Første plopp på dag 11 ?????

Aasnes

Norbrygg-medlem
Hei, prøver meg nå på min første lager, en enkel pils basert på spraymalt, 1. Nov ble ca 14 liter satt til gjæring med to poser bohemian lager, Og var noe høyere enn beregnet, ca 1065, skulle være 1052.
Kjelleren hadde til da ligget jevn på 12 grader, men det måtte jo så klart komme noen dager med ekstra kulde, så kjellertemp sank til noe under 10 grader, så ikke på dette som noe stort problem først, dette var ganske jevnt med temperaturen jeg hadde klart å kjølen vørteren og den rehydrerte gjæren til før denne ble tilsatt.
Etter noen dager flyttet jeg gjærdunken inn på siden av varmtvannsbereder der temperaturen ligger på 13 grader, det var ingen aktivitet i gjærlås, men tenkte (håpte) at det var pga lekkasje i gjærdunken , men neida, nå etter 11 dager har det begynt å ploppe i gjærlås.
Har jo ingen tidligere erfaring med bygging av undergjæret øl, men er ikke dette vel lang tid ?

Kanskje har du ei lekkasje der co2en lettare går ut enn gjennom gjærlåsen. Sjå etter teikn til gjæring, litt skum på overflata og ikkje minst restar langs veggen på karet. Smakar det spesielt søtt derimot, kan det tyde på at gjæringa ikkje har kome i gong. Opne på lokket, sjå, lukt og smak.

Altså, det gjærer jo tydeligvis nå ettersom det plopper i låsen nå, men syntes 11 dager var lang tid

Plopping i gjærlåsen er ikkje einstydande med gjæring, kanskje har lekkasjen vorte tetta :D. Gjer ei måling du, om du ikkje stolar på sansane.

Jeg tenker den skal få stå i fred og ploppe å kose seg, er mer redd for å forurense den om jeg skal ta ut prøve for måling.

Eg er normalt ikkje uroa for faren for infeksjonar, men om du er meir bekymra for å infisere ølet ved å opne på karet i 5 sek, enn at det (tilsynelatande?) har stått i 10-11 dagar utan aktiv gjær, ville ihvertfall eg vore meir oppteken av kva som evt kan ha utvikla seg desse 10-11 dagane enn kva som kan hoppe opp i karet dei 5 sekunda målinga tek. Det går nok bra lell, eller RWAHDABALAKADO.

Tilbake
Topp