Gjær ser ut som sur melk

Jeg har en Engelsk ale gjær som jeg satte starter av, men noe er rart med den. Når jeg rister gjæren for å blande den med det isotoniske vannet, slik at jeg kan telle gjæren, så ser den ut som surnet melk (hvis det gir mening). Noen ide hva som er galt, om det er noe galt da. Gjæren var ikke utgått på dato, og kommer rett fra original white labs ampull.
 
ja, det skulle vel være nøyaktig likt som min starter. Hvorfor ser den slik ut, og ikke som for eksempel en lager gjær? Hvordan får jeg denne blandet, slik at jeg kan telle gjæren?
 
Dette er en WLP002, og den har sett slik ut hver gang, jeg vet ikke hvorfor. Aner heller ikke hvordan du får blandet det, eller hvordan du teller gjæren, jeg vet ikke helt hva du mener med å telle gjæren.
Jeg har bruker mrmalty for å regne ut hvor stor starter jeg trenger.
 
Telle med at en legger en dråpe av blanding ned i et hemocytometer, og teller antall celler under et mikroskop. Sånn som gjærkaka er nå, så har jeg 0 peiling på hvor mye levende celler det er i gjæren.
 
Takker for svaret. Skal prøve å kontakte White Labs, og se om noen andre har noe fornuftig her på forumet (masse smarte, og dyktige bryggere her :D)
 
Har funnet den allerede, men har ingen aning hvor jeg får tak i verken EDTA eller Fosforisk syre. Noen som vet hvor i Oslo/Akershus en finner noe slikt?
 
Fosforsyre? Er ikke det virkemiddelet i starsan?

Forøvrig - hva med å riste opp skikkelig, ta ut en dråpe og telle i den, og deretter sjekke hvor mange dråper som går i 1 cm3
 
Fosforsyre? Er ikke det virkemiddelet i starsan?

Forøvrig - hva med å riste opp skikkelig, ta ut en dråpe og telle i den, og deretter sjekke hvor mange dråper som går i 1 cm3

Jeg tror at problemet hans er at det ikke holder. Skal man telle gjærceller så må de være frie, ellers blir tellingen feil.
 
De må være frie, jevnt fordelt, og ikke klumpete. mrmalty er grei nok, men den har ikke peiling på hvor bra min gjær er, da den bare baserer seg på estimater ut fra pakket dato.
 
Hei,
Jeg ville pratet med det lokale apoteket. Det er der jeg som privatperson har kjøpt syrer før. Jeg ville derimot bedt dem produsere den løsningen du trenger, da konsentrerte syrer er Nasty!
Skulle tro de klarer å oppdrive både EDTA og Fosforsyre.

\Øyvind
 
Jeg finner ingen apotek som selger fosforsyre. Hvilket apotek har du kjøpt det på? Jeg testet med å bruke vørter til å få gjæren ut av flokuleringen, det fungerte utmerket. Problemet med denne metoden er at gjæren da starter gjæring, som blir et problem når en legger gjæren under mikroskopet (skal inn i hemocytometer og en tynn glassplate). Så alle metoder som involverer sukker, er en dårlig ide ved telling. Da gjenstår PBW, og syrer. PBW dreper cellene, og da vet jeg ikke om det er nøyaktig nok. Siste da er fosforsyre som ikke dreper cellene, men derimot ser ut som om det er vanskelig å få tak i.
 
Ser det skrives på baatplassen at Biltema selger rustfjerner som kanskje er denne syra.
Bruker man ikke slik til å fjerne betongsøl på murer etc?
Kan ikke noe om slike stoff så du må lese selv.

Mvh
 
Ja det brukte jeg også.
Men kanskje er ikke fosfor ikke så tøff som salt og brukes derfor i dag.
Var kun et tips til Ganderik så han kunne komme videre.
Helle Kemi i Bergen skal ha solgt fosforsyre tidligere.
 
Jeg finner ingen apotek som selger fosforsyre. Hvilket apotek har du kjøpt det på? Jeg testet med å bruke vørter til å få gjæren ut av flokuleringen, det fungerte utmerket. Problemet med denne metoden er at gjæren da starter gjæring, som blir et problem når en legger gjæren under mikroskopet (skal inn i hemocytometer og en tynn glassplate). Så alle metoder som involverer sukker, er en dårlig ide ved telling. Da gjenstår PBW, og syrer. PBW dreper cellene, og da vet jeg ikke om det er nøyaktig nok. Siste da er fosforsyre som ikke dreper cellene, men derimot ser ut som om det er vanskelig å få tak i.

Hei,
Jeg kjøpte Saltsyre HCL og Svovelsyre H2SO4 på BOOTS apotek, har derimot ikke kjøpt fosforsyre av dem. Kjøpte det for å kunne bruke noe annet en Lactic Acid for justering av PH.
Du må derimot bestille det av dem, så det er litt leveringstid.

\Øyvind
 
Tilbake
Topp