Gjær stopp, for lite oksygen start fermitering

Nogen som har forslag?

Har ein stout som har kjørt seg fast på 1.030
e ganske sikker på at grunnen te det e for lite oksygen i vørteren.
Har ikkje fonne noge som relaterer te for lite oksygen.

Har leita litt ront og løysningene e litt merr krevende enn ønsket.

Håpe nogen har ein lett løsning som fungere.
 
Du må kanskje komme med litt mere info: Mesketemp, OG, gjærtype, gjærmengde/alder, gjærbehandling (starter?), gjæringsforløpet og gjæringstemperatur.

Generellt så skal du med god risting av gjæringsdunk kunne få tilnærmet nok O2 i vørter, spesiellt for ales.
 
Prøv å rist forsiktig på dunken for å få gjæra i sirkulasjon, hjalp ihvertfall på min sjokoladestout som stoppa på 1035 (OG1086). Har nå kommet ned i 1020 :)

Skal sies det var ikke jeg men lillebroren min som rista dunken, den stod på vaskemaskinen men falt på gulvet, lokket fallt heldigvis ikke av :)
 
Mer info e kanskje ein fordel ja.

Det e ein stout. Meske temp på 67 grader, OG på  1.084, Wyeast London Ale, gjæret ved 21 grader. Startet greit opp, putra fint og rolig i fire dager og itte det ikkje noge særlig.
Regner med at gjærens alder ikkje va så gammel, da eg kjøpte den nogen dager i forveien fra Petit. Kjørte ingen starter på denne.

Har vurdert å riste dunken, men har ikkje gjort det pga usikkerhet te ka som skjer.
 
høy ja, bommet litt med beregningen på OG

eg brukte rett øve ein halv pakke, resten gjekk i ein aen stout me OG på 1.064 som gjæret fint ut.
 
WIKingen skrev:
høy ja, bommet litt med beregningen på OG

eg brukte rett øve ein halv pakke, resten gjekk i ein aen stout me OG på 1.064 som gjæret fint ut.
høres ut som en av årsakene dine ihvertfall er for lite gjær.
med en slik og, må det nok til mere gjær (halv pakke av hva?) tørrgjær?
sjekk mrmalty.com og se hvor mye du egentlig trenger....
går nok bra med mindre også, men det finnes selvsagt en nedre grense...
 
var en Wyeast 1028 London Ale smackpack.

kan ikkje sei eg blei noge klok på MrMalty kalkisen

Ut fra Wyeast sine sider så ska ein pakke holde for 5.5g ved OG 1.067
Så eg hadde nok litt for lite gjær på ja, sjøl om batchen va på 10 liter.

en lære av å gjør... ;)
 
Tilbake
Topp