikkert et kjempeflott øl :sikle
 
Smithwick's = Killkenny. Det finnes flere varianter, vel alt ettersom hvilke markeder de er ment for, men stilen er definitivt den samme.

Du kan godt koke med lokk. En liten glipe i lokket er mer enn nok.

70 C er, som Torga allerede har nevnt, en veldig høy mesketemperatur. Du vil nok oppleve at FG i ølet blir relativt høy (gjerne 20+), men det er ingenting i veien for at du får et helt prima øl! Noe fyldigere, litt søtere og mindre alkoholsterkt enn du kanskje ønsker, men likefullt ok. Til denne øltypen ville jeg heller lagt meg i området 65-67 °C.
 
Gratulasjoner fra sørlandet!

Kan ikke regne med innertier ved første forsøk, men det høres jo lovende ut da.
Et fyldig og sikkert godt øl.

Neste bryggedag er du klar over at the mashtun er bedre enn du hadde våget å håpe på og med noen enkle grep har du perfekt mesketemp..
 
kkristiansen skrev:
Et noe tidlig juleøl da  :skitbra:

neida, det er to mnd. siden jeg brygget juleølet.

kkristiansen skrev:
Hvis jeg flasker på 24, vil ikke dette bli rene atombombene??

Er gjeringen stoppet på 24 så er resten av sukkeret ugjerbart,
det jeg ikke vet sikkert er om noe av dette sukkeret kan gjære sammen med sukkeret du tilsetter for karbonering, det er en betingelse for flakebomber i tillegg til feilberegning av sukkermengde, men det vet dere andre bedre, jeg ettergjærer aldri på flasker.
 
Om gjæren har gjort jobben sin skikkelig, er alt gjærbart sukker borte. La ølet stå to uker på primærdunbken, det burde være nok til at gjæren er ferdig med jobben. Om du fortsatt har tegn til aktivitet, lar du det stå noe lenger. De resterende sukkerstoffene vil ikke brytes ned av gjæren, selv om aktiviteten tar seg opp igjen under karboneringen (flaskegjæringen). Normalt skulle det ikke være noe problem å tappe øl med høy FG på flasker, så lenge alt gjærbart sukker er konsumert.
 
Takker for gode tilbakemeldinger!

Imorges kl 0700 da jeg sto opp, var det full aktivitet i gjærlåsen. Da hadde den stått fra kl 1230 dagen i forveien i romtemp. Nå har jeg satt den i boden på 16-17 grader...
 
kkristiansen skrev:
Nå har jeg satt den i boden på 16-17 grader...

Da burde du sette den ut i vanlig romtemperatur nor aktiviteteten avtar. Wyeast 1084 Irish Ale kan produsere en del diacetyl, og litt høyere temperatur mot slutten av gjæringen vil hjelpe med å resultere diacetylen.
 
Akkurat.. Hva gjør egentlig diacetyl med smaken på ølet? Leser at diacetyl blir brukt i smør og olje for å sette smak... !?

Har uansett blitt bitt kraftig av ølbryggebasillen... Så dette gir utrolig mersmak!

Nå er jeg på jakt etter corneliusfat.. Noen som har noen til salgs?? ønsker 4 stk i første omgang.. :)
 
Målte FG for noen dager siden. 1020. Smakte også på det.. Tror aldri jeg har spytta, banna og fresa så mye noen gang! veldig stygg ettersmak!
Målte FG igjen idag. Fortsatt 1020. Den stygge smaken hadde avtatt litt...

Kan  det være gjæren som fortsatt jobber? ikke noe synlig aktivitet i gjærlåsen..
 
La den stå noen dager til. Kan du beskrive smaken nærmere? Normalt skal øl aldri på noe tidspunkt smake så vondt at man trenger å frese, banne og spytte...
 
Litt vanskerlig å forklare smaken. Den smaker helt greit til å begynne med.. Men så kommer det en rar ettersmak. smaker på en måte litt "hardt" mulig d er gjærsmak... Jeg sjekker igjen om noen dager..
 
Dette brygget skal være en enkel og fin oppskrift på Smithwicks. Men da dette var mitt første brygg, gjorde jeg nok litt mange feil underveis. Nå har jeg noen brygg på baken og skal prøve å brygge det på nytt etterhvert!
Tips:
Gjærstarter må lages!
Vær utrolig nøye med gjæringstemp (hold deg fra 16-18 grader)

Oppskriften har jeg på jobb, så legger den ut i morgen. 
 
Oppskrift på 20 liter:

4,20 kg Maris Otter pale malt (eller annen pale malt)
0,40 kg crystal malt (60 SRM)
0,25 kg cara-pils/dextrine
0,10 kg roasted barley

15 gram EKG 60 min
15 gram EKG 20 min
15 gram Fuggles 10 min

1 liter gjærstarter 1084 Irish Ale
 
Tilbake
Topp