Første brygg tappet på flaske idag. Ikke det resultatet jeg trodde gitt :p

Da har jeg tappet mitt første brygg på flaske.
Om det kan kalles en pale ale er jeg ikke helt sikker på. Den hadde noe lik lukt og farge, men alkoholprosenten ble langt mindre enn jeg forventet.

Eller, jeg hadde egentlig forventet det. OG var 1.043 og FG ble 1.014, noe som blir 3.75%.
EBC ser ut til å være rundt 16-18.

Smakte også på brygget. Det var godt men nokså syrlig, antar at dette vil forsvinne ved lagring. (tenker å lagre det minst 3-4 uker)

En ting er sikkert. Etter mye søl og urutinert tapping lukter kjøkkenet som ett bryggeri :D
 
Aleksander_B skrev:
En ting er sikkert. Etter mye søl og urutinert tapping lukter kjøkkenet som ett bryggeri :D

Blir man overhodet rutinert?
Monterte tappekran idag, glemte å stenge krana etter vaskinga, kobla på ølfatet, og spruten sto.. jaja.. god lukt da.. :)
 
Mnja. Det er vel sant nok.
Men godt å høre at alle får ett uhell i ny og ne :)

Kan også nevne at vi brygget en pils idag. Det vi ikke tok med i beregningen var maltekstraktet.
Vi bestillte light, noe som tydeligvis var alt for mørkt. Hadde fargen til en pale istedet for halmgul pils.
Det var noe skuffende i grunn. Men da er vi en lærdom rikere. Lurer fælt på hvordan den kommer til å smake da. :)

OG ble 1.050.
Skal gjæres med Saflager s-23 i fire lange uker.

Litt gøy med brygg-og-glem prosjekter :) hehe.
 
anngående fargen,skal dere ta det med ro. det er rimelig umulig å annslå den før brygget er igalsset......
ellers har fargen lite å si for smaken på øl, det er mange andre ting som er viktigere.
 
Kan fargen bli lysere da? Så mørk som den er nå ville jeg tro at den vil forbli mørk/amber.

Men men. Det er jo smaken som er viktigst selvfølgelig :)
 
Tilbake
Topp