Har også slitt mer lav effektivitet i perioder. Det vil si det har vært varierende. For å prøve å analysere har sjekket konverteringseffektivitet og skylleeffektivitet. På konvertering har jeg alltid oppnådd 100%. Så har jeg oppdaget det er skylleprosessen som er synderen. Har hatt brygghuseffektivitet på under 70 på 12 plato brygg, på enkelte brygg. Ikke kjempedårlig men burde være mulig å oppnå over 80. Det jeg har funnet ut er TID som er stikkordet. Vær tolmodig å vent. Etterhvert som man får flere brygg under vesten så går tingene raskere og raskere. Det som da lider er effektiviteten. I begynnelsen sirkulerte jeg hele tiden. Det har jeg sluttet med. Sirkulerer på slutten av mesken (vorlauf) . Ved å ta flere målinger etter hverandre så har jeg oppdaget at sg stiger ved at mesken bare står. Brygger på et standard tre kjelers oppsett. Partiskyller som regel. Har nå begynt å bruke lang tid på skylleprosessen og ta målinger underveis.
Hvis du får 100% konvertering, og det altså er skyllinga som er synderen (hvilket er en høyst rimelig konklusjon

), så er det vel ingen vits i å la mesken stå for å tyne ut litt mer?
Det stemmer med min erfaring - og med teori, også - at du får en viss effekt av å bruke mer tid, men loven om minskende utbytte gjør seg veldig sterkt gjeldende, særlig for utbytte (konversjonseffektivitet), mens det gir litt mer mening hvis du jakter høyere gjærbarhet. Men over en time er det nokså liten vits i å bruke.
Jeg har kjørt 5 brygg nå, hvor jeg har kutta mesketida til 30 minutter, og jeg har fått så godt utbytte (rundt 72% på øl med butikkstyrke eller litt over) at jeg ikke ser noen grunn til å begynne med lengre tider igjen. Og dette er no sparge, så det er ingen effekt av skylling inne i bildet, heller. Og jeg har ikke noe å si på utgjæringa, heller. Jeg fikk 74% på en nordengelsk brun som jeg meska på 68 grader, og 81% på en pils på 67.
Men jeg er altså helt enig i at det er i skylleprosessen det som regel er noe å hente. Å få god nok konversjon burde ikke være noe problem.