Gele i ferdig kokt vørter!

Thorgrim Skreosen

Norbrygg-medlem
I går brygget jeg en IPA. Kokte vørteren ferdig og tappet over i gjæringskar.
Når jeg skulle rengjøre kokekaret (labb dunk med kokeelement) så jeg ca.30-40 geleklumper i bunn!
Har ikke fått slike tidliger (brygget denne 3 ganger nå.). Føltes som gele og luktet ekstremt av humle.
Smakte ekstremt av humle. Jada, måtte prøve  ;) Noen som veit hva detta kan være?

Ipa
6000kg castle pale
Mesket 67 grader i 90 min
Skylt i 1 time
Sg 1.059 30L
Kokt 90min
80g cascade pellets (i pose) 90 min
30g cascade 15 min (i pose)
30g citrus 15 min (i pose)
15g irish moss 15min (rett i karet)
50g cascade 5 min (i pose)
Kjøling 30 min til 20 grader
1 time venting.
Og.1.064 22L

Bildet kommer
 
Har du brukt 15 gram med irish moss? 15 gram må da være nok til 30 brygg. Du skal vel bruke en liten teskje eller så. Om dette er tilfelle så er det kanskje en ivrig bruk av klarningsmiddel som har laget disse klumpene.
 
kintii skrev:
Har du brukt 15 gram med irish moss? 15 gram må da være nok til 30 brygg. Du skal vel bruke en liten teskje eller så. Om dette er tilfelle så er det kanskje en ivrig bruk av klarningsmiddel som har laget disse klumpene.
Mulig, men på pakka jeg har fra Petit Agentur står det 5-15gram pr 25 liter vørter
 
Kristian Skreosen skrev:
kintii skrev:
Har du brukt 15 gram med irish moss? 15 gram må da være nok til 30 brygg. Du skal vel bruke en liten teskje eller så. Om dette er tilfelle så er det kanskje en ivrig bruk av klarningsmiddel som har laget disse klumpene.
Mulig, men på pakka jeg har fra Petit Agentur står det 5-15gram pr 25 liter vørter

Ok.

Jeg synes dette hørtes mye ut, men så lenge brygget smaker bra  ;)

Jeg bruker en strøken teskje til mine brygg og samtlige av mine brygg har blitt fine og klare. Det viktigste for å få klart øl er vel rask temperaturøkning og stabil og god kok samt rask nedkjøling av vørter etter endt kok. Da får du vel nesten klart øl uansett. Virkestoffet i irish moss er carrageenan og dette er vel ikke helt heldig i store mengder (det feller jo dog ut).

Men nå er jeg langt i fra en ekspert på dette området, dette blir vel bare synsing fra min side. Men i og med at det har vært brukt så mye irish moss, er det underliggende å tro at disse klumpene kan komme av dette.

Du får vente til ølguruene våkner og kan gi deg et godt svar  ;)
 
Det ser ut som kokt Irish Moss. Jeg ville forøvrig heller brukt en av de foredlede variantene; Supermoss, Protafloc, Whirlfloc, Klar Urt osv. Da trenger du mindre doser, og de er mer effektive.

15 g Irish moss er relativt mye, men ikke så ille. 5 g bør holde. Med f.eks. Protafloc holder det med 1/2 tablett til 20-25 liter.
 
Tilbake
Topp