Første pils, batch#2

:help: Har drista meg til å brygga ein tsjekkisk pils etter å ha modifisert oppskrifta til Gahr. Første brygg med HERMS oppsett, litt spent på korleis dette fungerar.  :help:

65 liter.
OG: 1050
FG: 1010
IBU: 25

14 kg pilsnermalt.
1 kg kveitemalt.
100 g Saaz, pellets, 4 %, 90 min.
80 g Saaz, pellets, 4 %, 30 min.
60 g Saaz, pellets, 4 %, 10 min.
60 g Saaz, pellets, 4 %, 2 min.
1 ts irish moss, 15 min.
6 posar Saflager w-34/70 på 2 liter gjerstartar.

Mesking i 15 min. på 55 °C, 45 min. på 66 °C, 5 min. på 77 °C. Koking i 90 min. Gjæring på 8-10 °C i 21 dager. Lagring på 2 °C i 4 uker.

Har bytta ut munchenermalt med kveite for å få ein lysare lettare sommarpils med meir skum..? :jaha:

1. Kommentart til oppskrift?

2. Eg lurar eg litt på dette med utskylling. Skal eg øke temperaturen i mesken til 77 grader med meskevatn, sila dette av for så å køyre på med skyllevatn på same temperatur? Eller kan eg sila av meskevatn ved 66 grader for så å køyre skyllevatnet gjennom?

3. Gjerstartar uten magnetrørar. Usikker på om eg får ferdig magnetrøraren, vil eg få tilfredsstillande effekt av ein startar som blir rista nokon gonger innimellom?

Jeg er nysgjerrig på starteren din.

Hvor mange rør lager du den av? Med tre rør og uten dekantering så måtte du ristet 24 liter gjærstarter noen ganger innimellom, med 75% viability :D

Tja, første gang eg prøver meg på noko "avansert". Eg har tenkt å bruka 6 posar tørrgjær på 11,5 gram. Ang. dekantering veit eg ikkje kva du snakkar om..?

Du trenger ikke starter til tørrgjær, og seks pisser (skjerpings, autocorrect) burde være nok.

Hva angår temperaturer før skylling kommer vel an på utstyret ditt, men med herms og kontinuerlig sirkulering av vørter virker det jo mest praktisk å varme opp først. Det har uansett minimalt å si for resultatet.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Helge_T skrev:
Har bytta ut munchenermalt med kveite for å få ein lysare lettare sommarpils med meir skum..? :jaha:

Erfaringsmessig så trenger ikke  oppskriftene til Gahr noe modifisering.
Personlig så hadde jeg ikke puttet hvetemalt i en pilsner, da kan du ende opp med en øl som ikke klarnen skikkelig. Vil du ha det lyst, så kjør på med 100% pilsnermalt, evt litt viennamalt.
Ellers så trenger du ikke lage starter med tørrgjær, rehydrer gjæren i litt vann før du pitcher den. Husk også å oksygener vørteren og ha kontroll på gjæringstemperaturen.

Eg har lyst å sette mitt preg på ølet, det er derfor eg modifiserar. Ikkje fordi eg tvilar på oppskrifta eg kopierte. Hadde håpa at så liten mengde ikkje ga fare for uklart øl, mulig eg køyrer 100% pilsner.

Men eg har forstått det riktig at kveite gir meir skumfastheit, eller?

Men har det ingenting å sei om eg sparkar igang tørrgjæren i spraymalt før eg pitchar?

Hvete tilfører protein som kan hjelpe på skummet, men i et velbrygget øl skal det ikke være nødvendig med hvete for å få fast skum.

Når det er sagt: Du kan fint bruke hvete her, men da er det ikke lenger en tsjekkisk pilsner. Du vil få et øl med et maltpreg som er lettere enn en klassisk pils, men det vil funke fint. Vil du unngå uklarheter, kan du bruke Clarity-Ferm.

Heisann,

Uten å forsøke å kapre denne tråden; jeg har også satt en batch med Pilsner Gahr ed og har noen spørsmål knyttet til gjæring, lagring og flasking ettersom dette er første forsøket mitt på en pilsner.
På onsdag har denne stått og gjæret i tre uker. Skal i) lagring (på ca 2C) da skje videre på samme gjærkake, ii) skal jeg stikke om til nytt gjæringskar og lagre på det eller iii) skal jeg flaske og så lagre?
Må jeg tilsette mer gjær før flasking får å være sikret karbonering?
Kan noen gi meg en kortfattet oversikt over hvordan man gjærer og lagrer pilsner? Jeg litt forvirret av ymse informasjon fra ulike kilder.

Mange takk, Stein

Eg har forstått det sånn at lagring skal foregå på flaske for karbonering, eventuelt fat. Trur ikkje du treng tenka på meir gjær, skal være nok gjær svevande omkring i ølet. Første gang eg karbonerte på flaske stakk eg heverten heilt til bunns for å få med ein liten klatt gjær. Dette ga mykje bunnfall på flaskene, ikkje å anbefala.

Du bør flaske før lagringen. Før du senker temperaturen bør ølet stå til karbonering. Det skal normalt ikke være nødvendig med ekstra gjær for å få til dette.

Her er min praksis:
Pitching av gjær på 7-8 °C. La temperaturen stige til 10 °C i løpet av et par dager. La ølet gjære ut på denne tempen (kan typisk ta alt fra 12-21 dager). Når FG er nådd skrus tempen gradvis ned mot 2 °C. En til to grader per døgn. Tapp ølet på fat eller flasker. Dersom ølet skal karboneres ved ettergjæring, får ølet så i kjølig romtemp til CO₂ har fått utvikle seg, deretter lagres det på 2 °C. Jeg tilsetter kullsyre kunstig på fat, og da settes fatet bare rett på lagringstemperatur. Jeg lagrer pils i ca. 4 uker. Lagringen er forsåvidt viktig, men det er langt viktigere at man gjør selve gjæringen rett. Nok gjær og god nok oksygenering av vørteren er scært viktig for et godt resultat.

Men hva med denne fra Petit-Agentur:

Gjæres ved 9-10C i 14 dager, før man hever temperaturen 2-3 grader over enda en uke. Deretter senker man temperaturen over noen dager, ned til 0-1 grader, hvor ølet får stå i 2-3 måneder, før tapping.

Karboneres til ca 2,5 volum CO2 (tilsvarer 6g sukker per liter øl ved ettergjæring på flasker)

Slik jeg leser oppskriften skal denne stå i gjæringskaret ganske lenge før karbonering....??

Ja, det står så, men det ville jeg ikke ha gjort. Tapp på fat eller flasker før karbonering.

Vurderar å koka 70 liter, setja 50 liter på saflager w34/70 og 20 liter på safale s-04 eller us-05. Berre for å gjera meg kjent med kva gjæren betyr for sluttproduktet. Oppskrift som øverst i tråden, uten kveitemalt og humle til 33-35 IBU. Er dette ein god ide?

Helge_T skrev:
Vurderar å koka 70 liter, setja 50 liter på Saflager w34/70 og 20 liter på Safale s-04 eller us-05. Berre for å gjera meg kjent med kva gjæren betyr for sluttproduktet. Oppskrift som øverst i tråden, uten kveitemalt og humle til 33-35 IBU. Er dette ein god idé?

Ingen problem det så lenge du bruker forskjellig gjæringstemperatur.
Av s-4 og US -05, så er helt klart sistnevnte å foretrekke

Gjæring i kjøleskap styrt til 10 grader, her er det plass til 50 liter. resten skal stå på låg romtemperatur, 18-19 grader.  :skitbra:

Bernts skrev:
Ingen problem det så lenge du bruker forskjellig gjæringstemperatur.
Av s-4 og US -05, så er helt klart sistnevnte å foretrekke

Men om formålet er å få kjennskap til hvor mye gjæren kan bety for sluttproduktet, eller å brygge to vidt forskjellige øl av samme vørter, vil S-04 gi større utslag.

Tilbake
Topp