Første brygg, noe gikk galt, men hva...?

Jeg har også bommet på skyllinga, åpnet krana fullt og tømt på med skyllevann. Resultatet var lav OG. Jeg har ordnet meg med et vaskefat i plast som jeg har borret hull i slik at det blir ei sil. da renner skyllevannet jevnt ned i mesken. Og jeg passer på å bruke lang tid på skyllinga - 45-60 minutter på 30 l til kok. Bruker BB30
 
Noen tanker:
Hva om jeg mesker med riktig antall liter og tapper dette over i et kar når tida er ute, for deretter å fylle på med skyllevann over malten, og lar dette stå å godtgjøre seg noen minutter, før jeg hever maltrøret og lar det renne av seg? Heller dette sammen med det første jeg tappet av, sjekker antall liter før kok og tømmer det tilbake i maskinen hvis antall liter er ok. Hvis for lite, prøve å trekke ut mer med mer skyllevann.

Tenker jeg veleeeedig som en nybegynner nå....? [emoji848][emoji848]

Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
Noen tanker:
Hva om jeg mesker med riktig antall liter og tapper dette over i et kar når tida er ute, for deretter å fylle på med skyllevann over malten, og lar dette stå å godtgjøre seg noen minutter, før jeg hever maltrøret og lar det renne av seg? Heller dette sammen med det første jeg tappet av, sjekker antall liter før kok og tømmer det tilbake i maskinen hvis antall liter er ok. Hvis for lite, prøve å trekke ut mer med mer skyllevann.

Tenker jeg veleeeedig som en nybegynner nå....? [emoji848][emoji848]

Sent fra min E5823 via Tapatalk
Nei, det er en fin metode som gir konsistent godt resultat, det er partiskylling som jeg nevnte i post #17
Bare husk å røre rundt litt før du hever maltrøret.

Se her også for framgangsmåte
https://forum.norbrygg.no/threads/ny-i-olbrygging-trenger-litt-starthjelp.35182/#post-376564
 
Tips??

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Erklærer meg enig med @Noget Undergjæret . Jeg bruker bare batch sparge sjøl, og får 82/83% meskeeffektivitet når jeg brygger normalsterkt øl. (Ølsettet ditt forutsetter bare 72%.) Med "kontinuerlig skylling", dvs. stadig tilførsel av skyllevann i takt med avtappingen, kunne jeg sikkert kommet opp mot 90%, men batch sparge er så mye enklere, og du slipper å bekymre deg for at det du tapper mot slutten blir så tynt at det er fare for at du får uttrekk av garvesyre (tannin), som gir astringens (tygge på tepose-smak). Jeg skjønner faktisk ikke at folk gidder styre med det:). (Jeg drev med det sjøl i begynnelsen, så jeg veit hva jeg snakker om.)

Om du vil styre med det: Google "continous sparging" eller "fly sparging". (Jeg laget meg et system med en silikonslange med hull i. Fungerte fint, men var litt tungvint å håndtere.)

Angående effektivitet: Du kan bruke denne kalkulatoren til å beregne den. Det er det som kalles pre-boil efficiency som er interessant. Det forteller deg hvor "flink" du har vært til å få med deg så mye som mulig av det potensielle sukkerinnholdet i malten over i kokekjelen. (På norsk snakker vi om meskeeffektivitet. Jeg regner med at det er den det opereres med i effektivitetsangivelsen i settet ditt.)

Det er nyttig å lære å kjenne den effektiviteten du får. Da kan du justere deg i forhold til oppskriften i et ølsett, eller du kan bruke det når du lager dine egne oppskrifter - som du sikkert kommer til å gjøre etter hvert.
 
Sist redigert:
Hva er egentlig hensikten med den øverste ristet på dette bildet?

Kan den like godt fjernes?

Sent fra min E5823 via Tapatalk
14f5c7103b4a2c28a320328ca909760c.jpg
 
Det er et filter for å beskytte pumpen som ikke takler å pumpe vørter med kornrester. Ville vel beholdt den på under bruk av pumpen, ref. sitat fra bruksanvisningen

Running the pump without water is forbidden! It is not recommended to use the pump for pumping out the wort after cooling, as there is no filter on the pump inlet. This can cause brew debris to enter the pump, potentially blocking and damaging the system. Do not run the pump during wort boiling.
 
Den øverste ligger jo oppå malten, så kan ikke se at malten skal gå noe sted selv om den fjernes??

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Jeg så for meg at det kunne svømme noe malt over kanten på maltrøret. Men det er kanskje ikke mulig?

Jeg brygger bare med en kjele på induksjonsplate, så enkelt som mulig. Så jeg aner jo ikke hva jeg snakker om, egentlig, når det dreier seg om disse maskinene:p.
 
Jeg så for meg at det kunne svømme noe malt over kanten på maltrøret. Men det er kanskje ikke mulig?

Jeg brygger bare med en kjele på induksjonsplate, så enkelt som mulig. Så jeg aner jo ikke hva jeg snakker om, egentlig, når det dreier seg om disse maskinene:p.
Da skal kjelen være smekkfull... Er jo for så vidt bare å la den være på, for så å fjerne den når det skal røres.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
På speidel som dytter vann nedenfra og opp gjennom maltrøret er den risten på toppensvært svært viktig... Aner ikke om bryggeren som det et bilde av fungerer på samme måte.
 
Hva er egentlig hensikten med den øverste ristet på dette bildet?

Kan den like godt fjernes?

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Svarte vel på denne i post #29, men siden diskusjonen fortsetter utdyper jeg
Ved tilfeller hvor du har tregere gjennomgang av vørter i mesken enn det som pumpen leverer så kan vørter nivået stige nok til at den når over kanten på røret i midten (overflow pipe).
Da ønsker du ikke at kornrester skal følge med og tette pumpen.

Kan sikkert også komme til nytte under kontinuerlig skylling for å unngå kanaler i mesken.

Partiskyller du og ellers har en normal bryggedag uten stuck mash så har risten ingen nytteverdi slik jeg ser det, med forbehold om at jeg ikke kjenner denne bryggeren.

Edit: Bilde sier mer en tusen ord etc.
8926021A-D76C-44D0-8882-E9E8BA184E67.jpeg
 
Sist redigert:
Svarte vel på denne i post #29, men siden diskusjonen fortsetter utdyper jeg
Ved tilfeller hvor du har tregere gjennomgang av vørter i mesken enn det som pumpen leverer så kan vørter nivået stige nok til at den når over kanten på røret i midten (overflow pipe).
Da ønsker du ikke at kornrester skal følge med og tette pumpen.

Kan sikkert også komme til nytte under kontinuerlig skylling for å unngå kanaler i mesken.

Partiskyller du og ellers har en normal bryggedag uten stuck mash så har risten ingen nytteverdi slik jeg ser det, med forbehold om at jeg ikke kjenner denne bryggeren.
Got it! [emoji106][emoji16]

Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
Temperaturen på malten var 20 grader før den gikk i gryta. Mesketemperatur er 65 grader, men etter tips varmet jeg opp vannet til 72 grader, da tempen vil synke når malten kommer i gryta. 72 grader var i overkant, det tok hele 15 minutter fra malten kom i karet til temperaturen var nede i 65 grader...

Kan noen av enzymene ha blitt «skoldet» av temperaturen (72°C) - og dermed ikke bidratt til frigjøring av gjærbare sukkerbindindinger? Eller kanskje riktigere å si at feil type enzymer ble aktivert? (Jeg lurer selv, altså - prøver ikke å svare på hva som evt gikk galt...)

Mvh David


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kan noen av enzymene ha blitt «skoldet» av temperaturen (72°C) - og dermed ikke bidratt til frigjøring av gjærbare sukkerbindindinger? Eller kanskje riktigere å si at feil type enzymer ble aktivert? (Jeg lurer selv, altså - prøver ikke å svare på hva som evt gikk galt...)

Mvh David


Sent from my iPhone using Tapatalk

Blir du hengende en stund på temperaturer opp mot 70 grader, går det hardt ut over beta-amylasen, og det kan nok ha skjedd litt av dette her. Men utgjæringen er ikke dårlig. Alfa-amylasen vil overleve dette regimet greit, så OG vil ikke lide.

(Beta-amylasen denatureres ved 65, men det skjer ikke umiddelbart, og den jobber fort ved denne temperaturen. Alfa-amylase og limit dextrinase produserer også gjærbart sukker, men mye mindre effektivt enn beta-amylasen. Det er grunnen til at du faktisk får rimelig grei gjæring også om du mesker på 70 grader og over.)
 
Men limit dextrinase foretrekker en smule lavere pH, og jobber best ved lavere temperaturer enn også beta. Blir denaturert ved samme temp som beta omtrent. Denne er mest aktiv hvis man stegmesker og er innom 50C områder og oppover.
 
Men limit dextrinase foretrekker en smule lavere pH, og jobber best ved lavere temperaturer enn også beta. Blir denaturert ved samme temp som beta omtrent. Denne er mest aktiv hvis man stegmesker og er innom 50C områder og oppover.

- men den er visst relativt seigliva, så den skal kunne bidra en del - men kanskje ikke over 70 grader, nei:).
 
Tilbake
Topp