Fylde og "tykkelse" i øl

Kenneth N

Norbrygg-medlem
Jeg har blitt utrolig glad i skikkelig "viskøs" øl med mye fylde, og da særlig i mørke øl. Målet mitt for neste brygg er et mørkt øl med vanvittig mye munnfølelse, viskøsitet og fylde. Eksempler er vel kanskje Mikkellers beer geek brunch og Midtfyns X-porter.  :namnam:

Hva må til for å oppnå dette? Jeg vet fra før at flaket havre bidrar en del, samt mesketemperaturen har noe å si. Men der stopper det igrunn. Noen som har litt peiling som kan hjelpe meg?

Passelige mengder krystallmalt, gjerne i et par forskjellige valører, hører også med. Kullsyrenivået er også sentralt. Pass på at det ikke blir for mye.

Tja, kanskje det, men jeg tror ikke det har så stor betydning om du allerede bruker havreflak. Husk også at gjæringen har betydning for munnfølelsen. Fusel påvirker munnfølelsen, så det er bra å ha rimelig temp-kontroll og gode gjæringsrutiner.

loebrygg skrev:
Funker havregryn til havregrøt?

Jeg regner med du mener om lettkokte havregryn funker til øl? For de funker jo godt til havregrøt...:) Ja, de funker utmerket til øl.

Kenneth N skrev:
Hva må til for å oppnå dette?

Jeg så en bra og nørdy video på dette i går. Den er veldig teknisk men på en "Kroppen" med Trond Viggo Torgersen-måte :) Den forklarer hvordan sukkeret splittes opp, og hvordan visse temperaturer lar det være igjen sukkerarter som bidrar til munnfølelsen du snakker om.

http://www.youtube.com/watch?v=1PSvCRtVdZU&feature=my_liked_videos&list=LLY5CwH0wUzT9e88jMKxuCoQ

eller man kan bruke lit rug malt kansje, 10-15% bør gi ølet litt fylde uten å tykne det nevnverdig.

Men såpass store mengder rug setter en del smak. Litt havre er fint for munnfølelsens skyld, uten at det bidrar med videre mye rent smaksmessig.

Gahr skrev:
Men såpass store mengder rug setter en del smak. Litt havre er fint for munnfølelsens skyld, uten at det bidrar med videre mye rent smaksmessig.

Men jeg tror ikke det ville bli serlig merkbart i en porter eller stout, men i lysere øltyper er jeg enig med deg. jeg har aldrig brukt havre så jeg kjenner ikke effekten av dette.

I tillegg kan visse infeksjoner ødelegge kropp, skum og munnfølelse fullstendig. Jeg snakker ikke om infeksjoner som smaker surt, diacetyl, eller "brendt plaster"; Jeg snakker om de som ikke smaker mye men som gjør ølet tynnt og astrigent. Ekstrem overpitching mener jeg også kan ødelegge et brygg på nesten samme måten.

Jeg er sikker på at jeg har hatt slike infeksjoner i enkelte brygg. Det som for eksempel skulle vært en fyldig amber ble en tynn, alkoholsterk spritdrink.

(Note to self: Ikke slurv med rengjøring)

Sitter akkurat og drikker en fyldig, britisk temperert brown ale mens jeg leser dette, og kommer på at serveringstemperatur vel ikke er nevnt her. Kaldt øl har mindre kropp. Dessuten gjærvalg. WLP002 i dette tilfellet, som ikke gir dårlig utgjæring, men lar det være mer sødme og fylde igjen enn f.eks. Chico.

Tilbake
Topp