Gjærer ølet mitt?

Hei!

Satt min første batch til fermentering forrige torsdag (11.06). Jeg har brukt følgende oppskrift:
Brewfather

Har sjekket innom kjøleskap daglig for å se om det bobler i gjæringslåsen, og det har gjort helt til........ nå. Det er ikke noe bobler som kommer fra låsen. I oppskriften står det 10°C i 21 dager. Når jeg sjekket litt nærmere på gjæringstypen som er brukt i denne oppskriften så er den egnet for en høyere temperatur, men jeg valgte å følge oppskriften for å se om det ble noe ut av det.

-Kan jeg nå sette opp temperaturen på batchen? Har noen her noen gode linker eller tips til hva som skjer i de forskjellige temperaturene, og hvordan/hva det eventuelt vil endre prossessen?

Jeg tok en gravity test i dag, og tenker også å ta en de neste par dagene for å se om det er noe noe forskjell på den. Da jeg tok testen så jeg at det "bruset" en del fra ølen, kan det være noe indikasjon på om det gjærer?

Fortsatt fin kveld til alle bryggevenner der ute :)
 
Sist redigert:
Du tok en gravitymåling uten å måle, eller? :D

Målingen forteller deg fort om det gjærer greit. Brusing er iallefall en indikasjon på at det gjør det.
 
Aktiviteten i gjærlåsen vil avta, men gjæren jobber videre. Ingen grunn til å være redd for å vente i 21 dager. Ølet blir ikke dårlig av å stå 28 dager, heller. Det viktigste, er å være tålmodig. Hvis du er utålmodig, så brygg heller en omgang til. Da har du noe mer å stelle med, og litt mer å fordele konsentrasjonen på. Da blir det lettere å vente 21 dager :D
 
Du tok en gravitymåling uten å måle, eller? :D

Målingen forteller deg fort om det gjærer greit. Brusing er iallefall en indikasjon på at det gjør det.

Klart at den hadde en lavere gravity nå enn da jeg satt den til gjæring, men det kunne vel like så greit vært de første dagene som gjorde dette? :)

Gull at brusingen er en indikasjon!
 
Aktiviteten i gjærlåsen vil avta, men gjæren jobber videre. Ingen grunn til å være redd for å vente i 21 dager. Ølet blir ikke dårlig av å stå 28 dager, heller. Det viktigste, er å være tålmodig. Hvis du er utålmodig, så brygg heller en omgang til. Da har du noe mer å stelle med, og litt mer å fordele konsentrasjonen på. Da blir det lettere å vente 21 dager :D

Høres bra ut :) smører meg inn med tålmodighet og venter videre!
 
Tilbake
Topp