Fyllingsgrad cornelius

Terje J

Norbrygg-medlem
Hvor fulle fyller dere 19 ltrs corneliusfatene?
Klar for første fating, tenker jeg stopper ved 18ltr...
 
Så full som praktisk mulig, men tvangskarbonerer du er det greit med et tomrom for plaskingen når du rister, uansett er det greit med stor flate hvor Co2 presser seg inn i ølet på.
Tenk og på at står co2 røret under øl bør det ikke bli trykkfall på co2 linjen så ølet kan strømme inn i regulator og co2 tank.
 
Det går raskere ja. Karbonerte nettopp et smekkfult fat, det var såvidt jeg hørte co2 strømmet inn noe som er veldi tydelig ved normal fylling.
 
Det høres fornuftig ut ja, blir liksom ikke helt fornøyd med denne karboneringen når jeg bare lar det stå med gassen på over tid. Du ristet ikke nei?
 
Det høres fornuftig ut ja, blir liksom ikke helt fornøyd med denne karboneringen når jeg bare lar det stå med gassen på over tid. Du ristet ikke nei?

Jeg ristet ja, måtte tappe en øl for og få et tomrom ølet kunne skvulpe i. Når du rister på et fat under karbonering blir flaten ølet utsettes for co2 på ekstrem høy.
 
Jeg ristet ja, måtte tappe en øl for og få et tomrom ølet kunne skvulpe i. Når du rister på et fat under karbonering blir flaten ølet utsettes for co2 på ekstrem høy.

Ja, riktig. Tenkte for så vidt bare på å la gassen stå på over tid, men ha fatet liggende (med innventilen på høysiden) istedet for oppreist.
 
Tilbake
Topp