Ølbrygger, opp et hakk..(?)

Jeg har sendt inn en bestilling på Clarex, Supermoss og vannjusteringspakke.

Jeg var inne på tanken å oppgradere til magnetrører for å lage gjærstartere, men kom til at jeg avventer litt med det og fortsetter med rehydrert tørrgjær litt til.

Blir spennende å se om det blir noe forskjell :)
 
Samme malttype (pils malt), men det har sikkert vært litt forskjellige leverandører/produsenter.

Men jeg tror ikke det er her problemet ligger. Oppskriften er kun pils-malt og saaz, sammen med 34/70, og jeg vil anta at de fleste pilsmalt-produsenter har produsert malt som skulle gitt godt øl.
Jeg lager et veldig godt øl med samme oppskrift som deg - men bytter ut ett kg pils med ett kg syremalt. Dette for å trekke Ph ned i mesken.
Gjærer dette på 9-9,5 grader i tre uker, og en uke med stigende temp til 16 grader.

Brygger på, og anbefaler, B80pro - mensom sagt overville jeg ikke forvente et bedre øl av dyrere maskin..
 
Jeg lager et veldig godt øl med samme oppskrift som deg - men bytter ut ett kg pils med ett kg syremalt. Dette for å trekke Ph ned i mesken.
Gjærer dette på 9-9,5 grader i tre uker, og en uke med stigende temp til 16 grader.

Brygger på, og anbefaler, B80pro - mensom sagt overville jeg ikke forvente et bedre øl av dyrere maskin..
Hvor stor er oppskriften? Jeg har 4,8 kilo på 25 liters batch, og tror det blir heftig å bytte ut en kilo pilsmalt med syremalt i den :)
 
Dette er også endel av begrunnelsen min for valget av denne Stella-oppskriften. Den består som nevnt kun av pilsmalt og saaz. Da har jeg tatt ut endel variabler, og jeg har (fortsatt) tro på at en riktig behandling av denne kombinasjonen skal kunne gi meg godt øl :)
Har du kanskje begynt med humleposer eller filter etter den første Stella'en som blei best? Det som og kan variere mye er jo kvalitet på, og hvor fersk humla er. Men det betyr igjen ikke noe om hvor klart ølet er, eller fargen på det.
 
Har du kanskje begynt med humleposer eller filter etter den første Stella'en som blei best? Det som og kan variere mye er jo kvalitet på, og hvor fersk humla er. Men det betyr igjen ikke noe om hvor klart ølet er, eller fargen på det.
Nei, har ikke innført humleposer.. Men skal nå fra Stella nr. 9 droppe å slenge humlekaka i gjærkaret :)
 
For en fantastisk tråd! Her får man virkelig innblikk i hvor mange faktorer som kan variere og spille inn for godt øl. Jeg har ikke noe å tilføye der, men har litt å si om å kjøpe maskin:

Jeg startet med BIAB. Med erfaring laget jeg etter hvert mye godt øl der, men så bestemte jeg meg for å oppgradere til en Grainfather. Akkurat da var Connect-kontrolleren fortsatt en ganske ny ting.

Brygget jeg bedre øl? Nei, ikke i starten. Jeg tror jeg har funnet min måte å brygge på med den nå, men det har tatt over 2 år å komme dit. Nå brygger jeg bedre øl, men det er fordi jeg er en mer erfaren brygger, ikke fordi jeg byttet fra BIAB til maskin.
Så hvorfor gjorde jeg ikke som enkelte andre og byttet tilbake? Her er noen grunner:

Meskingen har meget nøyaktig temperaturstyring, har sirkulering og er automatisert. Dette siste har gitt en mye roligere bryggedag. Før var det jeg og et termometer som var temperaturstyring. Det krevde mye oppmerksomhet og var unøyaktig.

Maskinen har høyere kapasitet. Jeg brygger nå som regel batcher som ville vært helt på kanten eller forbi det BIAB-utstyret fungerte med.

Det er lettere å gjenta et brygg fordi hele bryggeprosessen (mesk og kok) er temperatur- og tidsstyrt nøyaktig likt hver gang.

Dette er fordeler jeg ikke vil gi fra meg igjen. Jeg trives med min Grainfather. Det gir meg ikke noen garanti for bedre øl, men jeg trives med prosessen.

Edit: Glemte også å nevne at jeg synes det er litt mindre søl. Det ble lett litt splashing med tung, våt meskepose.
 
Sist redigert:
Skal en relativt enkelt skaffe seg innsikt i det som skjer under meskinga, og hvordan de ulike faktorene (temperatur, tid, pH, kverningsgrad, mesketjukkelse, mineraler) påvirker resultatet, trur jeg at jeg vil anbefale den siste utgaven av Palmers How to Brew. Der er det også mye å hente om vannjustering - og vel, egentlig om det meste:).
 
Tilbake
Topp