Første bryggeoppsett

Hei!

Jeg er helt grønn når det kommer til ølbrygging. Men det høres spennende ut og jeg har en del utstyr av diverse slag liggende så tenkte jeg skulle lage min første ølbrygger nå til uken.

Jeg burde selvagt ha opprettet denne tråden før jeg gikk til innkjøp av diverse utstyr, men det gjorde jeg da altså ikke.

Kort hva jeg har kjøpt:
- 78L kjele I rustfritt stål
- 24 plater varmeveklser
- Beer Brew sirkulasjonspumpe v2

Enkel skisse som viser hva jeg har tenkt er lagt ved.

1) Vannet vil pumpes ut av kjelen, passerer et spesielt varmeelement som er temperaturstyrt (PID), for så å tømmes over meskeposen fra toppen.
2) Ved endt mesking vil meskeposen fjernes og blandingen vil kokes opp, her må det testet om det trengs en ekstra varmekilde
3) Avkjølingen skjer ved å omdirigere (3-veis ventil) vannstrømmen igjennom en varmeveksler koblet til springen.
4) Etter at blandingen er avkjølt vil den tømmes over i bøtter ved å flytte utløpet til systemet fra toppen av kjelen til en bøtte.

Spørsmålet mitt er, ser dere noen åpenbare svakheter med systemet?

På forhånd, tusen takk for svar.

Vedlegg

• DSC_0171.jpg
    DSC_0171.jpg
    1,9 MB · Sett: 1.130
Du trenger kanskje en falskbunn (iom. at du har meskepose kan en grov rist eller gryteunderlag i rustfritt fra ikea fungere) hvis du skal resirkulere, ellers vil jeg tro at meskeposen vil henge som en pose og vørteren vil renne ned langs sidene i kjelen. Da får du ikke så mye ut av sirkuleringen ;)

Du trenger nesten helt sikkert en annen varmekilde til kokingen med mindre du bytter pumpe til en som kan gi mer trykk og struper flowen etter varmeelementet, det kan fungere.

Sikker på at 60x60 cm meskepose passer? Sjekk opp om 60cm er diameter eller bredde når den ligger flatt (jeg vil tro det er det). I så fall er omkretsen 120cm og diameteren 120cm/pi = 38cm. Mine 24L kjeler (type høy) er 32cm i diameter, til sammenligning.

Lykke til! :brygging:

Meskeposen skal passe til en 50l kjele, så vi får se. Om ikke får vi være litt kreativ.

Det beste ville kanskje vært å ha en egen beholder for meskeposen oppi kjelen. Får se hva jeg kan finne på der.

I første omgang tenkte jeg å ikke ha en gjennomføring i kjelen, heller bøye et kobberrør over kanten. Kjelen kan dermed plasseres på en vanlig komfyr for ekstra varmekilde under koking. Har også et 2kW element jeg kan kaste oppi, men foretrekker komfyren.

Takk!

Hvis du vil ha falskbunn istedenfor meskepose har Humlegården noen fine. De koster endel, men det er solide saker. Jeg har en selv og er veldig fonøyd.

http://shop.humle.se/utrustning/bryggning/avsilning/woodpecker-98-silplat-falskbotten-i-rostfritt-500-mm

Men om jeg skal ha falskbunn og ikke meskepose må jeg vel ha en kjele til for å tappe vørteren over i?

Det beste hadde sånn sett vært en slags bøtte eller sjakt hvor jeg kan ha en meskepose oppi, da vil jeg bli garantert at all vørteren passerer igjennom all malten

Sversimo skrev:
Men om jeg skal ha falskbunn og ikke meskepose må jeg vel ha en kjele til for å tappe vørteren over i?

Du kan tappe over på gjæringskar og tilbake på kjelen etter du har tatt ut malten.

Hvor store batcher tenker du å brygge, 50l ?

Kanskje en 60l LABB dunk fra FK-butikken vil fungere bedre enn meskepose? Bare å borre passelig med 3mm hull i bunnen.
En 78l gryte bør stå i ro på ett sted under bryggingen, og du må ha god plass over om du skal få løftet ut meskepose eller maltrør.
Vet ikke hvordan det ser ut over komfyren din, det hadde krasjet med kjøkkenvifta hos meg.
Maltrør/meskepose blir også veldig tungt å løfte ut, står gryta for høyt oppe kan du få trøbbel.

Blir mye varmetap med rørføringer til og fra varmeelementet. Ta en testkjøring med bare vann. Se om du får kok innen rimelig tid.
Jeg ville satt gryta på en gass-krabbekoker eller kjøpt en kraftigere dyppvarmer, ev en løs induksjonsplate.

Det filteret før pumpa kan fort gi deg trøbbel også, går det tett stopper sirkuleringen.

Det filteret kommer med pumpen, men det vil være et grovere filter i bunnen av kjelen. Jeg får teste om den går tett.

Jeg kjøpte en stor kjele for å ha god plass, og kunne bygge på systemet senere. I første omgang seg jeg meg fornøyd med å brygge rundt 25l av gangen.

Takk for tipset om en stor bøtte, tenker jeg kjøper en slik gjæringsbøtte og lager hull i bunnen av den eller setter inn et metallfilter i bunnen.

Hadde ikke tenkt å flytte på gryten etter at den ble varm, men har en komfyr som kan dras fram så den går klar av kjøkkenviften, men er et godt poeng at man ikke ønsker å ha kjelen så høyt når man skal løfte noe tungt ut av den.

Om man antar et effekttap på rundt 50% vil det ta litt over en halvtime å koke opp 30L vann fra mesketemperatur med 4kW.

Isolere kjelen hadde sikkert ikke vært en dum tanke heller, men jeg skal prøve uten isolasjon først.

SindreW skrev:
Hvor store batcher tenker du å brygge, 50l ?

Kanskje en 60l LABB dunk fra FK-butikken vil fungere bedre enn meskepose? Bare å borre passelig med 3mm hull i bunnen.

(...)

Har selv tenkt til å oppgradere med et eget meskekar.
Så bare for å være sikker, disse LABB-dunkene tåler høy temperatur uten å bli helt myke og setter heller ikke smak?

Er god kvalitet på LABB dunkene ja. Mange bruker de til å koke i. Jeg har en som HLT og har ikke merket noe plastsmak på vannet, den blir litt mykere av varmen men ikke plagsomt. Holder formen fint.

En slik LABB dunk virker som et godt alternativ.

Men jeg har et spørsmål angående det tenkte oppsettet mitt. Siden varmekilden min står på utsiden av kjelen er jeg i utgangspunktet ikke avhengig av at vørteren holden er jevn temperature i gryten, gitt at maltrøret er plassert over vørteren.

Vil det derimot fungere å ha maltrøret plassert slik at bunnen av maltrøret er på høyde med væskenivået i gryten? Vannet vil dermed ha korrekt temperature ved toppen av maltrøret, men kan bli noen kaldere i bunnen av gryten pga av varmetap. Pumpen klarer 6 l/m.

Om man bruker 40L vann som utgangspunkt vil alt vannet ha passert maltrøret 1 gang per 8 minutt ca.

Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering!

Jeg fant en gammel vaskemaskin og demonterte den for å få meg et blankt meskekar i stål! Hullene er på Ø3 mm, så jeg skal sy om to meskeposer til å passe på innsiden for å filtrere vørteren bedre. Selve kjelen passer på komfyren vår, så til koking vil vi bruke komfyr pluss et varmeelement på 2kW som skal ligge i kjelen. (starter med 25L batch)

Varmekontrollen på returvannet fungerte overraskende bra! Vannet hentes opp fra brunnen av kjelen via et kobberrør med mange 1mm kutt, går via pumpen og inn i et spesielt varmeelement av aluminium. Varmeelementene er ikke i direkte kontakt med vannet. Elementene (4 x 1kW) er plasser på utsiden av en 2.5 dl aluminiumsboiler, vannet blir altså "passivt" oppvarmet av aluminiumshuset rundt.

Til avkjøling sendes vannet igjennom en platekjøler, er usikker på om jeg skal sende vørteren tilbake til kjelen etter avkjøling, eller sende det direkte i gjæringskaret fra platekjøleren. Innspill? Hvor og når er det best å tilsette gjæren? Som sagt, jeg er en ølbyggerkjomfru!

Innspill til hvordan det er best å fordele vannet under meskingen tas imot med et stort takk! ;)

Vedlegg

• DSC_0187.jpg
    DSC_0187.jpg
    1,1 MB · Sett: 646
  • DSC_0186.jpg
    DSC_0186.jpg
    1,3 MB · Sett: 661
  • DSC_0185.jpg
    DSC_0185.jpg
    1,1 MB · Sett: 647
+1 for kreativ bruk av vaskemaskin!

Jeg bruker et stykke aluminiumsfolie som jeg stikker mange hull i for å spre vannet under merking. Alternativt kan du jo lage en manifold av slang eller kobberrør som du borrer mange små hull i...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

En manifold av kobberrør er sikkert den enkleste og beste løsningen, men er usikker på utformingen. Siden der hull langs sidene på vasketrommelen vet jeg ikke om jeg skal fordele vannet på toppen via et rør eller om jeg skal stikke flere rør ned i karet.

Hva slags patent er denne varmeelement-saken (RIMS) jeg ser på bildene? Har du bygget den selv, eller kommer den ferdig fra noe sted? Du skriver at elementene ikke er i direkte kontakt med vørteren, betyr det at det er vann inni der et sted, og at det er en HERMS?

For å være ærlig så vet jeg ikke hva en RIMS er for noe, en varmeveksler?

Men jeg kan svare deg på hva dette er. Det var egentlig til et annet prosjekt jeg styrte med, men så tenkte jeg like greit at jeg kunne lage en ølbrygger av det.

Det er 2 stk. Aluminiums boilere til en gaggia espressomaskin. Siden de er like kjøpte jeg 2 stykker og skrudde de sammen. Elementene er plassert på utsiden som du kan se. Tilsammen rommer den 2.5dl vann, men vannet strømmer bare igjennom den.

Det er tykt gods, så jeg har borret hull og gjenget opp for feste av rørkoblinger og temp.sensor.

Jeg driver også å prøver å lage meg noe så jeg håper det er greit at jeg låner tråden din til å stille et spørsmål.
De er jo så mange som vet så mye rart her.

Lim  (ferdig herdet) som kan være i kontakt med vørter under mesking. Kan man bruke tec 7 ? Finner ikke noe svar på dette noe sted.
Men jeg leser at tec 7 ofte blir brukte i forskjellige sammenhenger av flere her. Og så har jeg det liggende.

Skal teste den på søndag, så vi får se. Fungerte perfekt som sous vide maskin i alle fall!

Litt usikker på hvor kraftig den er da, koblet til 3 av 4 elementer og da klikket en SSR på 25A, veldig rart. Mistenker produksjonsfeil på SSRen. Med 2 elementer koblet til gikk i alle fall ikke sikringen på 16A.

Tilbake
Topp