Gammel gjær - Kaste eller steppe opp starter?

AudunWS

Dommer
Overskriften taler for seg selv...
Har en WLP670 Farmhouse Ale som går ut på dato om 14 dager, dvs  20% "viability"
Kaste den eller bygge den opp med starter i et par stepp?
 
Ville vel ikke kastet den, men har du litt tid før bryggingen hadde jeg å bestillt en ny og laget en starter med begge to.
Hadde jeg ikke tid til å vente, ville jeg steppet den opp et par ganger.
 
AudunWS skrev:
Overskriften taler for seg selv...
Har en WLP670 Farmhouse Ale som går ut på dato om 14 dager, dvs  20% "viability"
Kaste den eller bygge den opp med starter i et par stepp?

20% er ikke helt borti natta det, step up..
 
Bernts skrev:
AudunWS skrev:
Overskriften taler for seg selv...
Har en WLP670 Farmhouse Ale som går ut på dato om 14 dager, dvs  20% "viability"
Kaste den eller bygge den opp med starter i et par stepp?

20% er ikke helt borti natta det, step up..

20% på Mr:malty og 40% på BeerSmith... Kjører på med et par stepp og ser hvordan den utvikler seg
Farmhouse stout på gang...
 
Låner tråden litt...
Har to rør med WLP545 Belgian Strong ale, i følge Mrmalty er det nå 14% viability - bør dodraugen få dene gjæra eller er det tilrådelig å ta en tre stepp?
Skal ikke brygge før om ca. 14 dager så har god tid til både å steppe og bestille ny.

Kosl
 
Knut Inge skrev:
Er det lurt å steppe opp blandingskulturer? Er det ikke fare for å kanskje utrydde den ene gjærstammen?

Det er ikke lurt å steppe opp disse. De forskjellige kulturene vokser i forskjellig tempo og da vil blandingsforholdene bli helt feil.
 
Forholdet kan endres, selv om denne, men det trenger ikke være til det verre. Jeg ville kjørt på. Sach og brett gjør sin greie i ulike deler av gjæringsprosessen og er dermed ikke direkte konkurenter (utenom litt i begynnelsen ved sampitching).
 
Tilbake
Topp