Første brygg og valg av råvarer

Sjekket de fleste, men totalt sett med alt utstyret jeg måtte ha så kom vinogbar best ut, spesielt med tanke på at de leverer i Oslo for skarve 150,-!
 
De siste 3 oppskriftene på side 37, 38 inneholder spesialmalt. Det er en Brown Ale, en Porter og en Stout.

Ellers er det jo en mengde oppskrifter her på forumet, også for minimesk.

Forøvrig tar det 9 minutter med tog fra oslo og til Lillestrøm    ;)
 
Hmm, noe som er mer bekymringsverdig er temperaturen i rommet der den skal gjæres. Nå har jeg slått av alt av varmekabler, men den nekter å krype under 23 °C.
Blir det for varmt, eller går det med et nødskrik?
 
Det kommer an på gjæren. 23 grader er stort sett litt i høyeste laget med typisk engelsk gjær. Det du imidlertid bør huske på, er at det fort kan være 3-5 grader høyere temperatur i selve ølet enn i luften rundt mens gjæringen står på som verst.
 
Surre et vått håndkle rundt og bruke en vifte for å få opp fordampingen. Ha du kjeller er selvsagt det stedet...
 
Bor i borettslag, og har tilgang til en 3x1 kvm bod i fellesareal (som for øvrig er fylt til taket:). Kan jo evt. sjekke om temperaturen der er mer gunstig.

Hvordan er det med å flytte gæringskaret når gjæringen er ferdig? Vil det ikke bli vel mye risting og bevegelse når karet må opp 7 etasjer, dog med heis?
En løsning kan vel kanskje være å stikke om til et nytt kar i kjelleren, for så å frakte dette opp for flasking.
 
Forslag: Soverom med åpent vindu og blowoff-tube ut gjennom vinduet under stormgjæringen. Flytte til badet? etter 3-5 dager.
 
VegardB skrev:
Er det noen triks innen rimelighetens grenser for å senke temperaturen i rommet/dunken?


Surr en haveslange i tette ringer rundt dunken, sett på kaldt vann en viss tid.... Pass på at det står i et rom med sluk  :yes:
 
Da har jeg vært ned i kjelleren og målt tempen, og der ligger det på 17 °C, noe som igjen vel er noe kaldt :)
Det er en fellesbod uten strøm, så jeg har ingen mulighet til å sette på noen varmekilde, men jeg kan kanskje isolere gjæringskaret?
 
Isoler karet med liggeunderlag eller sovepose (eller dyne eller.....) så vil egenvarmen sørge for at det blir varmere i dunken enn omgivelsestempen.
Hvis du i tillegg får tapet på en føler til termostat på utsiden av dunken, bak isolasjonen du surrer rundt, vil du få en god indikasjon på gjæringstempen.
 
Kjempetips, det skal jeg prøve! Og da er det 20 °C jeg bør prøve å sikte meg inn på for Nottingham gjær?
 
VegardB skrev:
Da har jeg vært ned i kjelleren og målt tempen, og der ligger det på 17 °C, noe som igjen vel er noe kaldt :)
Det er en fellesbod uten strøm, så jeg har ingen mulighet til å sette på noen varmekilde, men jeg kan kanskje isolere gjæringskaret?

Nå har ikke jeg erfaring med Nottingham (eller knapt tørrgjær i det heletatt), men jeg synes 17 grader er en fin romtemp til gjæring av ale som ikke skal ha så tydelig preg fra gjæringen. Under stormgjæringa vil temperaturen i dunken øke noen grader :)

Dvs. hadde det vært meg ville jeg latt den stå på 17 grader
 
Fantastisk, enklest mulig altså :)
Da tror jeg jaggu jeg har alt på stell, og er klar for bryggedag!
 
17 grader i rommet bør gå bra. Gjæren danner en del varme under gjæringen, så det blir kjapl over 20 C i selve ølet.
 
Stusser litt på selve kokingen. I boka står det at jeg kun skal koke 10 liter, for så å spe med resten av vannet senere, mens andre steder har jeg lest at man bør koke alt på en gang?
 
VegardB skrev:
Stusser litt på selve kokingen. I boka står det at jeg kun skal koke 10 liter, for så å spe med resten av vannet senere, mens andre steder har jeg lest at man bør koke alt på en gang?

Begge deler fungerer. Den største ulempen med å ikke koke alt, er at du får litt dårligere utnyttelse av bitterhumla, og derfor må bruke litt mer humle. Til gjengjeld slipper du med en mindre kjele og får et mindre volum som skal kjøles.
 
Jeg kommer til å kjøle i en forholdsvis stor kjøkkenvask, fylt med is, vann og salt. Bør jeg kanskje bare følge boka, og koke 10 liter, inntil jeg evt. får en kjøler?
 
Da har jeg fått humla i hus, og den har en alfa på 7%, mens i oppskriften inneholder 5.8% alfa. IBU i oppskriften blir da 42, mens med min humle vil den bli 51.
Har dette noe å si? Bør jeg korrigere med mengden?
Er det i såfall bitterhumla jeg skal kutte ned på?
 
Tilbake
Topp