Det er pre-boil effektivitet - meskeeffektivitet - som er den vanlige standarden for effektivitet, så jeg gikk uten videre ut fra at det var det du snakka om. Jeg så ikke så mye på tallene dine.
Meskeeffektiviteten blir for øvrig den samme som "end of boil/ending kettle". Du koker jo ikke bort noe annet enn vann, og det er sukkermengden som blir med gjennom prosessen, som er interessant. Hvis jeg går ut fra at du koker i en time, og at du da koker vekk 4 liter (det er hva jeg koker vekk), så hadde du 25 liter i kjelen etter nedkjøling. Da får du - med
denne kalkulatoren - 64,59% ending kettle effektivitet, som altså er den samme som meskeeffektiviteten. Koker du bare bort tre liter, blir det 67,18%.
Jeg la inn 8,8 kg pale malt i kalkulatoren. Legger jeg inn 2 kg krystallmalt og 6,8 pale, som antakelig er nærmere oppskifta di (?), blir det et par prosent høyere.
Dette høres jo ikke
så galt ut, men det er fremdeles ikke helt oppe på det du burde kunne få. Og tar vi i betraktning at du bare taper 7 liter (eventuelt 8 hvis 29 liter var varm/kokende vørter) av det totale volumet når du mesker med nesten 9 kg, er det ikke bra, for det antyder det du også målte, nemlig at konversjonseffektiviteten din var langt unna 100%.
Konversjonseffektivitet bør det være lett å gjøre noe med. Det er ingen grunn til at den ikke skal være 100% eller like oppunder. Er det maltet, er det ganske ekstremt feil knust. Kjøper du ei mølle, er den gjerne stilt på 1,4 eller 1,5, og sjøl med så grov knusing skulle det ikke bli helt galt - og særlig ikke om du mesker lenge, og det gjør du. (Med finere knusing vil du få full konversjon, eller like i nærheten, på en halvtime.)
Nor malt har mindre kjerner, men da skal bryggeforretningen male finere. (Maris Otter har litt mindre kjerner, og hvete og rug er enda mindre. Havre er helt håpløst, men havremalt brukes det ikke så mye av.)
Er det ikke maltet, er det noe du gjør. Ta en kikk på maltet neste gang; ser det rimelig greit ut, ville jeg testa et brygg uten resirkulering. Blir det ikke bedre av det, så veit du i alle fall at det ikke var resirkuleringa. Og blir det bedre, så er det noe med måten du resirkulerer på som du må endre på.
Jeg mener ikke at folk ikke skal resirkulere. Når jeg sier at det ikke har noen betydning, er det bare fordi det ikke påvirker utbyttet. Jeg har resirkulert - i mitt tidlige bryggerliv - og jeg husker jo den fine, klare vørteren jeg fikk. (Jeg blei bare så drittlei alt sølet med pumpa, som delvis skyldtes den elendige silbunnen til den BB60'n jeg brygga på.) Og det er - hvis det gjøres riktig - en måte å holde jevn temperatur på. Så for all del; sirkuler
.