Gammelt gjær, men aktivt

Jeg har en Activator London special pakke. Den har ligget i kjøleskapet hele tiden og er produsert september 2009. Imorgen skal jeg brygge og har fersk gjær til dette. Men jeg tok London Special ut av kjøleskapet for å se om den ble aktiv før eventuelt søplebøtta ble dens endelikt. Dette gjorde jeg på mandag og i dag torsdag er pakken sprengoppblåst. Det må vel bety at gjæren fullt ut kan brukes og vil ytterligere formere seg med 20 liter vørter. Den er jo høyst aktiv. Hva mener dere?
 
Bryggersven skrev:
Jeg har en Activator London special pakke. Den har ligget i kjøleskapet hele tiden og er produsert september 2009. Imorgen skal jeg brygge og har fersk gjær til dette. Men jeg tok London Special ut av kjøleskapet for å se om den ble aktiv før eventuelt søplebøtta ble dens endelikt. Dette gjorde jeg på mandag og i dag torsdag er pakken sprengoppblåst. Det må vel bety at gjæren fullt ut kan brukes og vil ytterligere formere seg med 20 liter vørter. Den er jo høyst aktiv. Hva mener dere?

Mr.Malty sier at det virker i tynneste laget, uten at jeg veit hva OG'en blir (regner med at Wyeast-pakkene er en "pack", jeg bruker selv whitelabs). Jeg trur det lure her er å lage en starter med pakken, for så å utsette brygginga det noen dager.
 
Jeg gjorde en test av endel pakker med eldre gjær.Alle
sammen hadde levende celler. Men desverre var det også
atskillige levende bakterier i dem sammen med mye avfall fra
autolyserte celler. Pakkene kan brukes men da anbefaler jeg oppbygning
fra enkeltcelle  streket på petriskål.
 
Tilbake
Topp