Går sakte fra krana, gitt

Kanskje prøve å stikke det om til et av de andre fata etter hvert, da, og se om det ordner seg da. Første gang det er i bruk, så...

olavgn skrev:
Bruker nok en del lengre tid enn det, ja, har hatt det på 1 bar. Fislete. Prøvde å korte ned slangen litt etter litt igår. Merka ingen stor forskjell på hastigheten annet enn på skummengden. Har forsøkt å gå over til å tre 4mm-slangene direkte innpå 1/4"-niplene i dag for å slippe mellomledd. Tok lang tid å få tredd de på, og fingra er jæklig såre nå. Ikke hjalp det noe særlig heller :p Nesten så jeg tror gassledning-lengden/tykkelsen faktisk har litt å si. Begynte så smått å bytte ut slanger på gass-sida, men resten får vente til imorra, når fingrene mine har fått restaurert seg litt :) Må uansett få kobla inn gassmanifoldet, så skader ikke å prøve. Greide forresten å sette øl-koblingen på gass-inngangen også istad... Satt bom fast, men med hammer og kloss fikk jeg den ut igjen til slutt. Gjør ikke det igjen, for å si det slik! Og ikke nok med det, den andre tappekrana mi er sporløst forsvunnet :attevar:

Hva slags slange er det du egentlig bruker?, jeg kjøpte noen meter med ølslange i usa (venter noen meter til også), den har noe over 3mm tykke vegger, og er 3/16" ID, lett som en plett å tre på, trenger ikke å varme opp slangen engang.. hm?

Bruker bare 4 mm næringsmiddelgodkjent pvc-slange fra vin og bar. Slangen din må virkelig være av den mer fleksible varianten, for denne her var vond å jobbe med.

olavgn skrev:
Bruker bare 4 mm næringsmiddelgodkjent pvc-slange fra Vin og Bar. Slangen din må virkelig være av den mer fleksible varianten, for denne her var vond å jobbe med.

Ah, jeg kjøpte 20 fot av denne typen:
http://www.kegkits.com/Merchant2/me...D&Product_Code=14-0307-00&Category_Code=HOSE
Og tilsvarende av denne for gass:
http://www.kegkits.com/Merchant2/me...D&Product_Code=3230-31004&Category_Code=HOSE
Også hadde de tilbud nå, så jeg kjøpte 100 fot av denne også, som er i posten et sted:
http://www.kegkits.com/Merchant2/me...roduct_Code=10-0305-00&Category_Code=Special (samt 30 fot til av den ovenstående gass slangen)

Tror det skal bli nok med slanger her :)

Syntes prisen pr fot var temmelig billig, selv når man regner om til meterpris, vel.. syntes jeg da..

Da er det nok billigere på vin og bar :) 9 kr meteren på vin og bar for både gass og ølslange (4 og 6 mm), 18 kr meteren for den du linka til om mine beregninger stemmer. Men er vel ingen ulemper med hardere slange annet enn at det er litt strevsomt å få på koblinger?

det er 3 fot pr meter da, så 8.2 kr pr meter for den tykkveggede, og 4 kr meter for den andre, så det blir nok rimelig.
Dette er jo bare slenge pålasset ting, det var primærbestillinga sist var magnetrøreren og perlicken, denne gangen er det en fet(tror jeg) co2 regulator..
Neste bestilling blir vel et tappetårn.. kanskje.. :)

ah, regna med 2 meter, jeg, begynner visst å bli litt trøtt... Grei pris det. Den co2-regulatoren så heftig ut, ja!

Tror jeg bare fyller et av fata med vann og tester det før skolen imorra, kjedelig å stikke om forgjeves.

FredT skrev:
Jeg har en eneste gang vært utsatt for at det rant dårlig fra et fat - selv om slanger og trykk var som vanlig. Tror det til sist viste seg å være feil på fatet (ikke mitt) - enten at stigerøret tettet seg mot bunnen - eller at det var tett av gugge eller noe.

Sikkert samme her.

I utgangspunktet er det vel ikke så mange ting som kan være galt. Synes forslaget om tett stigerør høres fornuftig ut. Om ikke det er feilen ville jeg forsøkt med en tykk, kort ølslange for å se om det er der problemet ligger. Strømmer det ut da er feilen i slangen/krana
Burde ikke være noe galt med kranen, men forsøk uten kran. Klem slangen dobbel og slipp opp for å se om det kommer  mer da.
Tvilende til at gasslangen er problemet, men kan være manometeret/regulator soim ikke er helt i form. Hører du at det kommer inn gass når du øker trykk? Er det skikkleig trykk på fatet når du drar i sikkerhetsventilen?
Håper det ordner seg

Er det indre eller ytre diameter som skal være 4 mm på ølsida? Min slange er nemlig 4mm i ytre diameter, så om det var indre det var snakk om, så kan det forklare hvorfor det går så treigt :p Bestilte bare 4mm og 6 mm slange uten å tenke videre over det...

Indre. Ytterdiameter har lite å si for hvordan øl/co2 oppfører seg i systemet.
Hva er diameter på slangen innvendig?
Forhåpentligvis har du funnet feilen

olavgn skrev:
Er det indre eller ytre diameter som skal være 4 mm på ølsida? Min slange er nemlig 4mm i ytre diameter, så om det var indre det var snakk om, så kan det forklare hvorfor det går så treigt :p Bestilte bare 4mm og 6 mm slange uten å tenke videre over det...

Er jo ikke akkurat så lett å vite hva målene på slangene er da, virker som 2x4 betyt 2mm ID og 4mm OD?, åffer kan de ikke bare benytte slike benevnelser istedet tro?

Der har vi det. Ca 2 mm indre diameter.... Litt flaut :roedme: Men folk har jo omtalt øl-slanga som sytråd, så tenkte ikke noe videre over at den var så tynn. Og da er det heller ikke noe rart at det var problemer med å få på slangen på 1/4" ::) Blir kanskje litt i overkant tynn slange for vårt formål, så da går nok den i søpla. Uansett, takk for hjelpa, folkens.

En 4 mm. slange er 4 mm. innvendig, slik er systemet, i dette tilfellet er slangen 2 mm. hedde vi vist det ...

Et 4 mm. rør derimot er 4 mm. utvendig.

Satte det ned til to, får se hvordan det funker. Er ein porter, så burde ikke bli for mye futt. Rundt 4-6 grader i kjøleskapet, tenker jeg.

Edit: Mente selvfølgelig 0,5 bar og 0,2 bar....

olavgn skrev:
Satte det ned til to, får se hvordan det funker. Er ein porter, så burde ikke bli for mye futt. Rundt 4-6 grader i kjøleskapet, tenker jeg.

Du har vel skjekket i tabellene hva det skal være, porter er ikke mitt område.

olavgn skrev:

`

Du drikker ikke porter på 4 grader vel? :)

Tilbake
Topp