Gelatin og/eller coldcrashing

Jeg vet det er flere tråder om dette, men jeg tenkte å forsøke å sammenfatte litt da jeg ennå ikke er HELT sikker.

Coldcrashing
Jeg ser at noen anbefaler å trappe ned gradvis, mens andre kjører temperaturen raskt ned. Vil hastigheten av nedkjølingen kunne ha noen som helst effekt på ettergjæringen/karboneringen på flaske etterpå?

Gelatin
Dette nevnes ofte i forbindelse med coldcrashing, har jeg inntrykk av. Men er det noe i veien for å bruke gelatin uten å coldcrashe? Hvor lenge før tapping bør man tilsette gelatinen?

Og sist, men ikke minst: Hvor kjøper man gelatin, hvor mye etc.?
 
Sist redigert:
Måten jeg bruker dette på med svært bra resultat.

1. Gjærer ferdig
2. Bruker ett døgn ned til 4°C
3. Så tilsetter jeg gelatin pulver oppløst i vann de tre siste dager sammen med resten av cold crach

Øl blir så klart at det gnistrer av det ( Skulle tro at det var filtrert), det eneste er at dette fjerner veldig mye gjærceller og karboneringen på flasker kan da lett ta en måned eller mer. Men hvem har dårlig tid ?

Dr Oetker gelantin Pulver (Rema-1000)
 
Takk for svar. Det var nettopp fjerningen av gjærceller jeg var litt nervøs for - men skyldes den coldcrashen eller gelatinen?

Når du sier de siste tre dagene etc., mener du da en prosess hvor du bruker to uker tilsammen, eller starter du coldcrash etter to uker?
 
Måten jeg bruker dette på med svært bra resultat.

1. Gjærer ferdig
2. Bruker ett døgn ned til 4°C
3. Så tilsetter jeg gelatin pulver oppløst i vann de tre siste dager sammen med resten av cold crach

Øl blir så klart at det gnistrer av det ( Skulle tro at det var filtrert), det eneste er at dette fjerner veldig mye gjærceller og karboneringen på flasker kan da lett ta en måned eller mer. Men hvem har dårlig tid ?

Dr Oetker gelantin Pulver (Rema-1000)
Bruker du Protafloc/Irish moss eller andre klarningsmidler mot slutten av kok i tillegg til gelantinen?
 
Mener å ha lest at man må kjøle ned ølet for at gelatin skal ha noen effekt. Om du er bekymret for flaskekarboneringen i etterkant, kunne det kanskje vært lurt å bruke en tørrgjær beregnet på flaskekarbonering som du tilsetter ved flasking. CBC-1 eller F2.
 
Takk for svar. Det var nettopp fjerningen av gjærceller jeg var litt nervøs for - men skyldes den coldcrashen eller gelatinen?

Når du sier de siste tre dagene etc., mener du da en prosess hvor du bruker to uker tilsammen, eller starter du coldcrash etter to uker?


Gjæring ca 2 uker++
Cold Crash = 4 Dager (3 dager med gelantin)
 
For min del funker det bra å bruke Protafloc og Brewers Clarex, sammen med cold crash. Ølet blir meget klart og fint etter litt tids kald lagring på flaske. Da blir det heller ingen problemer med ettergjæring på flaske.
 
Jeg prøver å gjenopplive denne tråden litt:

Jeg har nå 40+ liter Bischmark Pilsner stående til gjæring. Det har snart gått to uker, og jeg tenkte å stikke om for den tredje og siste uken, for å kvitte meg med litt bunnfall.

Men så tenkte jeg - i lys av tråden - å prøve meg på cold crash/gelatintrikset. Altså, cold crash sakte ned til omtrent 4 (?) grader i et par dager, så tilsette gelatin, og så la det stå et par dager til.
Men jeg er redd for flaskekarboneringen etterpå, selv om de fleste sier det går bra hvis man gir det en uke eller to ekstra. Men så sier noen her oppe at man kan bruke gjær for flaskekarbonering i tillegg - CBC-1 eller F2. Hvordan gjør jeg dette før flasking? Det er vel ikke meningen at man skal putte gjær rett på de 70-100 flaskene? Og er det noen reell fare for overkarbonering med den typen gjær?
 
Du tilsetter rehydrert karboneringsgjær når du stikker om for tilsetting av sukkerlake. Det er sukkermengden som avgjør eventuell overkarbonering.

Kjør på, jeg tilsetter ofte litt ekstra karboneringsgjær bare for sikkerhets skyld.
 
For tynn øl er det ikke noe mening å tilsette mer gjær ved flasking selvom du cold crasher. Det karbonerer helt fint selvom ølet tilsynelatende er helt klart. Du klarer ikke fjerne den lille mengden gjær som skal til ved bruk av gelatin. Mine flasker har fullt kullsyre trykk på 3-4 dager etter flasking.

Ta ølet til 0C (gjerne så fort du klarer) og tilsett gelatin, la det står 3-4 dager så er det bare å flaske eller fate.
 
Ok? Og det har heller ikke noe for seg å kjøle ned gradvis, slik enkelte her gjør? Bare spør, altså - jeg har kun cold crashet én gang, og gelatin har jeg ikke prøvd før.
 
Er gjæren ferdig så er den ferdig. Bare og kjøle ned.

Meningen med å kjøle sakte ned er vel for å ikke sjokke gjæren? Usikker. Jeg kan ikke se for meg at gjæra bryr seg nevneverdig når den uansett er i dvale.
 
Jeg bruker stor sett topphøst på ale, men bruker lager slurry flere ganger fra bunn fra kræsj kjølt øl :). Kan ikke si at jeg har opplevd noe veldig tydelige feil hvertfall... Prøvd deg frem selv istedet for å tro på alle normer og tradisjoner :).
 
Tilbake
Topp