gjær,gjæring og gjærstarter

Bjørn k

Norbrygg-medlem
Hei
Har noen spørsmål angående gjær starter..holder på og eksprimentere litt med gjær for og lære litt om det..

spørsmål 1

såg ein dokumentar fra eit bryggeri der dei lagde gjær til mange tusen liter øl ved hjelp av eit ørlite glass av gjær..hvordan er fremgangsmåten og hvor lang tid bruker ein for og kunne dyrke nok gjær fra ein liten klump til nok gjær for fks 25 til 30 liter vørter??har laget meg ein magnet rører og røre pinne..

Spørsmål 2

Visst eg skal lage meg ein starter av tidligere gjær til eit nytt brygg(vasket gjær fra tildligere gjæring) hvor lenge skal gjæren og vørteren stå og snurre..og hvor mye gjær bør eg starte med for og få nok til 25 liter( da har eg kokt opp spraymalt og helt gjær oppi der) men eg finner ingenting om hvor lenge dette skal stå før eg skal ha det i ein eventuell vørter!!

Spørsmål 3
Er det noen som veit hvordan man kan lage ein gjær kultur av vill gjær??og hvordan man får tak i dette??renhet av denne gjæren? Og det siste spørsmålet mitt er.. er det mulig og blande forskjellige typer gjær og lage ein starter av det og ev få ein "ny smak" på gjæret ev hva skjer med to typer gjær når dei blir blandet sammen??

Håper noen kan gje meg noen svar om dette.. Har veldig lysst og lære litt om dette emnet siden det er ein viktig del i brygging og smaken sin skyld

Mvh
Bjørn Kenneth

1.
Hvis du tilsetter en aktiv starter så har du nok gjær etter 18-24 timer på magnetrøreren, men det mest vanlige er å la gjærstarteren gjære helt ut, sette den kaldt slik at gjæren bunnfeller, helle av vørteren og tilsette gjæren som er igjen, i vørteren. Dette kan ta fra 2 døgn til 5 dager alt etter hvor godt gjæren flokkulerer(bunnfeller)

2, Samme som spmål 1, hvor mye du trenger kan du feks finne ut ved bruk at Mr. malty.. (app)

3. Gjær kultur av villgjær er vel egentlig noe som du vil unngå i ølet(unntatt visse typer) , men det er fullt mulig.
Og det går fint å blande to forskjellige typer gjær, men jeg tror ikke det er så vanlig. Fordelen med de forskjellige merkene på gjær, er nettopp at du vet hvordan den vil reagere å smake hvis du behandler den fint..

Hva som skjer når to gjærtyper  blir blandet, vet jeg ikke. (Utover at de blir blandet ;D). Der må noen andre hjelpe deg..

Vil absolutt anbefale boken "Yeast: The Practical Guide to Beer Fermentation" av Chris White og Jamil Zainasheff. Her får du svar på det meste du måtte lure på om gjær.

takk bernts for bra svar,,da har eg ein ca peikepinn på hva eg bør gjøre...
jeg skal se om eg finner den boken gahr og lese den for og få svar på mine spørsmål!! 

Du er gjerne klar over det men brettanomyces, som er klassifisert som ein villgjær er tilgjengeleg frå bla.a. White Labs i reindyrka form. Forskjellige strains og blandingar med div.bakteriar er å få kjøpt.

Å blande gjær er sjølvsagt fult mogeleg. Sjølv har eg null erfaring med det, men White Labs har også her fleiee blends i handelen. Sjekk ut whitelabs.com.

Boka Yeast kan anbefalast, absolutt. Men den er nok langt over min forstand og interesse for temaet. Iallefall foreløpig.

takk takk..ja gjær er i grunnen det for min del og..derfor ynskjer eg og lera litt meir om det..skal sjekke på white labs om gjær..

Tilbake
Topp