Første brygg, noe gikk galt, men hva...?

Mener å ha lest at man skal være litt forsiktig med raring...??

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Med partiskylling så skal man røre, for å få mest mulig sukker løst i vørteren. Så kan du vorlaufe (resirkulere litt for hånd), for å få vekk de groveste partiklene i grumset igjen før du tapper ut.
 
Rørte du i malten under meskinga? Første gang jeg brygget fikk jeg dårligere utbytte fordi jeg ikke rørte. Biab. Oppdaget da jeg tok ut maltet at det var tørre partier i mesken. Økte prosenten på ølet ved å tilsette brew enhancer en uke etter brygging. Ølet ble meget bra til tross for noe lavere OG og færre antall liter.
 
Mener å ha lest at man skal være litt forsiktig med raring...??
raringer er vanligvis helt ufarlige.

P.S Ser du har fått svar, men kunne ikke dy meg;)

I diverse forum kan du oppleve mye rart og rare innlegg, kildekritikk er sunt å ha.

Røring i mesken skal du ikke bedrive under kontinuerlig skylling, men det er påkrevet ved partiskylling.

Under mesking skal du røre ved innmesk, du kan røre et par ganger under meskingen men det har ikke stor hensikt ved pumpe og resirkulering. Liker selv å gjøre det et par ganger likevel, det kan ha effekt i noen tilfeller.

Som Miguel sa
 
Godt poeng dette med å unngå at du får "tørrballer". Det kan være vanskelig å få blandet malt og vann skikkelig. Jeg starter med et 1:2-forhold, da går det lettere. Så fyller jeg på med nok vann som holder stegtemperaturen til at jeg når det forholdet jeg vil ha, f.eks. 1:3.
 
raringer er vanligvis helt ufarlige.

P.S Ser du har fått svar, men kunne ikke dy meg;)

I diverse forum kan du oppleve mye rart og rare innlegg, kildekritikk er sunt å ha.

Røring i mesken skal du ikke bedrive under kontinuerlig skylling, men det er påkrevet ved partiskylling.

Under mesking skal du røre ved innmesk, du kan røre et par ganger under meskingen men det har ikke stor hensikt ved pumpe og resirkulering. Liker selv å gjøre det et par ganger likevel, det kan ha effekt i noen tilfeller.

Som Miguel sa
Ingen fare for å få ut bitterstoffer altså?
Måler OG hver dag nå. Målt samme OG over to dager, men blopper fortsatt litt i låsen.

Jeg legger merke til at røret blir fult av grums ved hver måling. Tar prøve via tappekrana i bunnen. Er dette normalt og vil dette legge seg ved CC?

Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
Ingen fare for å få ut bitterstoffer altså?
Måler OG hver dag nå. Målt samme OG over to dager, men blopper fortsatt litt i låsen.

Jeg legger merke til at røret blir fult av grums ved hver måling. Tar prøve via tappekrana i bunnen. Er dette normalt og vil dette legge seg ved CC?

Sent fra min E5823 via Tapatalk
Nei, det er bare rør at røring i mesk medfører bitterstoffer. Tyske bryggerier har tradisjonelt hatt røreverk i mesketanken, og de har orden på vitenskapen sin.

Forøvrig artig diskusjon med mye rør om emnet her
https://forum.norbrygg.no/threads/noen-som-har-provd-seg-pa-automatisk-rorer.30811/#post-318669

Grums i hydrometerprøven er normalt og vil bunnfelle i gjæringkaret gitt nok tiid, og raskere dersom du CC
 
Ingen fare for å få ut bitterstoffer altså?
Måler OG hver dag nå. Målt samme OG over to dager, men blopper fortsatt litt i låsen.

Jeg legger merke til at røret blir fult av grums ved hver måling. Tar prøve via tappekrana i bunnen. Er dette normalt og vil dette legge seg ved CC?

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Bitterstoffer (tanniner) får du trukket ut når pH stiger opp mot 6, SG synker under 1.010 og temperaturen blir høy. Dette skjer typisk hvis du driver skyllingen for langt.
 
Som Finn sa. Kan jo legge til at det ikke er noen fare for å dra ut bitterstoffer ved partiskylling (batch sparge).
Forutsatt at du holder deg til en runde med skylling (eller to runder også forsåvidt)

En bekymring mindre altså ift. kontinuerlig skylling.
 
Er det noen "farer" forbundet med at vørteren blir stående mens man skyller på nytt? Er det noen tid man bør holde seg innenfor her??

Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
Er det noen "farer" forbundet med at vørteren blir stående mens man skyller på nytt? Er det noen tid man bør holde seg innenfor her??

Sent fra min E5823 via Tapatalk
Jeg bruker ca. 15 minutter på prosessen hos meg, ser ingen farer utover å ratte rundt med 78 grader vørter som ikke er greit å få over seg.

Vørteren kokes etterpå så det er ingen infeksjons fare.

Hvis en går inn et avansert og særdeles omstridt tema som LODO brygging og HSA
(google det hvis du vil) så er det større fare for HSA ved partiskylling. Men det skal du som nybegynner overhodet ikke tenke på utover å unngå unødvendig oksygentilførsel/splashing med vørteren. Gjør det som trengs under overføringen av vørter, men ikke plask unødig.
 
Nei, ikke innenfor normale tider.

-Går ut fra at hverken du eller andre ramler oppi :p
Så drikking MÅ ikke nødvendigvis kombineres med brygging :)
 
Jeg bruker ca. 15 minutter på prosessen hos meg, ser ingen farer utover å ratte rundt med 78 grader vørter som ikke er greit å få over seg.

Vørteren kokes etterpå så det er ingen infeksjons fare.

Hvis en går inn et avansert og særdeles omstridt tema som LODO brygging og HSA
(google det hvis du vil) så er det større fare for HSA ved partiskylling. Men det skal du som nybegynner overhodet ikke tenke på utover å unngå unødvendig oksygentilførsel/splashing med vørteren. Gjør det som trengs under overføringen av vørter, men ikke plask unødig.

Er ikke det der et spørsmål om enten/eller? (Jeg spør av uvitenhet!) Jeg mener; hvis du ikke gjør det du kan for å fjerne det oksygenet du uunngåelig drar med deg fra starten, så gjør det egentlig lite fra eller til om du plasker en del? Eller har jeg misforstått?

Jeg prøver jo å plaske så lite som mulig - siden jeg ikke er sikker:). Men om det blir litt plasking likevel, så trøster jeg meg med at det sikkert ikke er så farlig.:p
 
Er ikke det der et spørsmål om enten/eller? (Jeg spør av uvitenhet!) Jeg mener; hvis du ikke gjør det du kan for å fjerne det oksygenet du uunngåelig drar med deg fra starten, så gjør det egentlig lite fra eller til om du plasker en del? Eller har jeg misforstått?
La oss la denne diskusjonen ligge, ev ta den i LODO tråden. Dette har jeg brukt mye tid på å studere, og er redd det kan dra ut i en skikkelig nerde diskusjon. La oss bare si at det er ingen konsensus om HSA er et reelt problem hverken hos hjemmebryggerne eller fagmiljøet. De lærde strides.

En ting er sikkert, dersom du ikke gjør spesielle tiltak fra starten som du nevner, så er du utenfor LODO leiren, som hevder ølet blir bedre med spesielle tiltak.

Noe faglitteratur gir et råd om å unngå unødvendig mye plasking for sikkerhets skyld, annen sier at det uansett har lite å si. Altså du har grader av oksiderings prosesser i varm vørter, avhengig av eksponering mot oksygen.
Det som er helt ubestridbart er at lyse øl blir noe mørkere av disse prosessene. Alt annet strides det om.

Spesielt tysk faglitteratur fokusert på lagerøl mener HSA har betydning, men hva de spesifiserer av løsning er utenfor den jamne hjemmebryggers kapasitet.
Det går hovedsaklig på langtids stabilitet av ølet, altså hvor fort det kan forringes men også på smak.

Dette har ikke noe i en nybegynner tråd å gjøre.
 
La oss la denne diskusjonen ligge, ev ta den i LODO tråden. Dette har jeg brukt mye tid på å studere, og er redd det kan dra ut i en skikkelig nerde diskusjon. La oss bare si at det er ingen konsensus om HSA er et reelt problem hverken hos hjemmebryggerne eller fagmiljøet. De lærde strides.

En ting er sikkert, dersom du ikke gjør spesielle tiltak fra starten som du nevner, så er du utenfor LODO leiren, som hevder ølet blir bedre med spesielle tiltak.

Noe faglitteratur gir et råd om å unngå unødvendig mye plasking for sikkerhets skyld, annen sier at det uansett har lite å si. Altså du har grader av oksiderings prosesser i varm vørter, avhengig av eksponering mot oksygen.
Det som er helt ubestridbart er at lyse øl blir noe mørkere av disse prosessene. Alt annet strides det om.

Spesielt tysk faglitteratur fokusert på lagerøl mener HSA har betydning, men hva de spesifiserer av løsning er utenfor den jamne hjemmebryggers kapasitet.
Det går hovedsaklig på langtids stabilitet av ølet, altså hvor fort det kan forringes men også på smak.

Dette har ikke noe i en nybegynner tråd å gjøre.

Helt enig i sluttreplikken. Og jeg mente for alle del ikke å ta opp LODO-diskusjonen. Men nybegynnere som leser litt, plukker jo opp en mengde råd - bl.a. om å unngå å plaske. Og så står de der, da, og lurer på hvor deprimerte de skal bli for hvert plask:). Og akkurat der kan en vel kanskje berolige dem, tenkte jeg.
 
Helt enig i sluttreplikken. Og jeg mente for alle del ikke å ta opp LODO-diskusjonen. Men nybegynnere som leser litt, plukker jo opp en mengde råd - bl.a. om å unngå å plaske. Og så står de der, da, og lurer på hvor deprimerte de skal bli for hvert plask:). Og akkurat der kan en vel kanskje berolige dem, tenkte jeg.
[emoji23][emoji106]

Sent fra min E5823 via Tapatalk
 
Helt enig i sluttreplikken. Og jeg mente for alle del ikke å ta opp LODO-diskusjonen. Men nybegynnere som leser litt, plukker jo opp en mengde råd - bl.a. om å unngå å plaske. Og så står de der, da, og lurer på hvor deprimerte de skal bli for hvert plask:). Og akkurat der kan en vel kanskje berolige dem, tenkte jeg.
Huff ja, det bør vi nok tenke på når vi mere erfarne gir råd til nybegynnere som ber om hjelp.
Rett og slett holde litt igjen på kunnskap som ikke er relevant/for kompleks for konteksten og har liten nytteverdi for den som spør.

Det er jo nok å sette seg inn for en som er fersk i denne hobbyen, trenger ikke å gjøre det unødvendig komplekst å lage godt øl.
For det blir godt bare du følger de enkle grunnreglene.
 
Huff ja, det bør vi nok tenke på når vi mere erfarne gir råd til nybegynnere som ber om hjelp.
Rett og slett holde litt igjen på kunnskap som ikke er relevant/for kompleks for konteksten og har liten nytteverdi for den som spør.

Det er jo nok å sette seg inn for en som er fersk i denne hobbyen, trenger ikke å gjøre det unødvendig komplekst å lage godt øl.
For det blir godt bare du følger de enkle grunnreglene.

Jeg tenker at de enkle grunnbøkene, som være enkle og kortfattede, også skaper problemer fordi de ikke sier nok. Du blir sittende med en del spørsmål som de ikke gir svar på, eller svarene de gir, er ikke fullstendige, slik at du blir sittende med en tvil, eller med nye spørsmål. Og da er det jo flott å kunne få svar på de spørsmålene her på forumet.

Jeg tror ikke det er så farlig å gi mye informasjon når folk spør, så lenge vi bare passer på ikke å forutsette kunnskaper som nybegynnere ikke kan forventes å ha. Og akkurat det er jo ikke alltid så lett. Har du holdt på en stund, og pløyd en god hyllemeter med littertaur eller to + saumfart nettet grundig, så er det veldig mye som etter hvert er sjølsagt for deg. Og da kan det være vanskelig å huske hvordan det var den gangen da Palmers How to Brew var en ugjennomtrengelig murstein.

Og så er det klart, som du sier, at kunnskapene må være relevante. Har du ingen mulighet til å måle pH, er det ikke så forbasket nyttig for deg å få vite at ideell pH i mesken for lyse øl er mellom 5,3 og 5,5, mens den er mellom 5,4 og 5,6 for mørke øl:confused:.
 
Jeg tenker at det er greit å dele "avansert" informasjon, men som et slags hint evt, og så er det opp til mottakere å starte å google hvis det er av interesse. Hvis det er noe som etter googling, lesing, lett forsking er uforståelig for vedkommende, da er det greit med teskje-spørsmål synes jeg. Jeg synes det er greit å lede folk den riktige vei, i steden for å dele alt, da det blir mye skriverier fra en kilde. Da får de også flere kilder å plukke fra. Man bør også kunne finne frem til kunnskap selv, enten ved egne forsøk eller å lese det fra flere kilder.
 
Sist redigert:
Et problem når du er fersk, er at du ikke helt veit hvilke kunnskaper du trenger, og da er det vanskelig å stille de gode spørsmålene. For å sette det litt på spissen: Hvis du kan stille gode spørsmål, skjønner du allerede veldig mye.

Så derfor mener jeg at vi godt kan fylle ut litt når vi svarer folk som er nye i gamet - med sånt som vi veit er relevant i sammenhengen. Og så kan vi godt være litt tålmodige. Sjølsagt "bør" folk lese ei innføring, men lang erfaring som lærer har lært meg at alle ikke lærer så godt på den måten - særlig når de ikke har kunnskaper på området i det hele tatt.

Vi bygger ny kunnskap på den vi allerede har, og vi lærer dessuten på ulike måter. Det får vi ta hensyn til.

Som lærer er jeg vel nærmest yrkesskadet: Jeg har en sterk trang til å legge ut om ting når folk spør. Ofte når de ikke spør, også:p.

@Thornbridge : Sorry, dette ble veldig off topic. Du har jo lest deg opp litt, og stiller høyst rimelige spørsmål på bakgrunn av det du har lest. Det var Ølbrygging fra hånd til munn, var det ikke? Den er fin, den - men det er altså veldig mye som ikke står der:).
 
Tilbake
Topp