Frysegjæringsskap

erikraude

Norbrygg-medlem
Dette er sikkert diskutert før, men det gjør oss ikke vondt å ta en runde til.

Jeg flytter ut av kollektivet og inn for meg sjøl (blitt stor, vøtt), og i den anledning er der noe nytt utstyr jeg skal ha på plass.

Et fryseskap er på vei i hus, og det skal styres med en stc1000+. Så langt alt vel, men så kommer det inn to momenter.

Moment 1: Jeg har tenkt å bruke skapet til å gjære to øl samtidig. Selvsagt med samme temperaturregime.

Moment 2: Jeg trenger for noen ledd av prosessen å varme opp skapet litt.

Tanken er å sette fatene over hverandre (det er ikke så mye annet å gjøre), og å ha en biltema frostvakt nederst i skapet. Tanken er at varm luft stiger, så temperaturen bør bli jevnest av å ha varmekilden nederst.

Men så var det det jeg lurer sånn på. Jeg har jo bare én sensor. Bør jeg måle temperaturen i det øverste eller nederste fatet? Det nederste er mye nærmere varmekilden, og jeg er redd det vil bli for varmt mens jeg venter på at det øverste skal varmes opp. På samme vis er jeg bekymra for at det øverste fatet blir varmere enn det nederste når varmekilden ikke er i drift. På det meste trenger jeg nok å løfte temperaturen med ca fem grader fra omgivelsene.

Noen med tanker eller erfaring?
 
Det som slår meg umiddelbart er å forsøke å få til en eller annen form for sirkulasjon i skapet. Da bør man vel få litt jevnere temperatur i hele skapet. Utover det ville jeg kanskje montert en måler på det karet du ikke regulerer etter, da finner du jo fort ut hvor stor forskjellen et.
 
En PC-vifte bruker en del vet jeg, det kan jo være en idé. Jeg tror jeg ville valgt noe med lavere effekt enn en frostvakt. Mitt gjett er at det nederste karet vil gå for høyt i temperatur. Mange bruker jo 40W lyspære. Hadde det gått an å bruke en fordeler inn til STCen og hatt to lyspærer i kjøleskapet? Da kan du plassere de likt, og hva oppvarmingseffekt angår vil det ikke spille noen rolle hvilket kar du måler temperaturen i.
 
Jeg tror det hadde vært en fordel med en mye forsiktigere varmekilde enn en Biltema frostvakt. Jeg bruker et lite varmebelte med effekt på ca 50 W (tror jeg). Det er mer enn nok. Siden du skal ha to kar så får du i prinsipp ikke styre etter vørtertemperatur likevel. Kanskje vil det beste være å plassere føleren mellom de to fatene og styre etter lufttemperaturen?
 
Det som slår meg umiddelbart er å forsøke å få til en eller annen form for sirkulasjon i skapet. Da bør man vel få litt jevnere temperatur i hele skapet. Utover det ville jeg kanskje montert en måler på det karet du ikke regulerer etter, da finner du jo fort ut hvor stor forskjellen et.
En måler på det andre skapet er absolutt verdt å montere. Det er ikke noe problem. Jeg kan klare meg uten utetermometer en stund.

Ellers ser det jo ut som @msevland har gjort mye research på dette. Jeg må se litt på hva han kom fram til. Hvis frostvakta ikke funker kan jeg like godt returnere den. Ser ut som den kan justeres i styrke, så kanskje den funker på laveste setting?
 
Jeg har sånn frostvakt i 3 kjøleskap... det funker hos meg. Men har skrud den ned litt. Det står att det er med termostat på esken, virker som det er efekten som blir srudd ned
 
Jeg har sånn frostvakt i 3 kjøleskap... det funker hos meg. Men har skrud den ned litt. Det står att det er med termostat på esken, virker som det er efekten som blir srudd ned
Det passer jo bra, for termostat har jeg jo. Har du tilfeldigvis også flere fat i skapene dine og kan si noe om hvordan temperaturen fordeler seg?
 
Har 2 fat ja, men har ikke forska så veldig mye på det. Setter sonden på det øverste fatet, det er ikke mye den frosvakten er på. Står i en kjeller på 12-13 grader. så fort gjæringen kommer skikkelig igang, ser det ut som den holder tempen sin nokså bra
 
Har 2 fat ja, men har ikke forska så veldig mye på det. Setter sonden på det øverste fatet, det er ikke mye den frosvakten er på. Står i en kjeller på 12-13 grader. så fort gjæringen kommer skikkelig igang, ser det ut som den holder tempen sin nokså bra
Og frostvakta under det nederste fatet? Da har jeg ihvertfall grunn til å tro det kan funke.
 
Jeg har til nå brukt lyspære som varmekilde, men det vil jeg egentlig gå bort fra. Har fundert litt på slike varmepærer til f.eks reptiler. De fås ned i 60w. Skal teste ut det så snart jeg får muligheten.
 
En måler på det andre skapet er absolutt verdt å montere. Det er ikke noe problem. Jeg kan klare meg uten utetermometer en stund.

Ellers ser det jo ut som @msevland har gjort mye research på dette. Jeg må se litt på hva han kom fram til. Hvis frostvakta ikke funker kan jeg like godt returnere den. Ser ut som den kan justeres i styrke, så kanskje den funker på laveste setting?

Nå vet ikke jeg hvilket utetermometer du har, men de jeg har er ikke til å stole på. Hvis du har et steketermometer som du ikke skal bruke ville jeg heller gått for noe sånt, litt mer nøyaktig.

Du kan jo evt sammenligne termometeret ditt mot noe du vet er nøyaktig.
 
Nå vet ikke jeg hvilket utetermometer du har, men de jeg har er ikke til å stole på. Hvis du har et steketermometer som du ikke skal bruke ville jeg heller gått for noe sånt, litt mer nøyaktig.

Du kan jo evt sammenligne termometeret ditt mot noe du vet er nøyaktig.
Tenkte jeg kunne sammenligne det mot stc'en. :)
 
Jeg syns det høres skummelt ut å plassere isopor rett over den frostvakten. Det er i det hele tatt risky å ha den frostvakten inne i et lite kjøleskap.
Det er denne vi snakker om sant? http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Radiator-og-varme/Frostbeskyttelse/Frostvakt-IP23-2000022756/
I så fall er ikke et kjøleskap et egnet rom for denne saken: http://www.biltema.no/biltemadocuments/manuals/35-573_man.pdf
Det stemmer, det er den. Jeg tenkte ikke akkurat å legge en isoporplate oppå ovnen, men å ha isopor under fatet. Over ovnen, da. Hva var det du tenkte på som gjorde den uegnet for fryseskapet?
 
Tilbake
Topp