G30 filter

Kvia

Norbrygg-medlem
Hei,

Har brygget noen brygg med G30 nå, og sliter med at filteret før pumpa til stadighet går tett. Bruker humlefilter, men dette skjer også ved brygging av pils med lite humle i.
Har dere der ute funnet gode løsninger for å unngå dette?
Vurderer å bytte maskin til G70, Speidel 50, eller B80. Ønsker ikke mest mulig avansert brygger, så kom gjerne med råd. Jeg vet prisen er veldig ulik for disse, og hva som blir levert med bryggeren. Viktigste for meg er å ha en brygger som fungerer greit og er enkel i bruk.
 
Ta vekk filteret og bruk heller en hop spider. Brukte en slik når jeg hadde BB30/60 og det fungerte greit det.

 
Hei,

Har brygget noen brygg med G30 nå, og sliter med at filteret før pumpa til stadighet går tett. Bruker humlefilter, men dette skjer også ved brygging av pils med lite humle i.
Har dere der ute funnet gode løsninger for å unngå dette?
Vurderer å bytte maskin til G70, Speidel 50, eller B80. Ønsker ikke mest mulig avansert brygger, så kom gjerne med råd. Jeg vet prisen er veldig ulik for disse, og hva som blir levert med bryggeren. Viktigste for meg er å ha en brygger som fungerer greit og er enkel i bruk.
Når i prosessen er det det går tett? Jeg har vel aldri opplevd at det tetter seg, men klart, er det mye humle i bånn renner det ikke akkurat fort igjennom der.
 
Når i prosessen er det det går tett? Jeg har vel aldri opplevd at det tetter seg, men klart, er det mye humle i bånn renner det ikke akkurat fort igjennom der.
Bruker humlefilter, men tetter seg spesielt ved overføring til gjæringskar.
Blir veldig uklar vørter synes jeg når jeg bruker Bohemian pilsner malt. Kan ikke nok om disse prosessene, men det er vel kanskje det som kalles hotbreak?
 
Bruker humlefilter, men tetter seg spesielt ved overføring til gjæringskar.
Blir veldig uklar vørter synes jeg når jeg bruker Bohemian pilsner malt. Kan ikke nok om disse prosessene, men det er vel kanskje det som kalles hotbreak?
Du bruker en sånn hop spider som vist ovafor, men likevel tetter det seg ved overføring til gjæringskar? Det var rart. Du har sjekka at det er reint og fint i alle rør og sånt? Særlig kuleventilen før motstrømskjøleren?
Vørteren blir jo ikke helt klar før utfelling av cold break, og det skjer jo ikke i gryta når du bruker motstrømskjøler, men det er ikke noe jeg ville bekymra meg for, men det at det går tett, derimot...

For å være sikker på at jeg forstår deg riktig: Det går tett ved overføring, altså det renner ikke i det hele tatt? Pumpa går, men ingenting kommer igjennom kjøleren?
 
Har ikke G30 selv, men på G40 fungerer bunnfilteret strålende så langt, selv om jeg kun har 3 brygg foreløpig på den. Ser flere har oppgradert G30 med bunnfilteret som tilhører Robobrew/Brewzilla, kanskje den kan hjelpe. Koster jo ikke all verden å prøve heller.


Her har D Heath en gjennomgang.
 
Den bruker jeg allerede.
Da ville jeg ha åpna pumpa og sett om der er noe inni der som struper eller hindrer funksjon. Partiklene som slipper gjennom 800 micron vil definitivt ikke tette pumpa, og hvis der er et bazooka filter som da går tett er det pga proteiner og sedimenter.. Ville ha fjerna filteret i bunn der når det så bare skaper trøbbel.
 
Du bruker en sånn hop spider som vist ovafor, men likevel tetter det seg ved overføring til gjæringskar? Det var rart. Du har sjekka at det er reint og fint i alle rør og sånt? Særlig kuleventilen før motstrømskjøleren
Dette er et godt poeng. Før vi skiftet til camlock-kobling på vår GF30 så hadde vi en del hendelser der vi trodde filteret var tett men det var rusk i fjæra i den sikkerhetsventilen som står øverst. Denne kan fjernes helt og det vil generelt øke flowen. Da mister man sikkerhetsfunksjonen, men usikker på hvor mange tilfeller det har reddet i praksis - muligens helt i starten.

Har tilgode at selve filteret blir helt tett. En enkel manuell whirlpool etter kok hjelper generelt ganske bra for å samle mye i midten.
 
Desinfisering av motstrømskjøler rett etter kok kan også hjelpe, da er det normalt lite humle i sving. Jeg har fjernet kule å fjær i kranen, ikke hatt noe problem med tett filter. Når jeg kjøler hender det at motstrømskjøler tetter seg med humlerester helt på slutten, men da er det kun humlegjørme igjen, så da er det greit å stoppe uansett.
 
Takk så mye for svar. Skal sjekke opp det med kranen. Har merket meg at det kommer noe luft under sirkulering, og det kan meget godt være fra kranen da tilførselen til pumpa ikke er noe hinder.
Har bare mistenkt at filteret har vært problemet, men det kan godt være at jeg tar feil. Det er jo litt merkelig med så lite humle.
 
Tilbake
Topp