Første brygg og valg av råvarer

Har blitt litt oppslukt av denne ølbrygginga, og har nå bestemt meg for å få med et par kamerater og brygge et øl av ekstrakt.

Tenkte det var like greit å bare gjøre som boka sier og brygge denne: http://www.howtobrew.com/section1/chapter1-1.html
Jeg har imidlertid litt problem med å finne ingredienser i norske butikker, men har satt sammen noe som jeg skulle tro (feilaktig regner jeg med:) ligner her http://skitch.com/vegardb/dge5s/vin-og-bar
Ser dette greit ut, eller kan det være andre/rimeligere løsninger? Tenker at ølet må være forholdsvis lett og ledig, for å ikke skremme bort mine bryggekompiser. :)
 
Heisan.

Da jeg startet opp, ikke så lenge siden, kjøpte jeg boken: Moderne Hjemmebrygging, av Lars Bjørnstad, Espen Haavardsholm. Den gir en veldig grei innføring med steg for steg fremgangsmåte for ekstraktbrygging og også dersom du senere går over til All grain har den beskrivelse av det. Det er i tillegg noen småting som renslighet, temperaturer osv som det er greit å kjenne til.  ;D

Dersom du kjøper maltekstrakt og litt spesialmalt på Vin og Bar istedet, garanterer jeg at du får frem noe som lukter og smaker som øl. Boka inneolder noen oppskrifter som er greie å starte med. Jomfruen min (en Pale Ale) forsvant veldig fort, gode kammerater er greit å ha.  ;)

Roger
 
Hei Vegard

Jeg henger meg på det roger sier her. Moderne Hjemmebrygging er ypperlig som nybegynnerbok.
Ingrediensene du skisserer vil kunne lage et kurant øl.
Men som roger sier så blir det kanskje enda bedre om du lager en såkalt minimesk.
Om du velger å bruke de ingrediensene du har satt opp så kan et forslag være:

23l vann til kok
3kg maltekstrakt
20g perle kokes i 60 min
20g cascade koskes i 20 min
20g cascade legges i vørteren ved endt koking, og får ligge å trekke mens det kjøles ned til riktig temp.

Gjæres med nottingham ved 18 grader i 14 dager.

Jeg tipper det kommer til å bli en relativt mørk, litt søt men lettdrikkelig og forfriskende pale ale på drøyt 4% abv.

lykke til, hva enn du ender opp med å gjøre.
 
Ja det kan du. Men som sagt så kan det bli enda litt bedre om du gjør som roger sier.
Og om du tar en liten titt i moderne hjemmebrygging først, så er det virkelig ikke særlig vanskelig.
Det blir nok godt øl uansett. Bare husk å vær usedvanlig nøye med vasking og desinfisering av alt som kommer i kontakt med kald vørter (hevert og gjæringskar og slikt).
 
Da har jeg bladd litt i boka, og bestemt meg for den såkalte American Dynamite Ale.
Det jeg er noe usikker på er hvor mye, og hva slags spesialmalt skal jeg gå for?
 
Har ikke boka her, så da er det litt vanskelig å si.
Hva står det der? Hva slags type øl er det og slikt?
 
Det står ikke hva det er, bortsett fra ale, men her er ingrediensene:

4 kg Moss Maltextrakt
60g Cascade 60 minutt
30g Cascade 15 minutt
10g Cascade 2 minutt
1ts Irish moss
1 pakke Nottingham tørrgjær
23-24 l vann

O.G. 1.055

Utifra det jeg har lest i boken i dag, tør jeg gjette på at det kanskje er en bitter eller pale ale? :)
 
Whoops! Boka er noen år gammel, og Moss maltekstrakt har visstnok endret seg etter at boka ble gitt ut. Har du noen mulighet til å levere den tilbake?
 
Jeg synes den opprinnelige lista så nogenlunde grei ut. I et første brygg, så kan det kanskje være greit å begrense seg til en humletype. Cascade er jo ei god humle å bruke. Som gjør ville jeg foreslått Safale US-05, men det er mest en personlig smakssak.

Selv om det er litt mer komplisert, ville jeg også vurdert å bruke noe spesialmalt. Det gir litt mer følelse av å brygge, synes jeg. Forslag til framgangsmåte her: http://www.bryggewiki.com/komme-i-gang-med-ekstraktbrygg
 
Ja, jeg tenker nok jeg prøver med spesialtmalt. Men er usikker på hvilken type jeg bør bruke.
Har http://www.vinogbar.no noen egnede?

Og i boken står det lite om mengde spesialmalt som skal brukes. Er det sånn ca. på skjønn? 200gr kanskje?
 
200 gram med krystallmalt høres bra ut.
Feks den som er på 150 ebc.

Var jeg deg ville jeg byttet ut moss med lys maltekstrakt, enten flytende eller tør form (dme).
Bare vær obs på at den tørre er litt mer effektiv, så 4kg flytende tilsvarer rundt 3.15kg tør.
 
Da forsvinner Moss ut vinduet :)

Ser de er tomme for crystal på vinogbar, går det greit å bytte med Carabohemian 170-220EBC?
 
Jeg har aldrig vært borti Carabohemian før, så det tør jeg ikke svare deg på.
De har visst litt dårlig utvalg på krystallmalt-fronten nå.

Jeg tipper Carabohemian blir bra, den er litt mørkere så om du går for den ville jeg kanskje skrudd ned til 150 gr.
Men har som sagt ikke vært borti den før. Noen andre her har sikkert det.
 
Tilbake
Topp