Første IPADIPABIPA(Skapparappadabribrida)

Det er ikke Scatman John som skriver tittel, det er bare meg som driver og tukler med min første oppskrift på første(!) brygg og setter lista høyt med stor fare for skalling og blåmerker. Jeg liker en utfordring og velger å gå rett på noe jeg liker. Har gjort research ganske lenge nå og det ser overkommelig ut det jeg vil fram til. Det får da briste eller bære nå! Kan alt dette gjøres med BIAB? Har valgt dette på grunn av plassmangel generelt. Takker for alle tips altså! :D

Helger
Brown India Pale Ale

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L):          25.0
Total Grain (kg):        9.230
Total Hops (g):          179.70
Original Gravity (OG):    1.080  (°P): 19.3
Final Gravity (FG):      1.020  (°P): 5.1
Alcohol by Volume (ABV):  7.86 %
Colour (SRM):            21.3  (EBC): 42.0
Bitterness (IBU):        63.8  (Average)
Brewhouse Efficiency (%): 70
Boil Time (Minutes):      60

Grain Bill
----------------
6.500 kg Maris Otter Malt (70.42%)
2.200 kg Caramalt (23.84%)
0.530 kg Crystal 120 (5.74%)

Hop Bill
----------------
27.2 g Chinook Pellet (11.4% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (1.1 g/L)
43.5 g Cascade Pellet (7.8% Alpha) @ 45 Minutes (Boil) (1.7 g/L)
43.5 g Cascade Pellet (7.8% Alpha) @ 5 Minutes (Boil) (1.7 g/L)
43.5 g Cascade Pellet (7.8% Alpha) @ 0 Minutes (Boil) (1.7 g/L)
22.0 g Citra Pellet (11.1% Alpha) @ 0 Minutes (Boil) (0.9 g/L)

Har valgt en Chinook for bitterhet, Cascade for litt av begge deler og Citra for en god aroma. Maris Otter som base og en mørkere Crystal for.. ja.. farge. ;)
 
Kan bli i overkant fyldig ølet ditt. 10-15% cara/crystal er greit.
Om farge du er ute etter kan du jo bruke litt svartmalt eller sjokomalt, event. roasted barley.

Og meir humle :) Tørrhumling!
 
Jeg gikk ned på Crystal/Cara til 250g hver, pluss en dæsj Roasted Barley. Kommer også til å legge en cascade 20g på rundt 50min. Da bumper jeg bitterheten opp til rundt 70 IBU. Kommer også til å tørrhumle på 2.dag med en god dose Centennial. En ide på hva som kan en dugandes mengde? Jeg tenkte rundt 50g.
 
Mats Ø. skrev:
Jeg gikk ned på Crystal/Cara til 250g hver, pluss en dæsj Roasted Barley(Takk for forslaget, det kommer til å farge nydelig). Kommer også til å legge en Cascade 20g på rundt 50min. Da bumper jeg bitterheten opp til rundt 70 IBU. Kommer også til å tørrhumle på 2.dag med en god dose Centennial. En idé på hva som kan en dugandes mengde? Jeg tenkte rundt 50g.
 
Mats Ø. skrev:
Mats Ø. skrev:
Jeg gikk ned på Crystal/Cara til 250g hver, pluss en dæsj Roasted Barley(Takk for forslaget, det kommer til å farge nydelig). Kommer også til å legge en Cascade 20g på rundt 50min. Da bumper jeg bitterheten opp til rundt 70 IBU. Kommer også til å tørrhumle på 2.dag med en god dose Centennial. En idé på hva som kan en dugandes mengde? Jeg tenkte rundt 50g.

Kjør på med minst 100g humle for å tørrhumle. og vent noen dager til før du tørrhumler, dag 5. og utover....
Jeg kjenner ikke så godt tll Centennial, men Cascade og Citra er fantastisk sammen.
 
Jeg ville tørrhumle en stund etter dag 2. Aromaen din vil bli blåst ut pga co2.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Når me først har ein tråd om IPA og humling så har eg følgende spørsmål:
Har nokon erfaring med bruk av Magnum 10,5% humle i IPA ?  Eg har leita rundt i
forumet uten noko godt svar. Eg har 250g Magnum, 250g Chinok 11,5% og rester med Centennial 11,5%,
Fuggles 5,1%, Challenger 7,5% og Saaz 4%.  Nokon som har forslag / ide på bruk av dette i ein
gjerne kraftig humlet IPA ? evt. annet? :jaha:
 
Du kan godt bruke Magnum til bitterhet, men den er litt snill for en IPA. Chinook er mer aggressiv, og passer bedre etter min mening. Men Magnum kan brukes til bitring alle typer øl.

Chinook, Centennial og Challenger er fine til IPA, men sistnevnte mest som støtte til de amerikanske sortene.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp