Lav effektivitet

Fikk svar fra vestbrygg:


Vi maler på grov innstilling.
Vi brukar ca 1.56 som kvernegrad pr dags dato. Dei store møllene vi bruker har litt andre valser enn små møller for privat bruk, så eg er ikkje heilt sikker på om det er heilt sammenlignbart med alle andre oppsett.
 
Fikk svar fra vestbrygg:


Vi maler på grov innstilling.
Vi brukar ca 1.56 som kvernegrad pr dags dato. Dei store møllene vi bruker har litt andre valser enn små møller for privat bruk, så eg er ikkje heilt sikker på om det er heilt sammenlignbart med alle andre oppsett.

1.56, du:confused:. Det er fullstendig høl i hue. Hvetemalt og rugmalt vil gå hele gjennom, og sannsynligvis vil en god del av byggmaltet gjøre det, også ( i alle fall Maris Otter) - som jo bildet ditt viser.

Valsene deres har sikkert større diameter, men jeg har vondt for å skjønne at det skal bety noe særlig.

Monster Mill anbefaler mellom 0,9 og 1,4.
 
Jeg mener også å huske det. Mener også at jeg hadde bedre effektivitet før. Er vel ikke værre enn å høre på nytt hvordan de knuser og spørre de kan kan tighte et par hakk. Fant noen gamle korn, og selv om det fleste lar seg knuse mellom fingrene så er det også en del hele korn som ikke gjør det. Samtidig opplever jeg også at det er litt mel nederst i posen. Det er vel naturlig, men jeg mistenker egentlig at det går litt fort i valsen

Noe mjøl er uunngåelig, men det gjør ikke noe så lenge det ikke fører til stuck mash. Og mjølet blir fort gelatinisert og konvertert.
 
1.56, du:confused:. Det er fullstendig høl i hue. Hvetemalt og rugmalt vil gå hele gjennom, og sannsynligvis vil en god del av byggmaltet gjøre det, også ( i alle fall Maris Otter) - som jo bildet ditt viser.

Valsene deres har sikkert større diameter, men jeg har vondt for å skjønne at det skal bety noe særlig.

Monster Mill anbefaler mellom 0,9 og 1,4.

Mulig jeg er tjukk i hodet nå, men er ikke kverningsgrad målet på avstand mellom valsene i millimeter?

Hvordan kan da forskjellig størrelse på valsene ha noen innvirkning, en mm er en mm uansett hvordan man vrir på det?
 

Mi neste mølle blir ei Porteus-mølle:)!
Mulig jeg er tjukk i hodet nå, men er ikke kverningsgrad målet på avstand mellom valsene i millimeter?

Hvordan kan da forskjellig størrelse på valsene ha noen innvirkning, en mm er en mm uansett hvordan man vrir på det?

Kanskje det er en slags trump'ske alternative millimeter:p.

Jeg kan se for meg at maltkorna får ei litt lengre reise under press (????) - men om gapet er større enn korndiameteren kommer de jo ikke under press i det hele tatt.
 
Mi neste mølle blir ei Porteus-mølle:)!


Kanskje det er en slags trump'ske alternative millimeter:p.

Jeg kan se for meg at maltkorna får ei litt lengre reise under press (????) - men om gapet er større enn korndiameteren kommer de jo ikke under press i det hele tatt.

Litt på sida. Dei som laga desse gamle møllene til whisky produksjon gjekk konkurs då dei berre virke. Ingen som kjøpte nye.


The Unbreakable Malt Mill That Was Simply Too Successful

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har også slitt mer lav effektivitet i perioder. Det vil si det har vært varierende. For å prøve å analysere har sjekket konverteringseffektivitet og skylleeffektivitet. På konvertering har jeg alltid oppnådd 100%. Så har jeg oppdaget det er skylleprosessen som er synderen. Har hatt brygghuseffektivitet på under 70 på 12 plato brygg, på enkelte brygg. Ikke kjempedårlig men burde være mulig å oppnå over 80. Det jeg har funnet ut er TID som er stikkordet. Vær tolmodig å vent. Etterhvert som man får flere brygg under vesten så går tingene raskere og raskere. Det som da lider er effektiviteten. I begynnelsen sirkulerte jeg hele tiden. Det har jeg sluttet med. Sirkulerer på slutten av mesken (vorlauf) . Ved å ta flere målinger etter hverandre så har jeg oppdaget at sg stiger ved at mesken bare står. Brygger på et standard tre kjelers oppsett. Partiskyller som regel. Har nå begynt å bruke lang tid på skylleprosessen og ta målinger underveis.
 
Har også slitt mer lav effektivitet i perioder. Det vil si det har vært varierende. For å prøve å analysere har sjekket konverteringseffektivitet og skylleeffektivitet. På konvertering har jeg alltid oppnådd 100%. Så har jeg oppdaget det er skylleprosessen som er synderen. Har hatt brygghuseffektivitet på under 70 på 12 plato brygg, på enkelte brygg. Ikke kjempedårlig men burde være mulig å oppnå over 80. Det jeg har funnet ut er TID som er stikkordet. Vær tolmodig å vent. Etterhvert som man får flere brygg under vesten så går tingene raskere og raskere. Det som da lider er effektiviteten. I begynnelsen sirkulerte jeg hele tiden. Det har jeg sluttet med. Sirkulerer på slutten av mesken (vorlauf) . Ved å ta flere målinger etter hverandre så har jeg oppdaget at sg stiger ved at mesken bare står. Brygger på et standard tre kjelers oppsett. Partiskyller som regel. Har nå begynt å bruke lang tid på skylleprosessen og ta målinger underveis.

Hvis du får 100% konvertering, og det altså er skyllinga som er synderen (hvilket er en høyst rimelig konklusjon:)), så er det vel ingen vits i å la mesken stå for å tyne ut litt mer?

Det stemmer med min erfaring - og med teori, også - at du får en viss effekt av å bruke mer tid, men loven om minskende utbytte gjør seg veldig sterkt gjeldende, særlig for utbytte (konversjonseffektivitet), mens det gir litt mer mening hvis du jakter høyere gjærbarhet. Men over en time er det nokså liten vits i å bruke.

Jeg har kjørt 5 brygg nå, hvor jeg har kutta mesketida til 30 minutter, og jeg har fått så godt utbytte (rundt 72% på øl med butikkstyrke eller litt over) at jeg ikke ser noen grunn til å begynne med lengre tider igjen. Og dette er no sparge, så det er ingen effekt av skylling inne i bildet, heller. Og jeg har ikke noe å si på utgjæringa, heller. Jeg fikk 74% på en nordengelsk brun som jeg meska på 68 grader, og 81% på en pils på 67.

Men jeg er altså helt enig i at det er i skylleprosessen det som regel er noe å hente. Å få god nok konversjon burde ikke være noe problem.
 
Da er denne tråden avpestorisert sånn at folk som leiter etter nyttig info her skal slippe å måtte bane seg vei gjennom en masse grønnsakprat.

Det er forbannet kjedelig å gjøre dette, så vær så snill: En smule sjøldisiplin, folkens.
Kanskje de som sporer av tråden, nettopp ikke sliter med lav effektivitet, og har tatt seg noen øl før de hiver seg bak tastaturet? ;):D
Jeg skal stille mølla mi enda litt smalere til neste brygg, og se om det har noe forskjell. Interessant den linken som Jo-Helge delte.
 
Kanskje de som sporer av tråden, nettopp ikke sliter med lav effektivitet, og har tatt seg noen øl før de hiver seg bak tastaturet? ;):D
Jeg skal stille mølla mi enda litt smalere til neste brygg, og se om det har noe forskjell. Interessant den linken som Jo-Helge delte.

Jeg er en av de som sporet av men vare for å vise at avsporing ikke nødvengvis er interesante greier.
Og ja jeg plages ikke med lavt utbytte etter at jeg kjørte med egen mølle stillet veldig trangt, 0,8-0,9 mm, og kraftig blanding av malt og vann, det holder ikke bare å knekke skallet, isåfall må det meskes i lenger tid.
 
Er det ikke veldig fort å få melklumper på så fin innstilling
Selv med kun 3 -4 kg malt føler jeg må røre godt rundt flere ganger ved innmesk, og det er ikke veldig praktisk når man brygger alene
Aner ikke hvor grovt det er. Skal høre med BS neste gang, men ganske grovt
 
Har fått rundt 10 % lavere effektivitet på de siste bryggene med malt knust av en annen bryggebutikk enn jeg har kjøpt fra tidligere. Mistenker da at jeg også har vært ute for litt grov kverning, reagerte spesielt på siste brygg hvor det nesten ikke trengtes røring ved innmesk.

Hadde allerede bestilt mølle som jeg forhåpentligvis får til neste brygg og tenker da prøve å kverne maltet bedre for å se om det gir bedre resultat.
 
Tilbake
Topp