Frukt i øl

Hei!

Jeg harprøvd å google og lett på forumet, men ikke funnet noen oppskrift på å få fruktsmak i ølet.

Jeg har hørt at man kan bruke frossen fukt til å gi fruktig smak, men ikke når dette tilsettes.

Så spørsmålet er: Når tilsettes frukten(under koking eller under gjæring?), hvor mye beregner man pr liter ? og må man da ha en spesiell type gjær?

I epler er det gjær i skallet, såda kan man kanskje droppe å tilsette, eller? 

Man  kan bruke einer og flere typer krydder også, men det er i hovedsak frukt som er av interesse.

Takk for alle svar!  :skitbra:

- Espen
 
Odland skrev:
Jeg har brukt frossen frukt i sekundærkaret og ble veldig fornøyd med resultatet

Som relativt fersk brygger (skal smake på første brykk nå i helgen) må jeg spørre hva du mener med sekundærkaret?
 
Et nytt gjæringskar. Tok ølet ut av det første gjæringskaret (og således av gjærkaka) og over i et annet et (gjør dette uten å splashe og ha minst mulig head space).
 
Det høres jo ikke alt for avanser ut da, så blir nok grei kjøring!

Hvor mye frukt bruke du på brygget? Er litt kjedeli om jeg tar i for lite frukt og ikke får effekt..

Jeg leker med tanken på å lage et 20L brygg, men gjære på 5l glassballonger og forskjellig fruktmengde i hver, evt 2 10l bøtter men forskjellig mengde frukt.
 
Her er det bare å prøve seg fram. Mener jeg brukte 1.7kg rips i 7 liter wit en gang. Det funka ganska bra. Hadde i overkant av 2kg bringebær i samme mengde og det ble noe vel over the top.
 
Ellers så er det jo noen oppskrifter hvor man tilsetter diverse krydderier og frukt mot slutten av koketiden. Jeg har en belgisk wit til gjæring, den lukter herlig av appelsin og koriander som ble tilsatt mot slutten av koketiden.
 
takk for svar! 

jeg skal prøve begge fremgangsmåtene og ser frem til det!

men til nå har jeg kun brygget fra ekstrakt, trur dere det er muli å tilsette frukt i dette for å få noe bedre smak, eller bør jeg kjøre på full pakke for å få noe nogelunde?
(dere som har erfaring vil jo si at det å brygge fra bunnen er best, og det er jeg klar over, men er det mulig å gjøre dette fra et f.eks. dark ale akstrakt?)
 
Klart du kan tilsette frukt i sekundær i ekstrakt øl også. Når det er i kok og gjæring er det stort sett samme medium (vørter) man jobber med.

Bare velstand :)
 
Femten milliarder tråder om frukt i øl, så jeg bare tok en tilfeldig.

Spørsmål: Har et øl til gjæring (25 liter) der jeg har tenkt å tappe halvparten etter to uker, så tilsette frukt i det resterende ølet og så tappe dette etter en uke.

Er ikke det en ålrait måte å få øl både med og uten frukt på, av samme batch?
 
Tilbake
Topp