Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

Jeg brygger nå en belgisk blond. Oppskriften er: pilsner malt 4500 g
                                                                  cara crystal 500 g
                                                                  munich 1000 g
                                                                  flaked wheat 500 g
                                                                  kandis 500 g

Sluttvolum 20 liter.  Saas 50g 60 min. Saas 35 g 15 min. OG 1065

Brukte Wyeast 1240 og fikk en veldig rask utgjæring. Gravity gikk ned til 1010 på tre dager, virker ferdiggjæra. Ble en del sterkere enn jeg hadde regnet med, men ødelegger vel humleprofilen hvis jeg vanner det ut (luksusproblem?). Bør dette stå sine to uker i gjæringsdunken eller kan jeg kutte det ned noen dager pga rask utgjæring. Belgisk blond skal vel ha en del kullsyre, skal jeg være raus med sukker før flasking?                                       
 
Tenker litt på å brygge en Belgisk Blond som neste brygg. Ønsker da en frisk og god sommerøl, eller gressklipperøl som noen kaller det. Den bør også ligge på ABV 4,5-5%
Har en en del av både Saaz og Cascade i fryseren så det kunne vært fint å bruke opp litt rester. Mulig at Cascade ikke er typeriktig, men godt er det! Liker også den ekstra "piffen" Belgisk gjær gir ølet.

Noen som har brygget noe slik eller bare har forslag til en oppskrift?
 
Det er bare pilsmalt og opp mot 15 % sukker. Humle beskjedent og f eks Wlp 550 orginalen er vel ca 6,5% så ikke sikkert du trenger så mye sukker om den er svakere.
 
Her er min med utgangspunkt i Leffe Blond. Aromatic malt gir en fin maltbakgrunn. Bruker man kun pilsnermalt og sukker vil man få noe som ligner mer på Duvel/ Belgian Golden Strong ale.

--------------------------------------------------------------------------
Belgian Blonde
--------------------------------------------------------------------------

General
--------------------------------------------------------------------------
                  Category: Belgian Strong Ale
              Subcategory: Belgian Blond Ale
              Recipe Type: All Grain
                Batch Size: 24 L
            Volume Boiled: 28.5 L
          Mash Efficiency: 82 %
      Total Grain/Extract: 5.65 kg
                Total Hops: 52.0 g

Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
          4.8 kg English 2-row Pils
          0.2 kg Wheat Malt Light
        0.15 kg Belgian Aromatic
          0.5 kg White Table Sugar (Sucrose)
            12 g Magnum (Pellets, 14.50 %AA) boiled 60 minutes.
            18 g Tettnanger (Pellets, 3.5 %AA) boiled 15 minutes.
            22 g Tettnanger (Pellets, 3.5 %AA) boiled 1 minutes.
          Yeast: White Labs WLP530 Abbey Ale

Notes
--------------------------------------------------------------------------
Mash 1 hr @ 66 °C
Ferment @ 18-23 °C for 2 weeks

Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
Original Gravity: 1.058
Terminal Gravity: 1.011
          Color: 4.41 SRM
      Bitterness: 26.4 IBU
Alcohol (%volume): 6.2 %
 
Jeg fant denne oppskriften. Ser den grei ut?

Batch #2 - Blond Ale (Belgian Blond Ale)

Original Gravity (OG): 1.059  (°P): 14.5
Final Gravity (FG):    1.015  (°P): 3.8
Alcohol (ABV):        5.80 %
Colour (SRM):          4.2  (EBC): 8.3
Bitterness (IBU):      26.1  (Average)

81.82% Pale Malt
9.09% Carapils (Dextrine)
9.09% Vienna

1.4 g/L Styrian Golding (4.4% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
1.4 g/L East Kent Golding (6% Alpha) @ 10 Minutes (Boil)
1.4 g/L Styrian Golding (4.4% Alpha) @ 5 Minutes (Boil)

0.1 g/L Irish Moss @ 0 Minutes (Boil)

Single step Infusion at 65°C for 70 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 18°C with Wyeast 1762 - Belgian Abbey II
 
Btw, anbefaler å kjøpe brewing classic styles boka hvis du ikke har. Beste kjøpet jeg har gjort ift oppskrifter og inspirasjon.
 
Han jeg kjøper råvarer hos var utsolgt for noen av malten jeg trengte, så det ble en Wit i stede. Men skal prøve meg på denne neste brygg.
 
Mårn. Kunne tenkt meg og brygge denne, men jeg har noen spørsmål. Hvor lenge skal den gjære? Hvilke gjær ( flytende) anbefales?
 
Jeg gjærte i spann i 14 dager ved 20 grader. Så flasket jeg og lot det stå 14 dager til ved 20 grader. Så satt jeg det kaldt.
Jeg satt mitt kaldt på tirsdag og prøvde en flask da. Det smakte veldig godt, men var litt lite "futt" i det. Erfaringsmessig blir det bedre dersom det får stått 2-3 uker kaldt.

Jeg brukte tørrgjær - Danstart Nottingham
 
Jeg ser 2 ølstiler er nevnt i denne tråden. "Blonde Ale" faller stort sett inn under 2 veldig ulike kategorier: Belgisk Blond og American Blonde. Jeg digger dem begge.

Belgisk blond bruker som regel ganske mye sukker og har relativt høy OG; Mellom 1.055 og 1.065; Jeg bruker rundt 500g sukker på en 24 liters batch. Whitelabs "Abbey Ale" er fin til Belgiske Blondes.

American Blonde har som regel beskjeden til normal OG, enkel maltsammensetning, chico-gjær, gjerne en type humle, og beskjeden IBU. Jeg ser også at mange ikke bruker citrus-humler på American Blonde, men heller fks. Willamette, Mt. Hood, Fuggles, Nobel humle, eller EKG.
 
Jeg har satt oppskriften til Ole Christian ganske nøyaktig slik den er beskrevet. Vi endte opp med litt lite vørter (19 liter i stedet for 23), men desto sterkere. OG på 1.066. Den gjæret seg ned til FG på 1.020. Noe som gir et sted mellom 6 og 6.3% alkohol. Den er nok litt mørkere i fargen enn den skulle være og litt kraftigere i smaken. Men god er den. Så den skal prøves igjen. Utover litt bedre nøyaktighet, er det noen som har andre tips/forbedringer til oppskriften?
 
Har forsøkt å lage en oppskrift på en belgisk Blonde
Kan noen gi meg kommentarer, forbedringer på denne?

Statistics
Volume: 23 liters
OG: 1061
FG:
Alcohol: 6 % by vol.
Colour: 9 EBC (Golden)
Bitterness: 24 IBU
BU/GU: 0.39
Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5500 grammes
Wheat Malt 600 grammes
Mash schedule: 67 degrees for 75 minutes,
Hops
Northern Brewer 7.8% alpha 26 grammes 60 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 30 grammes 15 minutes
Saaz 2.8% alpha 15 grammes 5 minutes
Cascade 6.5% alpha 15 grammes 1 minutes
Fermentation
Yeast: WLP400 Belgian Wit Ale
Fermented at 18 degrees C for 14 days.
Fermented at 18 degrees C for 14 days.
Comments:
 
Hvis typeriktighet er et mål, hadde jeg byttet ut pale malt med pilsnermalt og erstattet Cascade med mer Saaz. Men når det er sagt, tror jeg ølet blir ytterst behagelig slik oppskriften viser.

Merk dog at WLP400 kan slite litt med å gjære ut på normal tid og produsere en del svovel dersom du holder 18 °C under hele gjæringsforløpet. Jeg ville ha startet på 18 °C og økt tempen mot 22-23 °C etter to-tre dager.
 
Tilbake
Topp