Første gang dekoksjon - Effektivitet 93% ??!

Brygger idag en slags mørk ale med siruptilsetning. Sirupen har jeg kokt selv der jeg førs kokte inn grantreskudd, silte av og tilsatte en kg sukker på ca. 1 liter vann. Tilsatte 15g hjortesalt og kokte til jeg var fornøyd med farge og smak. (har ikke termometer) Dette skal tilsettes siste 15 min av kokingen tenkte jeg.
Humles med Magnum til bitterhumle (tilsatt etter første avrenning og blir med gjennom oppkok) og bruker Aurora som smak og aromahumle.

Oppskrift som følger:

Volum: 25 Liter
OG: 1056
Boil Volume: 28 Liter
Estimert BG: 1.037 (før tilsatt sirup)
Bitterness: 34 IBU
FG estimert: 1014

2500g Pale malt
2500g Pilsnermalt
500g Lettkokte havregryn
1000g Grantreskuddsirup

Dekoksjon:
Mash in: 50gr 20min
Dek 1: 62gr
Dek 2: 66gr
Sparge: 75gr

Mesket inn med 13 Liter vann. Skylt med 14,3 Liter. Oppdaget at jeg glemte 7 liter skyllevann og tilsatte dette. Målte SG i skyllevann til 1.043 og tilsatte derfor 2 liter ekstra til skylling. Boil volum øker da til 29,8 Liter. Målte BG 1.047 (skulle bli 93% effektivitet)

Humle:
15g Magnum 1st worth
10g aurora 20min
10g aurora 15min
15g aurora 5min
15g aurora 2min

Gjærnæring WLP1000 - 1/2ts 15min
Whirlfloc 1g 15min
Gjær: Safale US-05, hydrert i 1liter kokt og avkjølt vann.


Dette er første gang jeg forsøker dekoksjonsmesk og dette ønsket jeg å teste da jeg mesker
i kjølebag med bazooka og dermed er det en fin måte å stegmeske på samtidig som jeg henter ut
mer farge og maltpreg. Vanligvis ligger jeg på 68-72% effektivitet på denne måten (edit: altså, uten dekoksjonsmesk. Kjølebag og bazoka, batchsparge) og sitter nå å lurer på
om dekoksjonsmesk kan øke utbytte så vanvittig? Eller om jeg rett og slett overser noe vesentlig som gjør at utregningene mine er feil. Så om noen vil korrigere meg så setter jeg pris på dette. SG måles med kalibrert refraktometer og har vel målt BG 8-9 ganger sånn i tilfelle jeg har mål feil :D

Ellers inspill på oppskrift/fremgangsmåte er også interessant =)
 
Sist redigert:
Vet ikke helt hvordan du regnet på effektiviteten, men jeg får 83-85% meskeeffektivitet med 5,5 kg malt/adjunct på 29,8 liter @ SG 1.047.

Du skriver noe om SG i skyllevann som jeg ikke helt skjønte (menes det vørter som tappes fra mesken?).. :)
 
Ahh... Havregryn ja, kan det være at jeg har kun regnet 5kg pale og pils? Isåfall har jeg glemt å regne med havregrynene :rolleyes: (bruker selvfølgelig bryggekalkulator.no) Ja, SG i skyllevann er da vørter jeg tapper av etter skylling ;)
 
Tilbake
Topp