Gjæreskap - varmekilde

Morka2k

Norbrygg-medlem
Heisann!

Jeg tenkte å gå i anskaffelse av et kjøleskapt, til å bruke som et gjæreskap. Tanken var å kjøre en inkbird kontroller. Spørsmålet mitt er om denne: biltema.no/bygg/vvs/frostvakt/frostsikringskabel-2000030002 vil fungere som varmekilde? Tenker på det der med at den er selvregulerende.
Håper det ikke er et altfor dumt spørsmål :p
 
Tror ikke den vil fungere, den har innebygget termostat som stanser på 10c, så med mindre du kun skal brygge lager blir den litt feil.

Jeg har en lik denne frostvakten kjøpt på biltema for evig lenge siden. Fungerer fra alt til å holde på 2c ved lagering og cc på vinteren til kettle souring på 48c. Står montert i kjøleskapet og styres av inkbird, anbefales
 
Tusen takk!
Ja, det var det jeg også trodde, men tenkte jeg skulle spør for å være hundre prosent sikker. Da går jeg heller for den du anbefalte.

Tusen takk for kjapt svar :)
 
Før jeg gikk over til glykol så brukte jeg noe så enkelt som en lyspære pakket inn i aluminiumsfolie. Skal ikke mange watt til og den skaper lite restvarme. Mye restvarme gjør det vanskelig og stabilisere så du overskyter hele tiden så du får mer sykluser på varme og kjøling
 
Et generelt tips er et du sjelden trenger å bruke både varme- og kjølekilde samtidig.

Om kjøleskapet for eksempel står i jevn romtemperatur, kan du bruke kun kjøling om du skal ha lavere temperatur på gjæringen og kun varmekilde om du for eksempel skal gjære på typisk kveiktemperatur.

Da unngår du hyppige skifter av kilde og "yoyo"-temperatur. Romtemperaturen vil bidra godt nok til å balansere.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp