Frühlingsbier

Frode Foss

Norbrygg-medlem
Jeg var i Tyskland denne uken og drakk Ayinger Frühlingsbier. Tenkte jeg skulle finne oppskrift. Jeg fant denne, men stusser litt over meskingen. Hva menes med Einmaischen? Er det innmesk, men hvorfor høyere temperatur enn i mesk? Ellers finner jeg ikke Diamant humle noen steder, men den heter kanskje noe annet også?

 
Jeg var i Tyskland denne uken og drakk Ayinger Frühlingsbier. Tenkte jeg skulle finne oppskrift. Jeg fant denne, men stusser litt over meskingen. Hva menes med Einmaischen? Er det innmesk, men hvorfor høyere temperatur enn i mesk? Ellers finner jeg ikke Diamant humle noen steder, men den heter kanskje noe annet også?

Tror det må leses nedenfra og opp, innmesk på 67°, en time pause på 67° og så opp til 73°.
 
Sist redigert:
Jeg var i Tyskland denne uken og drakk Ayinger Frühlingsbier. Tenkte jeg skulle finne oppskrift. Jeg fant denne, men stusser litt over meskingen. Hva menes med Einmaischen? Er det innmesk, men hvorfor høyere temperatur enn i mesk? Ellers finner jeg ikke Diamant humle noen steder, men den heter kanskje noe annet også?

Varmer du meskevannet til 67° og tilsetter 5-6kg malt på 20° synker temperaturen.

Derfor er innmesk på mange systemer høyere enn mesketemperaturen. Dette varierer fra system til system du bruker som du pleier på ditt oppsett.

Diamant kan du kjøpe fra Tyskland. Du får vurdere selv om det er verdt prisen. Med frakt, mva, toll og fortollingsgebyr bikker du fort 500,- for 100g.

Ser det er et Spalter avkom, som også er vanskelig å skaffe. Humlemengden er uansett beskjeden og det er neppe veldig viktig hva du velger så lenge det er i samme gata. Jeg hadde brygget med Saaz eller Tettnang.
 
Jeg var i Tyskland denne uken og drakk Ayinger Frühlingsbier. Tenkte jeg skulle finne oppskrift. Jeg fant denne, men stusser litt over meskingen. Hva menes med Einmaischen? Er det innmesk, men hvorfor høyere temperatur enn i mesk? Ellers finner jeg ikke Diamant humle noen steder, men den heter kanskje noe annet også?

Det skal meskes på 67 grader i en time. Hvordan du får det til, er avhengig av systemet ditt. Dersom du har stillestående vann uten tilført varme, må du starte med overvarme. I en bryggemaskon hvor vannet varmes kontinuerlig og sirkuleres gjennom masken, kan du som regel starte direkte på 67 grader. Deretter mask ut på 67 grader.

Men hva spitzmatz er, vet jeg ikke.
 
Jeg var i Tyskland denne uken og drakk Ayinger Frühlingsbier. Tenkte jeg skulle finne oppskrift. Jeg fant denne, men stusser litt over meskingen. Hva menes med Einmaischen? Er det innmesk, men hvorfor høyere temperatur enn i mesk? Ellers finner jeg ikke Diamant humle noen steder, men den heter kanskje noe annet også?

Einmaschen betyr innmesk, og temperaturen her er det som på engelsk kalles strike temperature... altså vanntemp før malt tilsettes slik at temperaturen faller til 67 grader. Typisk 3-kels/biab prosedyre.

Jeg kører selv 2 grader over mesketemp ved innmesk på Speidel 20 fordi eg da treffer mesketemp når eg er ferdig med innmesk. På Speidel 50 trenger eg ikke det. Systemet ditt avgør hva som trengs.

Humla ser eg ikke som det mest avgørende her.. Saaz eller Tettnang sender deg nok i riktig retning. Det som i midlertid ser ut til å gi dette ølet en særegen karakter er gæren...en type eg ikke har sett her på berget.
 
CN36 ser ut til å være en engelsk ale tørrgjær med høy utgjæring, høy flokulkulering og lite Esters. Hvis det stemmer med smaksopplevelsen, bør det vel kunne finnes noen greie substitutter.
 
Det skal meskes på 67 grader i en time. Hvordan du får det til, er avhengig av systemet ditt. Dersom du har stillestående vann uten tilført varme, må du starte med overvarme. I en bryggemaskon hvor vannet varmes kontinuerlig og sirkuleres gjennom masken, kan du som regel starte direkte på 67 grader. Deretter mask ut på 67 grader.

Men hva spitzmatz er, vet jeg ikke.
Men det er jo like enkelt å treffe riktig med en gang, ved hjelp av en kalkulator, som f.eks. denne: http://www.homebrewing.com/calculators/?page=tools&section=strike&action=calculate

Men stort sett spiller det vel fint liten rolle:).
 
CN36 ser ut til å være en engelsk ale tørrgjær med høy utgjæring, høy flokulkulering og lite Esters. Hvis det stemmer med smaksopplevelsen, bør det vel kunne finnes noen greie substitutter.
Her må åpenbart noe være feil. Ølet skal være under gjæret lager! Oppskriften du har funnet er ikke en orginal, men en snekret klone. Når snekkeren bommer på ale og lager gjær, er det all grunn til å ta hele oppskriften med en klype salt.

Forslag: meld deg på "ukens øl" og når det blir din tur, så foreslår du dette ølet. Det finnes på bestillingsutvalget til polet. Da går du kanskje litt tidvis veldig kvalifisert hjelp av fintfølende ganer her inne.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp