Første brygg med Bratberg kopi, gen 2

Driver og planlegger mitt første brygg med nyinnkjøpt Bratberg kopi fra netthandelen.

Jeg ser at det selves all-grain ølsett på Bakke brygg i Trondheim, dog er ikke utvalget så stort.
Jeg tenkte derfor å bruke en av oppskriftene deres og bestille malt.

http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/89534/bakke-brygg-belgisk-blonde-50-l
Dette er oppskriften jeg tenker å brygge.

(deler alle mengdene på 2)
Vil 25 liter være greit å få til på dette bryggeriet?
Jeg synes det er litt vanskelig å beregne meskevann og skyllevann,

Kan noen kjapt forklare hvordan jeg legger dette inn i en kalkulator på nett?
 
http://www.glennrlie.net/kalk_meskeskyllevann er veldig grei å bruke.

  • Legg inn vekten på malten i øverste.
  • La 2 og 3 stå som de er.
  • Legg inn avdamping i den fjerde; typisk er vel 10 % per 60 minutter.
  • I den femte legger du inn mengde trub (i liter) du lar bli igjen i kokekaret når du overfører til gjæring (blir gjerne alt mellom 2–5 liter, avhengig av batchstørrelse – dette er sånn du finner ut etter et par brygg)
  • Siste felt; antall liter du ønsker overføret til gjæringskaret.
 
La inn tall for 23 liter vørter til gjæring, og 2 liter igjen i bunn etter kok. Da blir det over 36 liter... Dvs med 35 liters bryggeri kan jeg ikke lage mer enn knappe 20 liter ferdig vørter :/ ?
 
Husk at {1,3 liter * vekten av malten} forsvinner i absorpsjon. Så om du har 5 kg malt, forsvinner 6,5 liter vann under mesking.
 
Jepp, og da skulle du vel ende på i underkant av 29–30 liter, give or take, til koking? Da er det vel plass, selv med skummet fra «hot break» i en 35L? :)
 
Hei.
Jeg har Bratberg, og max vørter du bør koke er 28 liter, det er max merket. Koker du mer er det lett at det koker over. (Been there done that! Vørter er sukkerholdig og lite moro å vaske opp...)
Jeg har på det meste fått 74 bjørnunger (0,33l) flasker ut av et brygg.

Det at det er 35 liters bryggeri er noe jeg synes er litt dumt at de skriver, for de fleste tenker vel at når det står 35 liter så er det det du kan brygge...

Lykke til med brygget :)
 
Har startet kok med ca 30l i kjelen flere ganger (2-3cm til kanten), man må være påpasselig med å fjerne hotbreaken når det koker opp, venter med å tilsette 60min humlen til 2-3min etter oppkok...gjør det litt forsiktig slik at det ikke koker over
 
Tilbake
Topp