Forvekslet pilsmalt med pale...

Ja... Da har man altså klart kunststykket å brygge en NØ hjemmebryggerIPA med 9 kg pilsnermalt og 2 kg pale + hvete, munich og krystall istedet for 11 kg pale  + øvrig malt. Ryddet opp etter brygging og ble stående å lure på hvorfor sekken med pale fremdeles var halvfull. Skjønte sammenhengen da jeg så at pilsnersekken var tom...

Jeg skjønner jo at dette ikke akkurat kommer til å ende opp som en prisbelønt klone, men kan noen si noe om hva slags resultat jeg kan forvente?  Safale-04 og gjæring på rett over 20 grader i karet.
 
Det største problemet er jo at du antagelig har kokt satsen på 60 min, mens pilsnermalt trenger 90 min. Jeg tipper at det blir drikkendes, men som sagt, du vinner neppe NM med den...  ;)
 
Borgar skrev:
Ja... Da har man altså klart kunststykket å brygge en NØ hjemmebryggerIPA med 9 kg pilsnermalt og 2 kg pale + hvete, munich og krystall istedet for 11 kg pale  + øvrig malt. Ryddet opp etter brygging og ble stående å lure på hvorfor sekken med pale fremdeles var halvfull. Skjønte sammenhengen da jeg så at pilsnersekken var tom...

Forskjellen blir sannsynligvis liten. Ørlite lysere og litt større fare for DMS.
 
Jeg er litt spent på om jeg har hatt nok avdampingen ettersom jeg kokte på speidel med kobberhatt.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    194,2 KB · Sett: 432
Har du kokt 90 min merker du veldig liten forskjell.  :biersmile: Har du hatt for liten avdamping blir OG lavere enn estimert, det er alt - men jeg tror ikke du får det.
 
DMS handler ikke bare om å koke i 90 i minutter, men også om å ha nok avdamping og tilstrekkelig rask nedkjøling. Jeg tviler på at det blir noe problem.
 
Ser at Lucky Jack som består av mest pilsmalt skal kokes bare i 60 min så da burde vel ditt øl også kunne bli godt :)
 
Satser på det. Så lenge ølet blir godt, så er alt godt. Om ikke, så skal jeg ikke gå inn i dyp depresjon av den grunn:) om det derimot blir et vedvarende problem...
 
Tilbake
Topp