Går det an å måle fg, etter at brygget har blitt lagret på flaske i noen måneder?

Et av bryggene mine ble det ikke målt FG på, men jeg ønsker å vite %en på ølet jeg drikker. Er det mulig å bare sprette en flaske å sjekke etter at det har stått til lagring (på flaske) i 1-2 mnd?
 
Men husk at FG endrer seg etter tapping, dersom du har tilsatt sukker i flaskene, og deretter etter at gjæren har spist sukkeret. Finnes tråder om hvordan man beregner dette.
 
Poenget blir vel: Måler man FG rett etter tapping (og man har tilsatt sukker), så blir ikke FG riktig.
Jeg har ikke tenkt over at FG går helt tilbake til skræstj etter at kullsyren har kommet. Men det er vel mulig.
 
På grunn av karboneringen må han legge til 0,2 - 0,3% abv etter å ha regnet ut alkoholprosenten.
 
Ja, det har vi vel diskutert før
og det er vel neglisjerbart, eller hva var det vi kom frem til?
 
Karboneringssukkeret bør vel ganske enkelt legges inn i oppskriften, og komme til uttrykk i høyere OG. En kalkulator - f.eks. brewersfriend - vil vel beregne det riktig. Kan man snakke om å øke OG med tilbakevirkende kraft:)?
 
Som allerede sagt, det sukkeret du tilsetter ved flasking gjæres 100% ut og gir 0,3% ekstra alkohol, hvis du karbonerer med 6 g/L
dette vil også, som vi regnet ut senke SG med 0.00075 poeng
 
Hvor vanskelig skal en egentlig gjøre absolutt alt. Ja det går an å måle FG. Det er bare å riste ut kullsyra og måle på romtemperatur20-21-22-23 grader. Endringer som skyldes små gradsforskjeller eller tilsatt sukker i karboneringen er bare viktig for nerder. Jeg synes i og for seg at det er greit å kuppe slike spørsmål med nerdete utlegninger men det fordrer en ting. Man bør gjøre spørsmålsstilleren oppmerksom på at utlegningene egentlig ikke betyr noe særlig og at man skriver mer for gøy, slik får trådstarter et svar man kan bruke til noe praktisk.

mvh
Bårdd
 
Joda - men trådstarter har jo fått et helt greit svar i det første svaret. Og om den påfølgende diskusjonen kanskje kan kalles nerdete, så er den da faktisk ganske lærerik:)?
 
Jeg er ikke sur og sint og imot at man skriver med kunnskapsglede. Det er helt flott og morsomt. Det jeg prøver å si er at man gjerne kan starte slike utlegninger med at " ja det går helt fint å måle direkte og det svaret du får er mer enn godt nok, men skal en være 100% nøyaktig så...." Slik at det som er godt nok ikke drukner i "vitenskapelig" nøyaktige metoder.

mvh
Bårdd
 
Tilbake
Topp