Går sakte fra krana, gitt

I ferd med å tappe på fat for første gang. Har nå fylt den med star san, og kjører den gjennom krana. Men det går utrolig sakte, bare litt som fisler ut, og tar lang tid å få noe særlig gjennom det. Har prøvd opp til 1 bar, men serveringstrykk bør være på 0,5 ifølge moderne hjemmebrygging, så trodde ikke det skulle ha noe å si for flowen.

2 meter 4mm ølslange i en kveil, stukket inn i små biter med 6 mm-slange ved koblingene.
2,8 meter 6 mm gasslange. Denne skal kortes ned etter hvert som jeg får tak i overganger. Men dette skulle vel ikke ha noe å si?

Noen forslag? Har fått for meg at 2 meter er ganske så vanlig, og flowen er ikke akkurat normal. Lite poeng med perlick-kraner når det ser så fislete ut under tapping...
 
Ut ifra det jeg har sett så er 5-6 fot normal lengde på ølslange når den er på typisk 3/16"

Men, hva sier du egentlig, du har fylt fatet med starsan, og tapper starsan?, ikke øl? :)
Det er ikke at du har fått luft i starsan blandinga da, så den skummer for deg?

men 2.8meter gassslange, hva slags overganger mangler du for å korte ned den?, kjøpe du ferdigslange med påmonterte greier, eller fant du ikke kniven for å dele den opp?

Jeg kjører enda kun med flexitap+skumdemp, synes det går rett bra fart, du så jo lengden på den?, ca samme lengde, og det drives godt ut av den co2'en som ølet har produsert selv.
Har ølslanger, koblinger, overganger, duppeditter, perlick, gass, men mangler co2 regulatoren, så jeg har ikke orka å borre høl i kjøleskap døra enda.
 
Jepp, tapper star san gjennom for å desinfisere :) Veit du, det kan godt være luft i slangen. Star san skummer jo noe voldsomt. Får prøve igjen med øl seinere og se hvordan det går!

Orker ikke styre med å kutte opp og tre slange inn på gassfordeleren i kveld, trenger den ikke enda, og fingra mine er allerede såre av de slangene jeg allerede har tredd på i dag :p
 
kjøp biltema varenummer 45-562, og Petit varenummer 7181A (evt VinogBar varenummer 2189)

Plukk av munnstykket på pumpa, og skru på utventilen, så kan du koble på ølslanger med ventil og det hele der, og pumpe opp pumpa for å desinfisere ølslange/kran.
Så slipper du å søle bort gass for desinfisering..

Har ikke fått testet dette selv enda, men mener det var Roger på forumet her som spawna ideen, har skaffet sprøyta, men ikke utventilen her.

Også kan du skaffe deg varenummer SP1000 på kegkits.com (andre har den sikkert også) så du plugger kranen når den ikke er ibruk.
 
Takk for tipsa, kjedelig å sløse bort gass på slikt, ja. Da står ølet til kjøling, tenker å riste inn co2 om noen timer og se om det går an å få noe orden på flyten i krana. Kommer til å gå for naturlig karbonering framover, men akkurat nå var jeg gira på å få prøvd ut fat-tapping for første gang :)
 
0,5 bar er for lite til dette og også de fleste øl.
Søk på forumet her om tapping, det har nettopp vert oppe, Moderne Hjemmebrygging tor jeg er for gammelt til dette, men det er lenge siden jeg har lest i denn ellers utmerkede bok
 
Oddvar Demmo skrev:
0,5 bar er for lite til dette og også de fleste øl.
Søk på forumet her om tapping, det har nettopp vert oppe, Moderne Hjemmebrygging tor jeg er for gammelt til dette, men det er lenge siden jeg har lest i denn ellers utmerkede bok

Skal tro nå vi får V2?, som er oppdatert i henhold tli dagens standarder?, skrevet av Gahr?
 
Har lest igjennom tapping og karbonering (kunstig) i MB, dette kan nok skrives om i ny utgave, med all respekt for forfatterene som har hjulpet oss igang med hjemmebrygging.
 
Oddvar Demmo skrev:
Har lest igjennom tapping og karbonering (kunstig) i MB, dette kan nok skrives om i ny utgave, med all respekt for forfatterene som har hjulpet oss igang med hjemmebrygging.

For all del, jeg sier ikke at boka er dårlig, den er bra, men mye har skjedd de siste årene..
 
mye har skjedd, men trykk og karbonering er det samme.
måten det gjøres på er en annen sak, med kunstig karbonering (uten risting av fatet ved konstant temperatur)
er karboneringsnivået rimelig nøyaktig. ved naturlig karbonering er det litt mer upresist.
jeg bruker sistnevnte, og har vel en tendens til å overkarbonere en bit, for så å regulere dette med trykket i fatet i ettertid ved hjelp av sikkerhetsventilen på fatet.
jeg gjør selfølgelig ikke det med øl som går på flaske:)

edit:
dette gir et riktig karboneringsnivå på øllet, som skal vedlikeholdes ved tapping.
det er derfor gitt at ved en viss temperatur på øllet, og en gitt motstand i tappeslangen skal du ha tilnærmet 0 bar ved kranen for å unngå skum.
dette regulere vi normalt med lengden og/eller diameteren på slangen som øker motstanden. det er flere faktorer som spiller inn der:
hvis kranen er lavere en utløpet på fatet, eller høyere.
temperaturforandring på slange/kran fra fatet/øllet.
forandring av diameteren pga skjøt el. lignende.
osv.
rimelig godt beskrevet her på forumet, og i boka.
 
I boken brukes risting med 2-3 bar trykk, det blir unøyaktig i forhold til ,7 bar og 7 grader som er helt nøyaktig, krever da nøyaktig menometer og termometer.
Bruk av sukker krever at du vet kullsyreinnholdet ved tillsetningen av sukker, det er vel ikke lett å vite, ihvertfall ikke for meg som kommer tilbake til brygghuset etter 1 til 4 uker.
 
Gikk ganske fislete nå også. Men var jo blitt rista ganske kraftig på fatet også, så kan fortsatt være problemer med luft i slangen. Men hvor lang bør en 3/16-slange være? Noen erfaringer? Er 2 meter for langt? Lengden på gass-slangen vil vel ikke ha noe å si?

Uansett fart, ølet var utrolig godt!
 
Luft har ikke noe å si, den vil forsvinne (i bremsene er det noe annet)
Vi brukler vel 1,5-2 meter 3/16 rør, dvs ca 2,7 mm. slange, alternativet er tykkere men mye mye lengere rør/slange, da får du en kortere tappetid pr. halvliter.
Jeg bruker sikkert 1 minutt pr. liter men ser ikke problemer med det.
Gassslangen får ikke betydning før du tapper konstant, da får ikke gassen tid til å strømme inn i fatet og holde trykket oppe.
 
Takk for mange gode svar! Spørs om jeg ikke vil forsøke å kutte litt etter litt ned på lengden på ølslangen i løpet av morradagen for å se hvordan det forandrer seg. Vel, dersom det ikke alt har løst seg etter å ha stått på 0,8 bar gjennom natta, da.
 
Det falt ut i mitt sistae innlegg, når du har rett trykk i fatet, rett temperatur på ølet, rett kullsyrenivå i ølet, rett temperatur i tappemiljøet kan du hvis du ikke er plaget med skum og synes tappingen går for sakte korte inn på tappeslangen/røret, intill skummingen blir for voldsom.
Mitt og ditt system blir ikke så likt at jeg kan påstå at 1935,6 mm. er rett lengde på tapperøret.
 
Jeg har det så jekli kaldt i mitt tappemiljø (utebod) men bruker 15 sek. på 0,33 l
helt uten skum og med de 2mter 3/16 rør og 1,2 bar ca. i fatet.
God Natt
 
Bruker nok en del lengre tid enn det, ja, har hatt det på 1 bar. Fislete. Prøvde å korte ned slangen litt etter litt igår. Merka ingen stor forskjell på hastigheten annet enn på skummengden. Har forsøkt å gå over til å tre 4mm-slangene direkte innpå 1/4"-niplene i dag for å slippe mellomledd. Tok lang tid å få tredd de på, og fingra er jæklig såre nå. Ikke hjalp det noe særlig heller :p Nesten så jeg tror gassledning-lengden/tykkelsen faktisk har litt å si. Begynte så smått å bytte ut slanger på gass-sida, men resten får vente til imorra, når fingrene mine har fått restaurert seg litt :) Må uansett få kobla inn gassmanifoldet, så skader ikke å prøve. Greide forresten å sette øl-koblingen på gass-inngangen også istad... Satt bom fast, men med hammer og kloss fikk jeg den ut igjen til slutt. Gjør ikke det igjen, for å si det slik! Og ikke nok med det, den andre tappekrana mi er sporløst forsvunnet :attevar:
 
Jeg har en eneste gang vært utsatt for at det rant dårlig fra et fat - selv om slanger og trykk var som vanlig. Tror det til sist viste seg å være feil på fatet (ikke mitt) - enten at stigerøret tettet seg mot bunnen - eller at det var tett av gugge eller noe.
 
Tilbake
Topp