• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Gis bort: Brettanomyces anomalus

gustavf

Administrator
Jeg driver og dyrker opp Brettanomyces anomalus. Gjærstammen jeg har fått kommer fra Haandbryggeriet, der den er mest kjent fra Hesjeølet, men så vidt jeg vet er det samme gjær som brukes i enkelte av ølene fra Pizza Port.

Dersom noen er interessert, kan de få et lite rør. Det bør være nok til å dyrke opp i en to stegs starter, men ikke nok til å pitche direkte. Jeg regner med å være ferdig med å dyrke opp om ei uke eller to.
 
Om du gidder å sende i posten, er jeg evig takknemlig! Send PM/mail om det er ok.
 
Interessert, ja :) Sender du gjær, så sender jeg noen flasker sluttprodukt i retur :)

Og betaler selvsagt porto!
 
Blir bare mer og mer imponert over dette kolegium.  :amen:
Deler så villig av sin kunnskap, og nå også resultater av sitt arbeid.
Honnør til gustavf og mange andre her inne.  :ilike:
 
Hei gustavf, det virker som om du har en litt ekstra fascinasjon rundt ølgjær og kultivering. Har du noen tips til kilder som gir bra informasjon om dyrking og propagasjon? Eier allerede Yeast boka, men fins det andre bøker som du evt kan anbefale?
 
Shea-Arne skrev:
Hei gustavf, det virker som om du har en litt ekstra fascinasjon rundt ølgjær og kultivering. Har du noen tips til kilder som gir bra informasjon om dyrking og propagasjon? Eier allerede Yeast boka, men fins det andre bøker som du evt kan anbefale?

"First Steps in Yeast Culture" av Pierre Rajotte er en grei innføring.
 
Shea-Arne skrev:
Hei gustavf, det virker som om du har en litt ekstra fascinasjon rundt ølgjær og kultivering. Har du noen tips til kilder som gir bra informasjon om dyrking og propagasjon? Eier allerede Yeast boka, men fins det andre bøker som du evt kan anbefale?

Jeg anbefaler disse to websidene:
http://www.alsand.com/beer/yeast/index_E.html http://www.maltosefalcons.com/tech/yeast-propagation-and-maintenance-principles-and-practices
 
Hei. Jeg kunne også tenkt meg litt av denne hvis du har igjen naturligvis. Fryser du eller har du gjær på agar?
 
Jeg oppbevarer små mengder under rent vann.

Tror jeg må sette strek nå, for denne gang. Er litt begrenset hvor mye jeg lager.
 
Hvor lenge oppbevarer du i vann før du dyrker opp? Regner med at du må gjøre det innemellom.
Hvilket vann bruker du til oppbevaring? WFI, RO, UF? Har du noen erfaring med oppbevaring på agar i kjøleskap?

Mange spørsmål på en gang :)
 
Jeg bruker vanlig springvann som er kokt. Bruker som regel å stryke ut på plate før jeg dyrker opp på nytt med noen måneders mellomrom. Denne gangen dumpet jeg røret rett fra kjøleskapet og i en ministarter.

Det er vanskelig å vite hvor stabilt dette egentlig er, men har ikke hatt noen merkbare problemer. Det er godt nok for meg, men jeg har vurdert å gå over til frysing.
 
Takk for info. Jeg vurderer å lage en liten gjærbank selv, men vi får se. Mange prosjekter på for liten tid.
 
Da har jeg endelig kommet meg på Posten og fått tak i frimerker. Gjæren sendes i morgen.
 
Coolios. Nå er jo Better Bottelen også klargjort og naboen rabarbra er stjålet. Surøl med frukt :)
 
Sjef!

Denne skal benyttes til ølet jeg planlegger å melde på i min første konkurranse, den i Stavanger i januar.

Jeg har ikke voldsomme ambisjoner på egne vegne, men jeg skal gjøre mitt beste for å gjøre stas på gjæren! :)
 
Tilbake
Topp