Førstegangsbrygger -h øy mesketemp, lav væskevolum og underkarbonert øl

Hei.

Jeg er ny med ølbrygging og også ny på dette forumet.

Hadde mitt første brygg her for 5-6 uker siden og smakte på det i dag. Er helt ny og er litt forvirret
på hva som gjør at jeg ikke har nok kullsyre i brygget mitt.

Jeg har en ølbrygger som kun kan stilles med hver femte grad. Jeg prøvde å skru av og på varmeelementene da jeg brygget Vestbrygg sin "Lesk" som første brygg. Stresset som jeg var, lå jeg ikke merke til at bryggeren stod på 2000w og ikke 500w. Trolig derfor temperaturen var så vanskelig å kontrollere. Det førte til en veldig ustabil og høy mesketemperatur. Til tider i meskingen har jeg vært oppe så høyt som 70 grader.

Bryggeren, som ser svært lik ut som BB30, trodde jeg var 30 liter, men viste seg å kun romme 27L. Jeg etterfylte ikke vann. Det førte til at jeg fikk kun 19L i gjæringsdunken. Det hadde en OG på 1052 når kittet egentlig kun skulle ha 1048.
Med kittet følger det kun med en pakke gjær, da kittet har en alkoholprosent på 5%.

Jeg måler OG etter 14 dager og måler igjen dagen etter. Da har det droppet en strek til på ølvekten. Det gjærer fortsatt, tenker jeg og lar det stå i totalt 20 dager. Jeg måler igjen på flaskedagen og da er det nede i 1004. Det har altså da gjæret veldig ut og jeg regner en alkoholprosent på over seks, på en gjær og kitt som er beregnet til 5%.

Karboneringsdropsen var hull på posen og smeltet i desinfeksjonsbadet. Jeg satt igjen med 17L etter å ha omstikket og jeg brukte de antall literne til å regne ut hvor mye gram sukker jeg skulle ha.Kittet sa 6g pr liter og jeg kokte 102g opp, som jeg rørte ut i gjæringsbøtten før jeg flasket.

Ølen har nå stått og karbonert 14 dager i 18-20 grader. Det kommer utligning fra korken når den poppes, men ingen skum under helling og svært lav karbonering.

Har nå vendt flaskene og lagt dem liggende. Kan karboneringen "reddes" om den får stått lenger?

Spørsmålet mitt er "har høy mesketemperatur frigjort mye sukker til gjæring og gjæren er "tom" før karboneringen"? Eller har noen forslag til hva som har gått gale?

Hva kan jeg gjøre til neste gang? Kontrollere mesking og mer gjær til neste brygg for å forhindre at det skjer igjen?
 
Prøv å sett en av flaskene varmere en uke eller noen dager (?), test denne. Blir den bedre, så prøv å sett alle litt varmere, enn vent litt lengre.

Du har jo tilsatt sukker til karboneringen, så det er dette gjæren spiser av nå, det er jo bare bra at tidligere sukker er spist opp (hvis ikke så ville du ha fått flaskebomber)
 
Av skade blir man klok:).

Når du mesker, skjer det meste i løpet av de første 20 minuttene. Ved 70 grader brytes beta-amylasen, som står for det meste av konverteringen av stivelsen til gjærbart sukker, ned ("denatureres"). Så hvis du lå oppe på 70 grader i noen tid i denne fasen, skal du ha fått en vørter som ikke gir deg særlig høy utgjæring. (Du kan meske på 70 grader, og få et greit øl, så det er ikke nødvendigvis noen krise.)

Nå har du tvert i mot fått veldig høy utgjæring - forutsatt at målinga er riktig. (Hydrometer?) Altfor høy, faktisk. En sånn utgjæring får du normalt bare med gjær av undertypen diastaticus, og 05 er ikke en av dem. Jeg kan ikke se noen annen forklaring enn en infeksjon, men det er veldig rart. Jeg ville tenkt at du har fått en "krysskontaminasjon" fra et tidligere brygg med en diastaticus-type, men dette er det første brygget ditt, så det kan det ikke være. (Du har nytt gjæringskar, også?)

Nå finnes det "villgjær" som kan komme fra mange kilder, men de fleste av dem skal ikke oppføre seg sånn. Likevel, det kan være mulig. Om du har holdt på i et våtrom der det fort kan utvikle seg litt svartsopp (aspergillus niger), kan det være kilden.

Men at du ikke får karbonert ølet, rimer ikke med dette, heller. Der ville jeg si at du har hatt litt lite gjær, og at den har tatt ut alt, og ikke "har hatt krefter igjen" til å gjøre karboneringsjobben.

Det kan ikke være noe med korkingen? Hva slags utstyr bruker du? Det virker ikke sannsynlig - du ville hatt noen som ikke blei karbonert, og noen som blei fine - men jeg nevner det likevel.

Gi flaskene ei uke til, og sett dem litt varmere. Det kan hende det bare er svekka gjær, og at du vil komme i mål til slutt.
 
En pakke tørrgjær er i gjerrigste laget for kit, som regel følger det med minst to. Og når du nevner det med alkoholstyrken, jeg har kjøpt pils-kit og fått med tre pakker.
 
Hei.

Jeg er ny med ølbrygging og også ny på dette forumet.

...

Jeg glemte visst å si velkommen:).

Flott at folk finner veien hit, og bruker oss. Jeg våger påstanden at dette er det beste stedet for læring om brygging; her er det mange som kan mye. Spør og kommenter i vei. Bruk gjerne søkefunksjonen, for det finnes som regel en tråd for det du har å spørre om. Men vi bør kanskje si at søkefunksjonen her ikke er veldig god, så det kan ofte være en like god løsning å gå veien om google eller en annen søkemotor.
 
Du skriver at du kokte opp 102 gram sukker, hvordan gjorde du det (i hvor mye vann) og er du sikker på at du fikk rørt det ut ordentlig i ølet før flasking?
 
18-20 grader er omtrent det jeg har oppunder kjellertaket. Noen ganger er ikke det nok.
Av og til må jeg sette flaskene varmere for å få de nok karbonert. Jeg snur dem et par ganger for å blande inn bunnslammet med gjær i, men er usikker på om det er nødvendig.
Av og til kan jeg smake at ølet er søtt siden gjæren ikke har spist opp sukkeret.
Den høye utgjæringen din kan skyldes villgjær eller kanskje hopcreep(google det) som også er en kjent årsak til uønsket gjæring. Uansett er det ikke farlig å drikke ølet. Du får bare et litt annerledes øl.
Å begynne med ølbrygging er litt som å få barn - eller barnebarn.
En kilde til stadig bekymring, men samtidig gir det masse tilbake i form av glede og undring :).
Velkommen til en morsom og spennende hobby.
 
Til tider i meskingen har jeg vært oppe så høyt som 70 grader.
Angitt i displayet eller målt med thermometer i mesken? Som andre kompaktmaskiner er nok sensoren i kjelebunn og lite relevant for hva temperatur i mesken er. Du stilte sikkert maskina på 65 grader du, og tilsatte kornet? Da har temperatur falt til 61-62 grader når du hadde fått rørt inn mesken, og vil tro at det er årsaken til god utgjæring.
Det kommer utligning fra korken når den poppes, men ingen skum under helling og svært lav karbonering.
Er du sikker på at korkene sitter ordentlig på flaska? Randen på korken skal klemme godt inntil flaska. Sammenlign gjerne flaskene dine mot noe du finner på butikken. En annen ting kan være vaskemiddel. Hva brukte du til å rengjøre bryggeren, gjæringskar og flasker? PBW og Star-San, eller kanskje noe form for såpe? Såpe og fett dreper karbonering og skum. Det holder også for så vidt med et ureint glass for å få dårlig skum.
 
Prøv å sett en av flaskene varmere en uke eller noen dager (?), test denne. Blir den bedre, så prøv å sett alle litt varmere, enn vent litt lengre.

Du har jo tilsatt sukker til karboneringen, så det er dette gjæren spiser av nå, det er jo bare bra at tidligere sukker er spist opp (hvis ikke så ville du ha fått flaskebomber)

Hvor varmt snakker vi? 25 grader? 30 grader? :)
 
Av skade blir man klok:).

Når du mesker, skjer det meste i løpet av de første 20 minuttene. Ved 70 grader brytes beta-amylasen, som står for det meste av konverteringen av stivelsen til gjærbart sukker, ned ("denatureres"). Så hvis du lå oppe på 70 grader i noen tid i denne fasen, skal du ha fått en vørter som ikke gir deg særlig høy utgjæring. (Du kan meske på 70 grader, og få et greit øl, så det er ikke nødvendigvis noen krise.)

Nå har du tvert i mot fått veldig høy utgjæring - forutsatt at målinga er riktig. (Hydrometer?) Altfor høy, faktisk. En sånn utgjæring får du normalt bare med gjær av undertypen diastaticus, og 05 er ikke en av dem. Jeg kan ikke se noen annen forklaring enn en infeksjon, men det er veldig rart. Jeg ville tenkt at du har fått en "krysskontaminasjon" fra et tidligere brygg med en diastaticus-type, men dette er det første brygget ditt, så det kan det ikke være. (Du har nytt gjæringskar, også?)

Nå finnes det "villgjær" som kan komme fra mange kilder, men de fleste av dem skal ikke oppføre seg sånn. Likevel, det kan være mulig. Om du har holdt på i et våtrom der det fort kan utvikle seg litt svartsopp (aspergillus niger), kan det være kilden.

Men at du ikke får karbonert ølet, rimer ikke med dette, heller. Der ville jeg si at du har hatt litt lite gjær, og at den har tatt ut alt, og ikke "har hatt krefter igjen" til å gjøre karboneringsjobben.

Det kan ikke være noe med korkingen? Hva slags utstyr bruker du? Det virker ikke sannsynlig - du ville hatt noen som ikke blei karbonert, og noen som blei fine - men jeg nevner det likevel.

Gi flaskene ei uke til, og sett dem litt varmere. Det kan hende det bare er svekka gjær, og at du vil komme i mål til slutt.


Kittet "Lesk" til Vestbrygg skulle ha hatt OG 1048 og FG 1010 på væskevolum 25 L i gjæringsdunken. Jeg fikk 1052 og 1004 på 19 L.

Ølet smaker godt og ville smakt svært godt med kullsyre i. Har stått i våtrom og jobbet, men har brukt Bryggrens og Star San. Har en sånn billigkorker som det er første gang jeg bruker. Det kommer godt med trykkutligning når jeg åpner flasken, så den må jo være tett da?

Vestbrygg gir bare med en pakke gjær i kit som skal ha 5%.
 
Du skriver at du kokte opp 102 gram sukker, hvordan gjorde du det (i hvor mye vann) og er du sikker på at du fikk rørt det ut ordentlig i ølet før flasking?

Det ble kokt i 1L vann i 15 minuttter, kjølt ned til romtemperatur og pitchet i karet. Jeg rørte rundt, men ikke sånn voldsomt mye. Jeg har åpnet fem flasker og det er ingen forskjell i karboneringen.
 
18-20 grader er omtrent det jeg har oppunder kjellertaket. Noen ganger er ikke det nok.
Av og til må jeg sette flaskene varmere for å få de nok karbonert. Jeg snur dem et par ganger for å blande inn bunnslammet med gjær i, men er usikker på om det er nødvendig.
Av og til kan jeg smake at ølet er søtt siden gjæren ikke har spist opp sukkeret.
Den høye utgjæringen din kan skyldes villgjær eller kanskje hopcreep(google det) som også er en kjent årsak til uønsket gjæring. Uansett er det ikke farlig å drikke ølet. Du får bare et litt annerledes øl.
Å begynne med ølbrygging er litt som å få barn - eller barnebarn.
En kilde til stadig bekymring, men samtidig gir det masse tilbake i form av glede og undring :).
Velkommen til en morsom og spennende hobby.


Har vendt de litt og lagt dem liggende. Ølet var blitt veldig klart når den var ferdig gjæret og alt hadde bunnfalt. Har ingen bunnfall i flasken. Har det noe å si?
 
Angitt i displayet eller målt med thermometer i mesken? Som andre kompaktmaskiner er nok sensoren i kjelebunn og lite relevant for hva temperatur i mesken er. Du stilte sikkert maskina på 65 grader du, og tilsatte kornet? Da har temperatur falt til 61-62 grader når du hadde fått rørt inn mesken, og vil tro at det er årsaken til god utgjæring.

Er du sikker på at korkene sitter ordentlig på flaska? Randen på korken skal klemme godt inntil flaska. Sammenlign gjerne flaskene dine mot noe du finner på butikken. En annen ting kan være vaskemiddel. Hva brukte du til å rengjøre bryggeren, gjæringskar og flasker? PBW og Star-San, eller kanskje noe form for såpe? Såpe og fett dreper karbonering og skum. Det holder også for så vidt med et ureint glass for å få dårlig skum.


Jeg kan kun stille temperaturen med hver femte grad så jeg har drevet og skrudd opp og ned temperaturen mellom 60 og 75 grader, og den føk opp og ned. Det var i displayet det stod - hvor sensoren er, vet jeg ikke. Utgjæring har det jo vært, så det må jo ha blitt gjærbart sukker.

Har brukt maskinrens (oppvaskmaskin), skylt godt og starsan. Fikk beskjed om at det var unødvendig med bryggrens.

Har ikke sjekket kork opp mot kjøpeflaske. Det kommer trykkutligning når jeg åpner flasken. Den kan selvfølgelig ikke sitte skikkelig.
 
Den kan jo lekke over et visst trykk. Jeg har akkurat samme problem med mitt første brygg, og korkene er konklusjonen der, men på mine var de synlig mindre krympet en fabrikkøl, natt og dag på korkemaskinen etter noen her ga meg tipset om å smøre koppen på den. Jeg brukte vaselin.
 
Har vendt de litt og lagt dem liggende. Ølet var blitt veldig klart når den var ferdig gjæret og alt hadde bunnfalt. Har ingen bunnfall i flasken. Har det noe å si?
Det skal normalt være nok gjær i ølet for karbonering.
Du sier du hører godt at det slippes trykk ut når du åpner flasken. Kanskje det er nok karbonert? Det er ikke alltid at det blir et godt skum.
Men gi det et par uker på høyere temperatur så tenker jeg at du uansett er i mål i forhold til karbonering.
 
Har vendt de litt og lagt dem liggende. Ølet var blitt veldig klart når den var ferdig gjæret og alt hadde bunnfalt. Har ingen bunnfall i flasken. Har det noe å si?

Det betyr at det er lite aktiv gjær igjen -men det er alltid noe. Jeg tror dette går bra om du setter det et par grader varmere og gir det litt tid.

Men den ekstreme utgjæringa er et lite mysterium. Du har målt med hydrometer, ikke med refraktometer?
 
Den kan jo lekke over et visst trykk. Jeg har akkurat samme problem med mitt første brygg, og korkene er konklusjonen der, men på mine var de synlig mindre krympet en fabrikkøl, natt og dag på korkemaskinen etter noen her ga meg tipset om å smøre koppen på den. Jeg brukte vaselin.
 

Vedlegg

  • IMG_3294.JPG
    IMG_3294.JPG
    1,1 MB · Sett: 36
  • IMG_2536.JPG
    IMG_2536.JPG
    1,1 MB · Sett: 35
Nå står rommet på 25 grader. Har termostaten koblet til ovnen på soverommet og satt den helt inntil kassene. Gir det to uker til. Kanskje jeg må gå å kjøpe meg en ny korkemaskin?
 
Tilbake
Topp