Fryser vs. kjøleskap

Aleksander87 skrev:
Forresten: Vil en kompressor kunne variere ytelsen etter behov, eller vil den uansett gå for full styrke når det først slår seg på?

Kompressorer for frysere og kjøleskap er som regel basert på 1-trinn. Det vil si en kompressor uten frekvensregulering, dog vil strømforbruket variere med trykkbelastingen. Det vil si jo større differanse romtemperatur - ønsket frysebokstemperatur jo tyngre må kompressoren gå og større forbruk.
 
arve.thue skrev:
Beant skrev:
UT-200 er jo så enkel å bruke. Den kobles bare i veggkontakten og så kobles støpselet til fryseren i denne. Føleren isoleres mot det som skal kjøles, og du er i gang  :ilike:

Dersom du ønsker å varme kan dette ordnes med ei lampe inni fryseren. Denne kan eventuellt styres på samme måte av UT-200, eller bare være på hele tiden og la UT-200 styre fryseren. Dette siste dersom romtemperaturen ligger ca. i området du ønsker å gjære
.

Er ikke spesielt bra å utsette gjærende vørter for lys. Såvidt jeg har skjønt så fremmer lys danning av fusel og kan også ha andre uønskede effekter på smaken og kvaliteten på det ferdige brygget.
Skal en justere temperaturen oppover så har jeg sett flere her som bruker en billig frostvakt fra feks Biltema e.l. Da unngår man å slippe til lys men kan også øke tempen om det er behov.

Ja, det stemmer godt i teorien. Det er UV lys i det øvre spekteret som reagerer med stoffer i humla og som produserer "skunkdyr" lukt/smak. Dette er et problem man bør tenke over når man lager øl, men også når man lagrer øl.

Vi benytter Labb-dunker, og de er vel så godt som lystette. De hvite dunkene som benyttes er også gode på å filtrere ut UV. Så har vi det faktum at vanlige glødelamper produserer omentrent ingen UV. De lyser vel mest i det røde spekteret, lengst borte fra UV. Så er det vel også slik at mange alikevel gjærer ølet sitt i oppholdsrom (bad/boder/soverom/stue/vaskerom osv). De fleste av disse rommene er i alle fall til tider opplyste rom, de fleste av disse rommene har også vinduer som slipper inn UV fra dagslys/sola. Er man redd for at UV fra kunstig belysning skal skade ølet i gjæringskaret så burde man i det minste unngå å bruke fluoriserende lyskilder (lysstoffrør/sparepærer) i disse rommene. Disse lyskildene avgir i alle fall godt målbare mengder UV, i motsetning til glødepæra.

Ei 40w glødepære i en fryseboks som styres av en UT-200 vil være av i store deler av tiden. Ved konstant tilkobling så kan det kanskje være en ide å skjerme lyset/dunken(e). Ei selvregulerende frostvakt vil gjøre en god jobb med å holde temperaturen over frysepunktet. Det at de er selvregulerende gjør vel at de begrenser seg selv en del ved økende temperatur. Vet ikke hvor mye effekt de avgir ved feks 17 °C, men ville ikke satset på at det er mye. Et bedre alternativ er da varmemattene til Petit-agentur.

Uansett: Man skal ikke bli hysterisk over hva som i teorien kan ødelegge ølet, men ha det liggende i bakhodet og ta forholdsregler for å oppnå best mulig resultat. Ei glødepære er ikke det jeg bekymrer meg mest for, men ja, jeg vile ha skjermet lyset dersom det skulle stå på konstant. Ikke fordi jeg tror at det ville gjøre noen forskjell, men fordi det koster ingentig å gjøre det.
 
Missforstår jeg, la lyset stå på og så la kopressoren styre temperaturen, det er ikke sikker kompressoren greier det, det går ihvertfall ikke i et kjøleskap.
Så ville jeg brukt utstyr for oppvarming istedenfor lyspærer inntullet i ett eller annet til oppvarming
http://home.online.no/~famdemmo/elektro/elektristetu.html#Lysp%E6re
 
Beant skrev:
Ja, det stemmer godt i teorien. Det er UV lys i det øvre spekteret som reagerer med stoffer i humla og som produserer "skunkdyr" lukt/smak. Dette er et problem man bør tenke over når man lager øl, men også når man lagrer øl.

Uansett: Man skal ikke bli hysterisk over hva som i teorien kan ødelegge ølet, men ha det liggende i bakhodet og ta forholdsregler for å oppnå best mulig resultat. Ei glødepære er ikke det jeg bekymrer meg mest for, men ja, jeg vile ha skjermet lyset dersom det skulle stå på konstant. Ikke fordi jeg tror at det ville gjøre noen forskjell, men fordi det koster ingentig å gjøre det.

Tja vet ikke jeg men jeg ville ikke valgt å kimse på noe slikt som lyspære vs frostvakt/varmematte/liten panelovn/whatever. En liten varmekilde er tross alt et lite økonomisk utlegg.

Dessuten om spørsmålet var hvordan lyseffekten på øl som gjærer på varmekabler på baderommet med sky-light så ville det kanskje ikke betydd mye. Men trådstarter skal jo ha et kontrollert gjæringsmiljø.
Om han da bruker en hundrelapp eller 3 på varmekilde betyr nå lite i den store sammenhengen spør du meg. Skal en først gjære i gjærkammer/fryseboks så hvorfor ikke gjøre ting i.h.h.t best-practice?

Var ikke klar over lys-skalaen så for de som gjærer i romtemperatur vil jo Labb dunkene fra Felleskjøpet være glimrende. Men for de som alt har eller skal ha seg et gjæringskammer så er det bare å spandere på seg en brukbar varmekilde.
 
Oddvar Demmo skrev:
Missforstår jeg, la lyset stå på og så la kopressoren styre temperaturen, det er ikke sikker kompressoren greier det, det går ihvertfall ikke i et kjøleskap.
Så ville jeg brukt utstyr for oppvarming istedenfor lyspærer inntullet i ett eller annet til oppvarming
http://home.online.no/~famdemmo/elektro/elektristetu.html#Lysp%E6re

Dette er faktisk ei problemstilling jeg ikke har tenkt på. Vil jo anta at dersom føleren er isolert mot gjæringskaret så vil lyset varme opp lufta på en hurtigere måte enn varmelekkasje inn i fryseren ville forårsake. Med andre ord så vil temperaturen i ølet stige raskere, og kompressoren kan hvis intervallet blir for kort kunne starte i mottrykk. Dette kan vel motvirkes ved å bruke større intervaller. Tror ikke det skal være noe problem med at kompressoren ikke skulle greie å frakte bort varmen fra ei 40w pære pluss gjæringsvarmen pluss lekkasjevarmen.

Nå er uansett dette for vår del kun et teoretisk scenario da vi kan styre både lys og kompressoren, og som regel blir bare ene benyttet av gangen. Tanken bak å ha lyset brennende hele tiden var jo dersom man kun kunne styre en ting av gangen, samtidig som temperaturen rundt fryseren var slik at temperaturen inne i fryseren kunne falle for langt.  :biersmile:
 
Siden jeg såvidt har prøvd det velger jeg å være så stor i kjeften at jeg sier det ikke går og ikke prøv det :)
Kjøp en STC-1000 og kjør kun varme eller kjøling m.m. at du har en temperatur som svinger fra ca. 0 grader om natten til kanskje opp mot 30 om dagen.
 
neslekkim skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Missforstår jeg, la lyset stå på og så la kopressoren styre temperaturen, det er ikke sikker kompressoren greier det, det går ihvertfall ikke i et kjøleskap.
Så ville jeg brukt utstyr for oppvarming istedenfor lyspærer inntullet i ett eller annet til oppvarming
http://home.online.no/~famdemmo/elektro/elektristetu.html#Lysp%E6re

Kul side!, egentlig burde du laget slike temaer om mye annet også :)

Takk, men dette var noe jeg holdt på med før ølbryggingen tok løst.
 
Oddvar Demmo skrev:
Siden jeg såvidt har prøvd det velger jeg å være så stor i kjeften at jeg sier det ikke går og ikke prøv det :)
Kjøp en STC-1000 og kjør kun varme eller kjøling m.m. at du har en temperatur som svinger fra ca. 0 grader om natten til kanskje opp mot 30 om dagen.
He he. Da er det avgjort: Neste gang vi gjærer i ene fryseren pga for høy temperatur så brenner det ei 40w lampe der under HELE gjæringsforløpet  :djevelsk:  :biersmile:  ;D
 
Oddvar Demmo skrev:
Kjøp en STC-1000 og kjør kun varme eller kjøling m.m. at du har en temperatur som svinger fra ca. 0 grader om natten til kanskje opp mot 30 om dagen.

Poenget er vel å ha kontroll på temperaturen. Og bare ha kontroll på kjøling eller varmekilde vil jo ikke gi kontroll på vørtertempen. For det første så øker varmeenergien i vørteren under stormgjæring.
Da må tempen ned, men etter storm gjæringen kan fort tempen falle under ønsket gjøringstemp og da må jo noe kontrollere innslag av varmekilde. Står feks gjærings-fryseboksen i en kjeller eller ute-bod e.l. så vil jo rom-temperaturen variere kolossalt fra årstid til årstid men den kan jo også variere kraftig mellom dag og natt. Dette må man jo kompensere for. Om en først skal ha seg et gjæringskammer så må jo målet være å kontroll på temperaturen? Og det klarer man med å kunne styre påslag av varmekilde og kjøler. Om en ikke kontrollerer både kjøling og varmekilde kan en kanskje like godt bare gjære vørter på badet?
 
arve.thue skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Kjøp en STC-1000 og kjør kun varme eller kjøling m.m. at du har en temperatur som svinger fra ca. 0 grader om natten til kanskje opp mot 30 om dagen.

Poenget er vel å ha kontroll på temperaturen. Og bare ha kontroll på kjøling eller varmekilde vil jo ikke gi kontroll på vørtertempen. For det første så øker varmeenergien i vørteren under stormgjæring.
Da må tempen ned, men etter storm gjæringen kan fort tempen falle under ønsket gjøringstemp og da må jo noe kontrollere innslag av varmekilde. Står feks gjærings-fryseboksen i en kjeller eller ute-bod e.l. så vil jo rom-temperaturen variere kolossalt fra årstid til årstid men den kan jo også variere kraftig mellom dag og natt. Dette må man jo kompensere for. Om en først skal ha seg et gjæringskammer så må jo målet være å kontroll på temperaturen? Og det klarer man med å kunne styre påslag av varmekilde og kjøler. Om en ikke kontrollerer både kjøling og varmekilde kan en kanskje like godt bare gjære vørter på badet?
vil nå si at hvis du har en romtemperatur som ligger over gjæringstemperaturen, så er det nok å kontrollere kjølingen....
i et kjøleskap som står i boden der det er 15-20 grader, har jeg vørteren, og styrer kjøleskapet med en stc-1000.
korriger meg hvis jeg tar feil, men hvis kjøleskapet da styres av stc-1000 til feks. 14 grader, vil temperaturen aldri komme under 14, og hvis den stiger høyere vil kjøleskapet starte, og jeg vil ha rimelig bra kontroll på temperaturen.
jeg ser ikke poenget med varme der.... den kommer jo sakte men sikkert av seg selv, og gjæren er heller ikke glad i raske forandringer....
 
magne1972 skrev:
vil nå si at hvis du har en romtemperatur som ligger over gjæringstemperaturen, så er det nok å kontrollere kjølingen....
i et kjøleskap som står i boden der det er 15-20 grader, har jeg vørteren, og styrer kjøleskapet med en stc-1000.
korriger meg hvis jeg tar feil, men hvis kjøleskapet da styres av stc-1000 til feks. 14 grader, vil temperaturen aldri komme under 14, og hvis den stiger høyere vil kjøleskapet starte, og jeg vil ha rimelig bra kontroll på temperaturen.
jeg ser ikke poenget med varme der.... den kommer jo sakte men sikkert av seg selv, og gjæren er heller ikke glad i raske forandringer....

Joda riktig om man har stabil temp i rommet gjæringskammeret står så gjør det jo saken mye enklere. Men om man ikke har kontroll på minimumstemp i rommet så vil jo varme være nødvendig.
 
Har også lurt å bruke fryseboks til gjæring , men har lest en del plasser at kondens er ett problem i fryseboks vs kjøleskap? noen som har noen geniale løsninger på dette? f.eks drenering o.l??
 
Folk bruker både vifter (for å holde sirkulasjonen i gang i boksen) og "dehumidifier" for å bøte på dette. Personlig bryr jeg meg ikke stort om det, tar en sjau med ei fille i ny og ne ;)
 
Tilbake
Topp