Fusel i Belgisk Saison

Espen Wisur

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg har akkurat begynt å brygge og flasket mitt første brygg forrige helg.

Det var Slåtteøllen fra Kinn
https://www.brewshop.no/produkt/ravarer/allgrain-olsett/kinn-slatteol-allgrain-olsett

Og jeg føler jeg har fulgt oppskriften riktig (Fikk riktignok OG på 1056 istedenfor 1050 og FG på 1006), og mulig jeg startet gjæringsprosessen på noe høy temperatur. 22 grader i tanken. Det sto at den gjerne kunne gjæres opp til 28 grader. Noe jeg ikke har gjort, da jeg ikke hadde mulighet til dette. Men den lå jevnt på 21-22 grader i to uker.

Den har som sagt kun vært på flaske i 1 uke, og har 1 uke igjen i romtemperatur før jeg setter øllen kaldt
Og når jeg smakte på øllen i kveld så var det en umiskjennelig alkohol lukt, og smak. Leste litt rundt at dette kan komme av for mye fusel, men sto også at det skulle være fusel i Belgisk øl. Så jeg håper det går seg til noe..

Er dette noe som vil modnes over tid, eller kan jeg likesågodt helle alt ut i vasken?

Håper på noen svar som kan klare opp litt! :)
 
La den stå til modning noen uker (måneder?) og smak på nytt. Dette er et øl som bør lagres noe. 1 ukes karbonering er rimelig prematurt.
For øvrig: Rimelig frekt nybegynnerøl.
 
Enig med Stig i at belgisk øl ikke er tingen å begynne med. Du får litt for lett fuselsmak i dem - og fusel er ikke godt. Når det er sagt, så kan det hende det er "vanlig" alkohol (etanol) du smaker nå. I så fall vil nok alkoholpreget forta seg mye etter hvert. (Har du drukket hjemmebrent - eller dårlig grappa - er du antakelig ikke i tvil om hva som er hva.)

Et par generelle råd: Start gjæringen lavt, dvs. på 17-18 grader, og la den ikke stige for tidlig eller for fort. Fusel produseres tidlig i gjæringsforløpet, og om du kan få til et roligere gjæringsforløp, er det gunstig. Høy temperatur i starten kickstarter en voldsommere og raskere gjæring som gjerne resulterer i fusel. Pass deg også for å tappe for tidlig. Belgiske gjærtyper holder gjerne på lenge med den siste fasen, der de ved siden av å tyne alkohol ut av en del av de mer ufordøyelige sukkerartene også driver oppryddingsarbeid, inkludert en viss omdanning av fusel til smakelige stoffer. Jeg lar mine stå tre uker - og kanskje mer, hvis jeg mistenker at det stadig er litt aktivitet i karet.

Du kan lese om hvordan noen bryggerier gjærer på tilsynelatende ganske vanvittige temperaturer, og det gjør de nok. Det er ikke dermed sikkert at det vil gi et godt resultat hjemme hos deg, sjøl om noen forteller om at det går bra. Jeg har fått stygge fuselbomber ut av det.

Mange oppskrifter har sukker, og sukker disponerer for fusel. Grunnen til at det brukes, er at det "tørker ut" ølet, altså driver opp utgjæringsprosenten. Hvis du brygger sterke øl med sukker, kan det være en ide å vente med å tilsette det til gjæren har gjort unna det meste av hovedgjæringen.

Til deg nå: Vent med å fortvile til det har gått litt mer tid. Det kan være forbigående. Men har du et øl med mye fusel i, så blir det ikke borte. Jeg har måttet helle ut belgisk øl med fusel:(.

At det skal være fusel i belgisk øl, er vel ikke riktig, sjøl om det ofte kan kjennes i de sterkere typene - som jeg forøvrig ligger langt unna nettopp på grunn av fuselen. Jeg synes ikke det blir godt bare fordi det er typeriktig. Og det er mulig å unngå det, og da kan det jo bli riktig godt.

Om du er spesielt glad i belgisk øl, og vet du kommer til å brygge mye av det, finnes det et par gode bøker:
Brew like a monk, av Stan Hieronymus. Den tar for seg klosterøltypene og de sterke øltypene generelt.
Farmhouse ales, av Phil Markowski, behandler de "folkelige" øltypene biere de garde og saison.
 
Takk for god svar :)

Vet at jeg kanskje har brygget litt over evne, men sto mellom å brygge en saison, eller en weiss. Som forøvrig er en jeg skal brygge nå iløpet av helgen! :)

Har ett rom i kjelleren som er rimelig jevn på ca 18 grader gjennom hele året. så får stå der de første dagene neste gang jeg brygger.

Vet at det er prematurt, men må smake på øllen hele veien. har smakt på det før/etter gjæring og smakt på det nå etter 1 uke på flaske, og skal ta en hver helg fremover. Krysser fingrene for at det er etanol jeg smakte og ikke fusel. Har ikke drukket noe særlig HB så har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Men var samme alkohol aroma som ved kjøpe sprit bare mindre kraftig. Ser jeg skrev FG på 1006 her, men endte på 1004, og lå på det i ca en uke før jeg før jeg flasket.

Men da smører jeg meg med tålmodighet, selvom dette er vanskelig med første brygg! :p

Holder dere oppdatert med hvordan dette ender opp om noen uker/mnd.

Skal forresten sjekke ut de bøkene slik at jeg er bedre forberedt på Saison brygging fremover! :)
 
Med det rommet på 18 grader er du i grenseland for weissbier, siden temperaturen i dunken gjerne blir liggende minst et par grader over romtemperaturen. Så det blir en weiss med tydelig banansmak - men det er ikke nødvendigvis så galt, om det er det du liker. Det kan hjelpe om du kjøler ned vørteren slik at du ligger et par-tre grader under når du tilsetter gjæren (som bør holde den samme temperaturen). Du kan gå lavere, også, kanskje helt ned til 12. Men siden du ikke har temperaturkontroll, ville jeg ikke gjort det. Da får du antakelig en altfor rask temperaturstigning, og det er ikke bra.
 
Skal ta noen kontroll målinger på temperaturen for å være sikker. Har ett kjøleskap som står i samme rom, så kan skru opp varmen invendig i dette for å hindre at den bidrar med varme i rommet, så kan det hende jeg kan få romtemperaturen ned til 16-17. Har motstrømskjøler så bør klare å få kjølt vørteren ned rimelig greit til 12-13 grader regner jeg med. Jeg prøver også får vi se hvordan det ender opp! :)
 
Jeg har gleden av å si at det ikke var fusel i denne! Jeg smakte på den nå i helgen etter å ha stått på flaske i to uker, Og nå var det ingen alkohol smak/lukt i hele tatt. Så da var det nok ethanol jeg smakte og ikke fusel :) Nå var det kun masse gode kraftige smaker. Regner med at denne vil bli bedre med litt lagrning, så nå står den i kjøleskap for å godgjøre seg i ukene, mnd fremover! :) Tror denne vil passe ypperlig til mat utover høsten :D
 
Jeg har gleden av å si at det ikke var fusel i denne! Jeg smakte på den nå i helgen etter å ha stått på flaske i to uker, Og nå var det ingen alkohol smak/lukt i hele tatt. Så da var det nok ethanol jeg smakte og ikke fusel :) Nå var det kun masse gode kraftige smaker. Regner med at denne vil bli bedre med litt lagrning, så nå står den i kjøleskap for å godgjøre seg i ukene, mnd fremover! :) Tror denne vil passe ypperlig til mat utover høsten :D

Lykke til med forsøket på å la den stå til utpå høsten:p. Den blir bedre med lagring, som du sier, men det betyr jo ikke at den er udrikkelig nå - dessverre.

Jeg har 50 liter nylig ferdigkarbonert saison stående, og har samme ambisjon som deg. Og sjøl om den er temmelig drikkelig allerede, skal jeg vel klare å få lagret noe:). Jeg smakte for en stund siden en fra ei kasse jeg hadde gitt bort for godt over et år siden, og den smakte fantastisk. Så det er verdt anstrengelsen å la i alle fall en del flasker være i fred.
 
Tilbake
Topp