Gjære for lenge?

Har satt en APA med Safale US-05 tørrgjær. Står nå å gjærer på 18 grader.

Jeg skal reise bort neste uke, så den blir nok totalt å gjære i 3 uker på karet. Gjør dette noe? Eller bør man flaske etter 2 uker?

Ulemper med å la det stå en ekstra uke?
 
Har satt en APA med Safale US-05 tørrgjær. Står nå å gjærer på 18 grader.

Jeg skal reise bort neste uke, så den blir nok totalt å gjære i 3 uker på karet. Gjør dette noe? Eller bør man flaske etter 2 uker?

Ulemper med å la det stå en ekstra uke?

Det går heilt fint å la den stå 3 veke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Et spørsmål til i samme gata: Hva med karbonering på flaske i romtemperatur? Kan man la dette også stå i 3 uker? Eller bør man sette kaldt etter 2 uker?
 
Et spørsmål til i samme gata: Hva med karbonering på flaske i romtemperatur? Kan man la dette også stå i 3 uker? Eller bør man sette kaldt etter 2 uker?
Det er fint å få satt det kaldt når karboneringa er ferdig, men det blir øl uansett. Hvis du er bortreist eller noe ville jeg ikke latt det plage meg voldsomt.
 
Det er fint å få satt det kaldt når karboneringa er ferdig, men det blir øl uansett. Hvis du er bortreist eller noe ville jeg ikke latt det plage meg voldsomt.

Jeg reiser og skal være borte i ca 2 1/2 uke. Ølet ble flasket på fredag, så jeg har valget mellom å sette det i 12-14 grader (kjeller) etter 4-5 dager, eller la de stå i 22 grader i over 3 uker. Hvor lang tid tar karboneringa? Noen sier at den er ferdig etter 3-4 dager(?)
 
Jeg reiser og skal være borte i ca 2 1/2 uke. Ølet ble flasket på fredag, så jeg har valget mellom å sette det i 12-14 grader (kjeller) etter 4-5 dager, eller la de stå i 22 grader i over 3 uker. Hvor lang tid tar karboneringa? Noen sier at den er ferdig etter 3-4 dager(?)

Eg meiner øl vert bedre vist det står varmt i ca 14 dager. Er ofte ein liten usmak etter berre 4-5 dager denne virker som vert verene i øla når den vert satt kjøling


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har satt en APA med Safale US-05 tørrgjær. Står nå å gjærer på 18 grader.

Jeg skal reise bort neste uke, så den blir nok totalt å gjære i 3 uker på karet. Gjør dette noe? Eller bør man flaske etter 2 uker?

Ulemper med å la det stå en ekstra uke?
Er HELT sikker på at det blir ødelagt.
Så for å spare deg for skuffelsen tror jeg det er best at du overlater det til meg, så kan jeg ta meg av destrueringen :p:cool:
 
Jeg reiser og skal være borte i ca 2 1/2 uke. Ølet ble flasket på fredag, så jeg har valget mellom å sette det i 12-14 grader (kjeller) etter 4-5 dager, eller la de stå i 22 grader i over 3 uker. Hvor lang tid tar karboneringa? Noen sier at den er ferdig etter 3-4 dager(?)
La dem stå i varmen. Du risikerer å stoppe gjæringa ved å sette dem i kjelleren, og da er det litt mas å få den igang igjen.
 
Tilbake
Topp