FWK og andre halvfabrikata i konkurranser?

At hjemmebrygginga - og Norbryggs medlemstall - har hatt tilbakegang, er ikke noen særnorsk trend, trur jeg. Det tok av og blei en "hype", og kanskje er det ganske rimelig at mange fant ut at det ølet de klarte å lage, ikke var verdt anstrengelsene. Det er litt som situasjonen i politikken, også; folk bytter parti over en lav sko ut fra situasjonen i øyeblikket, og har ikke lenger noen sterk kobling mellom identitet og parti/ideologi.

Skal du over tid drive med noe som det ikke er noen tvingende grunn til å drive med, må du ha glede av det. Nå kan den gleden ha mange mulige kilder, men i bunnen ligger det å oppleve mestring. Og omvendt; opplever du ikke mestring, kutter du snart ut. Det der er en grunnleggende pedagogisk innsikt.

Og videre: Det er viktig at det er muligheter for utvikling av kunnskapen/ferdigheta. Det som bare blir rein repetisjon av noe du kan gjøre på autopilot, blir ikke særlig spennende etter hvert.

Mestring og utvikling danner identitet. Det blir en viktig del av deg at du kan og forstår en aktivitet/fag/emne. Og nettopp derfor er punkt tre i Norbryggs formålsparagraf - " å sikre et høyt faglig nivå blant medlemmene" - helt sentralt. Og konkurranser er ett av midlene til å nå det målet som listes opp.

NM er ikke en hvilken som helst konkurranse. Der kåres "årets hjemmebrygger". For meg blir det veldig feil at du skal kunne bli årets hjemmebrygger uten å ane noe som helst om hvordan vørter blir til.
 
Du har nok helt rett. Mestring og utvikling holder interessen oppe. Norbrygg er bra fordi det er kunnskapsrikt og bidrar til utvikling. Før jeg kutta fjesboka var jeg med i ymse fora der. Det meste der ga lite ny læring, og derfor savner jeg det ikke nå.

Jeg er ganske sikker på at vi ikke får noe FWK i NM finalen i år - spesielt ikke etter diskusjonene her i forkant. :cool:

Diskusjonen har vært klargjørende for meg på en annen måte: Jeg har tenkt at jeg ikke kunne delta fordi jeg ikke har laget oppskrifta sjøl fra bunnen av, men brukt en annens oppskrift og tilpassa/endra den til mine preferanser og mitt råvarelager.

Så kanskje det kommer noen flasker fra meg til deg for NM-distribusjon.

God midtvinter.
 
Er det noen motsetning mellom å være opptatt av at ting skal være formelt riktig - ikke at det på noen måte er mitt kompetanseområde; jeg er dårlig på sånt - og å jobbe med aktiviteter?
Kanskje ikke i teorien, men i praksis. Husk at det er rundt 20-30 personer som i praksis organiserer alt som skjer i Norbrygg. En av oppgavene det ikke har vært helt lett å finne folk til er NM, særlig den delen som handler om organisering og å holde i trådene. Så i praksis faller gjennomføringa av disse endringene i NM på tre-fire personer som er med å holde i NM gjennom mesteparten av året.

Dette ganske entydige kravet om å gjøre om NM til å være en konkurranse med større fokus på oppskriftene og med flere begrensninger på deltagelse, er ikke kun en teoretisk diskusjon. Det er en god del avklaringer og jobb som må gjøres i god tid før NM i 2025 begynner. Her er det åpenbart litt ulike meninger om hvordan et slik forbud mot FWK skal utformes (kan det brukes hvis man kjenner oppskrifta? skal det gjelde alt humlet maltekstrakt? skal det gjelde uhumlet maltekstrakt? skal det være krav om hvilke prosesser bryggeren har kontroll på eller hvilke råvarer som brukes? skal det overhodet forbys? osv). Det er avklaringer som kommer til å ta en god del tid. Jeg vil anta at de som har ansvaret for NM 2025 for å få til dette må begynne jobben i god tid før sommerferien neste år.

Her er det et par-tre alternativer. Det ene er at denne planlegginga kan vente til etter at NM 2024 er ferdig. I så fall kan de samme som gjennomfører NM 2024 hoppe rett på planlegging av reglene for 2025, i stedet for å ta en pust i bakken og begynne på nytt så må de starte rett på oppdatering av regler. (Og slik det er nå så betyr "de" @msevland og @Håkon Bugge.) Et annet alternativ er av noen andre tar denne jobben og holder i det, enten før NM 2024 er ferdig eller mens årets NM-komite tar sommerferie.

Problemet er selvfølgelig "noen". Det skjer ikke av seg selv.

Så når endringene er ferdige, så må det jo gjøres en informasjonsjobb. Noen har vel også antydet at dommerne må gjøre dømming annerledes, og i så fall må alle dommerne kurses, eller i det minste informeres. Dette blir også en god del jobb, men det kan også fortrenge annen informasjon som vi ønsker å spre. Skal det gå så langt, som Finn foreslo, at Norbrygg må forankre ei betydning av hjemmebrygging i organisasjonen, så vil det jo bli en strategiprosess som kommer til å ta mye energi fra tillitsvalgte i hele organisasjonen og igjen fortrenge annen jobb.

Så selv om alt dette kan gjøres uten at det går ut over noe. Selvfølgelig kan disse 20-30 personene ta denne jobben i tillegg til alt annet de gjør. I praksis derimot, kommer det ikke til å skje. Det blir noe som må prioriteres ned. Derfor kommer dette til å gå ut over annen aktivitet. At de som gjør noe for å få til aktivitet, som NM, møtes med kritikk fordi de arrangerer aktivitet på feil måte er også en ganske effektiv måte å drepe motivasjon.

Jeg tror mange i denne diskusjonen tenker at dette er noe som ikke får betydning for noen, men det er feil. Noen må faktisk bruke energi på å følge opp dette i stedet for å følge opp årets NM, forsvare valgene de har tatt og finne ut hvordan et opprør mot måten de arrangerer NM på skal håndteres. Heldigvis er jeg ferdig med NM-arrangering, men hadde jeg blitt møtt av denne diskusjonen for et år siden, så vet jeg hva som hadde skjedd med min motivasjon. Kos med misnøye dreper motivasjon og det er vi alt for gode på i Norbrygg.

Kort oppsummert: Norbrygg er en mye mindre organisasjon enn mange tror. Alt vi gjør går ut over noe annet.

Så i stedet for å "spørre NM-komiteen" eller "spørre domerkomiteen", så vil jeg komme med ei utfordring og et alternativ til å kose seg med misnøye på forumet:

Vil du endre NM-reglene eller måten NM arrangeres på, så kontakt NM-komiteen, eventuelt, styret og gi beskjed om at du vil bidra til å gjøre NM bedre ved å hjelpe til å oppdatere reglene. Riktige adresser er nm@norbrygg.no eller styret@norbrygg.no.
 
NM er ikke en hvilken som helst konkurranse. Der kåres "årets hjemmebrygger". For meg blir det veldig feil at du skal kunne bli årets hjemmebrygger uten å ane noe som helst om hvordan vørter blir til.
Du sitter i NM-komiteen. Har du tatt opp dette der, slik at det faktisk kan bli gjort noe med? Kanskje til og med tilbudt deg å være med på oppdateringa av reglene, som du brenner så mye for?
 
Det var et viktig arbeide som skulle gjøres,
og Alle var sikker på at Noen skulle gjøre det.

Enhver kunne ha gjort det,
men Ingen gjorde det.
Noen ble sinte på grunn av Alle sin jobb.

Alle trodde Enhver kunne utføre dette,
men Ingen forsto at Alle ikke ville gjøre det.

Det endte med at Alle bebreidet Noen
da Ingen gjorde hva Enhver kunne ha gjort.
 
Et alternativ til å diskutere ting her er jo også å ignorere et arrangement man opplever som uinteressant. Det gir også mindre belastning på alle relevante komiteer og frivillige. Det er min strategi, ihvertfall.
 
Tanken min da jeg tok opp dette, var at vi skulle sikre oss at NM skal kunne gjennomføres akkurat som før. Hvis det trengs en redaksjonskomité for å komme med forslag til presisering av regelverk, kan jeg godt være med i den.

Hvis det er en totalomlegging av hva NM skal være og hvordan det skal dømmes som er aktuelt, bør nok noen andre ta det.
 
Så i stedet for å "spørre NM-komiteen" eller "spørre domerkomiteen", så vil jeg komme med ei utfordring og et alternativ til å kose seg med misnøye på forumet:
Spørsmålet til komitéene var om gjeldende håndheving av oppskriftskravet.
Ellers er jo dette en faglig og prinsippiell diskusjon. Beklager hvis det ble oppfattet som å kose seg med misnøye, eller å klage på dem som bidrar til organisering og gjennomføring. Det var virkelig ikke sånn ment!
 
Så selv om alt dette kan gjøres uten at det går ut over noe. Selvfølgelig kan disse 20-30 personene ta denne jobben i tillegg til alt annet de gjør. I praksis derimot, kommer det ikke til å skje. Det blir noe som må prioriteres ned. Derfor kommer dette til å gå ut over annen aktivitet. At de som gjør noe for å få til aktivitet, som NM, møtes med kritikk fordi de arrangerer aktivitet på feil måte er også en ganske effektiv måte å drepe motivasjon.

Jeg tror mange i denne diskusjonen tenker at dette er noe som ikke får betydning for noen, men det er feil. Noen må faktisk bruke energi på å følge opp dette i stedet for å følge opp årets NM, forsvare valgene de har tatt og finne ut hvordan et opprør mot måten de arrangerer NM på skal håndteres. Heldigvis er jeg ferdig med NM-arrangering, men hadde jeg blitt møtt av denne diskusjonen for et år siden, så vet jeg hva som hadde skjedd med min motivasjon. Kos med misnøye dreper motivasjon og det er vi alt for gode på i Norbrygg.
Jeg vil være tydelig her på at det at man nå tillater FWK er et helt fair valg. Jeg ville valgt annerledes, men jeg hadde ikke anledning til å være med på diskusjonen da den ble avholdt og er ikke noe interessert i å ha en omkamp om dette for 2024 (og antakeligvis ikke senere heller, så viktig er det ikke for meg), men tenker det er en naturlig ting å ta med i etterarbeidet: gjorde det noen forskjell? I såfall, hvilken?

Som medarrangør av NM stiller jeg meg fullstendig solidarisk med beslutningen som er tatt og håper ikke de som har gjort jobben rundt FWK i 2024 opplever diskusjonen som et energisluk eller motarbeidelse. I såfall er det bare å beklage, siden det virkelig ikke er meningen. Bestemt er bestemt og det er ingenting kritikkverdig rundt beslutningen som er tatt eller hvordan den ble tatt.
 
Du sitter i NM-komiteen. Har du tatt opp dette der, slik at det faktisk kan bli gjort noe med? Kanskje til og med tilbudt deg å være med på oppdateringa av reglene, som du brenner så mye for?
Nei. Årets regler har blitt diskutert, og ligger fast. Diskusjonen her nå gjelder 2025 og videre. Det mener jeg har vært et helt klart premiss.

Jeg er enig i vurderinga om at dette neppe blir noe problem. Men det er jo prinsipielt umulig å utelukke at det kan bli det. I så fall får vi ta det når det kommer.
 
For meg blir det å bruke fresh wort kit og si man driver med ølbrygging det samme som å komme å si "man er flink til å lage mat" men det man egentlig driver med er posesuppe, toro gryterett og fjordland. Hjelper ikke om man "piffer den opp med litt ekstra krydder" som det å tilsette litt ekstra humle er i denne sammenhengen. Det er fortsatt ikke ølbrygging.

Det er definitivt mat, og det er også noen som synes det er lik så bra som å lage maten fra bunnen av, men man har fortsatt ikke laget det selv.
Å tillate fresh wort kits eller liknende i konkurranser blir derfor rimelig absurd, spør du meg.
enig litt kjedelig om en med ferdig suppe vinner en klasse/årets hjemmebrygger.
 
Tilbake
Topp