Frysegjæringsskap

Det stemmer, det er den. Jeg tenkte ikke akkurat å legge en isoporplate oppå ovnen, men å ha isopor under fatet. Over ovnen, da. Hva var det du tenkte på som gjorde den uegnet for fryseskapet?
Fra link nummer 2 jeg la ut. Spesielt disse to punktene:
"Bruk ikke produktet i rom med et areal på mindre enn 4 m2." Så stort kjøleskap har du ikke.
"Plasser ikke produktet i nærheten av lettantennelige materialer eller flater, f.eks. gardiner eller møbler. Se til at produktet har minst 1 meters sikkerhetsavstand til slike materialer." Isopor brenner ganske lystelig når det først tar fyr.

Jeg vet det er mange som bruker denne slik du har tenkt.
Jeg har også sett bilder av kjøleskap som har vært ganske deformert av smelting på grunn av denne.
Jeg hadde ikke turt.
 
For å si det sånn, første gangen jeg prøvde dette hadde jeg den på fullpupp.. det gjør jeg ikke igjen... ble litt deformert plast inne i skapet.
Har den nå på litt under halvt, har stått i 3 skap nå i 1 år uten problemer. Den kunne med fordel ha vært på 100w. Det hadde rekt mer enn nok, men om det er som jeg tror og det ikke er termostat men mer en efektregulering så burde det gå bra. Sett fatet på rist og lag en plate eller støtt opp under risten til fat 2. det blir fort 18-19 grader i skapet, ( Det er jo ikke 1 m3 luft engang som skal varmes når du tar bort det fatene tar opp)
Når gjæringen er godt i gang så holder ølet tempen selv, men trenger jo ikke varme luften rundt, det gjør frostvakten.
 
Fra link nummer 2 jeg la ut. Spesielt disse to punktene:
"Bruk ikke produktet i rom med et areal på mindre enn 4 m2." Så stort kjøleskap har du ikke.
"Plasser ikke produktet i nærheten av lettantennelige materialer eller flater, f.eks. gardiner eller møbler. Se til at produktet har minst 1 meters sikkerhetsavstand til slike materialer." Isopor brenner ganske lystelig når det først tar fyr.

Jeg vet det er mange som bruker denne slik du har tenkt.
Jeg har også sett bilder av kjøleskap som har vært ganske deformert av smelting på grunn av denne.
Jeg hadde ikke turt.
Ser de har oppgitt 30 cm sikkerhetsavstand til tak, så jeg vil tro den ikke vil bli så varm at den antenner isopor over en treplate 30 cm over ovnen, med mindre den havarerer totalt, og da stoler jeg vel mer på den ovnen enn varmebelter fra Kina, men klart, 4m2 kjøleskap har jeg ikke.

Megaflis har jo også noen frostvaktgreier, i form av varmekabler. De kunne jo vært surra rundt begge fatene og sånn sett gitt lik varme til begge, men funker det med den termostaten som virker å være innebygd i dem? Det var egentlig noe sånt jeg så for meg.
 
Fra link nummer 2 jeg la ut. Spesielt disse to punktene:
"Bruk ikke produktet i rom med et areal på mindre enn 4 m2." Så stort kjøleskap har du ikke.
"Plasser ikke produktet i nærheten av lettantennelige materialer eller flater, f.eks. gardiner eller møbler. Se til at produktet har minst 1 meters sikkerhetsavstand til slike materialer." Isopor brenner ganske lystelig når det først tar fyr.

Jeg vet det er mange som bruker denne slik du har tenkt.
Jeg har også sett bilder av kjøleskap som har vært ganske deformert av smelting på grunn av denne.
Jeg hadde ikke turt.
Bor du på Røros og setter skapet ute så er nok elementet på ganske mye. Inne i ett kjøleskap går den veldig lite. Sørg for att døren er lukket og at proben er festet godt på fatet og er isolert med litt liggeunderlag. Den er styrt av STC1000, la oss si du har den på 18-19 grader, du skal varme 1m3 luft, øl som gjærer vil helst gå over det. Om du ikke til stadighet åpner døren så bør den holde greit på varmen ser det ut for hos meg iallefall
 
Ser de har oppgitt 30 cm sikkerhetsavstand til tak, så jeg vil tro den ikke vil bli så varm at den antenner isopor over en treplate 30 cm over ovnen, med mindre den havarerer totalt, og da stoler jeg vel mer på den ovnen enn varmebelter fra Kina, men klart, 4m2 kjøleskap har jeg ikke.

Megaflis har jo også noen frostvaktgreier, i form av varmekabler. De kunne jo vært surra rundt begge fatene og sånn sett gitt lik varme til begge, men funker det med den termostaten som virker å være innebygd i dem? Det var egentlig noe sånt jeg så for meg.
Jeg har noen av de varmebeltene fra Kina, og de har virket greit de. Men jeg sover bedre med varmeplatene kjøpt i Norge, med CE merking. De er nok sikkert produsert i Kina de også, men allikevel.

STC-1000 din vil jo overstyre (begrense) termostaten i varmekilden du bruker, så lenge ikke du får feil på STC'en da.
 
Bor du på Røros og setter skapet ute så er nok elementet på ganske mye. Inne i ett kjøleskap går den veldig lite. Sørg for att døren er lukket og at proben er festet godt på fatet og er isolert med litt liggeunderlag. Den er styrt av STC1000, la oss si du har den på 18-19 grader, du skal varme 1m3 luft, øl som gjærer vil helst gå over det. Om du ikke til stadighet åpner døren så bør den holde greit på varmen ser det ut for hos meg iallefall
Joda, det går helst bra.
Men det kan jo være greit å tenke gjennom sikkerheten.

Huff, nå ble jeg sånn skremme-mann. Men jeg har opplevd brann, så jeg er kanskje litt forsiktig når det gjelder ting som kan ta fyr.
 
Jeg har noen av de varmebeltene fra Kina, og de har virket greit de. Men jeg sover bedre med varmeplatene kjøpt i Norge, med CE merking. De er nok sikkert produsert i Kina de også, men allikevel.

STC-1000 din vil jo overstyre (begrense) termostaten i varmekilden du bruker, så lenge ikke du får feil på STC'en da.
Ja, hvis stc'en går bananas kan det bli moro. :) Ellers tror jeg vel, som @Chiefen sier, at den vil gå ganske lite. Det meste jeg har tenkt å ha temperaturen opp på der inne er 23 grader, kanskje enda noen grader til for noe belgisk, og si rommet holder fra 16 til 25 grader avhengig av årstid (ubrukelig kjeller), så er det jo ikke veldig mye som trengs i et lite, godt isolert skap. Men det er klart verdt å følge med på.
 
Alt kan ta fyr, nesten. Og all den kinakålen jeg har så vil jeg si det er ett under det går godt. Men drar ut det jeg kan når jeg ikke er der. Men det funker litt dårlig med kjøl og varme
 
Reptilpærer fungerer veldig bra, jeg har en på 50w som står i et kjøleskap under en ipa i en utebod akkurat nå. Det er nok effekt til å holde det varmt nok.

Høres lovende ut! lyspærer funker forsåvidt greit, men liker ikke å utsette brygget for mer lys en jeg absolutt må.
 
Det er svært mange varmekilder man kan bruke. Selv går jeg for reptilpære med lysdimmer for å finstille styrke.
Det viktigste er at varmekilden har lite restvarme slik at overskyting av temp reduseres.
Anbefaler alle å logge temp over tid for å kunne stille inn det enkelte gjæringsskap. Punktmåling (gå innom og se) blir for lite nøyaktig (for meg)
 
Reptilpærer fungerer veldig bra, jeg har en på 50w som står i et kjøleskap under en ipa i en utebod akkurat nå. Det er nok effekt til å holde det varmt nok.
Hvor plukker man isåfall opp reptilpærer? Dyrebutikken? Det er jo greit å ha en plan B om det blir for varmt med frostvakta.
 
Nei, jeg sier ikke hva som er best, frostvakt funker også. Men høy effekt gir ofte mer overshoot fordi varmekilden er varmere når den slås av og fortsetter å øke temperaturen.
 
Nei, jeg sier ikke hva som er best, frostvakt funker også. Men høy effekt gir ofte mer overshoot fordi varmekilden er varmere når den slås av og fortsetter å øke temperaturen.
Jeg kobla opp frostvakta nå på laveste innstilling. Den slo seg av selv, men da var den så varm at det var vondt (men ikke utålelig) å legge hånda på den. Det var litt varmere enn jeg hadde håpa. Det var jo betryggende at den slo av seg sjøl, for jeg tror stc'en kommer til å gi den strøm en stund før ølet har nådd ønska temperatur. Hmmm. Må nok følge litt med på det her, jeg ser det. Noen som kjenner den megaflisfrostvakta?
 
Kanskje du kan gå for 2 STC'er, + varmebelter, og ha lavere temp i kjøleskapet, og lage ei plate midt i kjøleskapet som skiller de to dunkene fra hverandre. Da varmer du opp mer direkte dunk i steden for ambient, selv om noe varme vil gå ut i lufta.
 
Kanskje du kan gå for 2 STC'er, + varmebelter, og ha lavere temp i kjøleskapet, og lage ei plate midt i kjøleskapet som skiller de to dunkene fra hverandre. Da varmer du opp mer direkte dunk i steden for ambient, selv om noe varme vil gå ut i lufta.
Hva med et langt varmebelte (megaflisfrostvakt?) med like lang lengde rundt hvert?
 
Hva med et langt varmebelte (megaflisfrostvakt?) med like lang lengde rundt hvert?

Blir vel samme som å varme opp ambient-ish? Det jeg tenker mest på i ditt tilfelle er at du må brygge to øl på rappen skal du ha best mulig kontroll den delte løsningen gir. Og de "må" være noen lunde veldig like skal du ha best kontroll.

Hvis du vil gå litt mer all in, for å ha best mulig kontroll så ville iallefall jeg selv delt fryseren i to, og gjort slik at den skilleplata blir isolert ut mot vegger og dør, og gått for 2x STC'er. De er jo ikke dyre fra Ebay.
 
Blir vel samme som å varme opp ambient-ish? Det jeg tenker mest på i ditt tilfelle er at du må brygge to øl på rappen skal du ha best mulig kontroll den delte løsningen gir. Og de "må" være noen lunde veldig like skal du ha best kontroll.
Jeg tenkte fordelen var at det ikke blei så voldsomt varmt som den frostvakta ser ut til å ville bli. Ellers er jeg enig i at det hadde vært ideelt med to adskilte kamre, men samtidig, nå tenker jeg å kjøre 028 og 1318 på samme regime, deretter en pils og en baltisk porter, begge på 833, og etter det har jeg så mye øl at jeg ikke veit hva jeg skal gjøre med det, så da kan jeg like gjerne trappe ned til et om gangen. :) Jeg har ikke vennene til @Finn Berger eller alkoholkonsumet til @Chiefen. :p
 
Tilbake
Topp