kjellebass
Norbrygg-medlem
Jeg brygget sist søndag en ABC Halvor IBA etter oppskirft fra BryggSelv. Til denne laget jeg en 3-liters starter basert på en wlp001 vasket ut av et tidligere brygg en måned tidligere. Denne har gjæret i en gang nede i kjelleren hvor det var litt kaldere enn forventet. Tempen i gjæringsdunken lå på ca. 16 grader frem til i går (altså i ca. 6 dager). Gjæringsaktiviteten var som normalt frem til fredag, da avtok aktiviteten fullstendig (det er like mye vann i "kamrene" i gjærlåsen). I går kveld flyttet jeg dunken til et annet rom og tempen ligger nå på 20 grader. Fortsatt ingen aktivitet. Jeg har i dag målt SG til 1.026, noe som jeg synes er veldig høyt med tanke på at det ikke er noen aktivitet og at krausen er borte. Skal ende mellom 1.014 og 1.018, men mistenker at dette brygget ikke kommer særlig lengre ned.
Kan lav gjæringstemperatur ha noe å si på utgjæringen? Er det evt. flere bivirkninger av gjæring på lav temperatur?
Jeg tenker imidlertid å gi den en uke på 20 grader og se om det bedrer seg.
Mvh,
Kjell B.
Kan lav gjæringstemperatur ha noe å si på utgjæringen? Er det evt. flere bivirkninger av gjæring på lav temperatur?
Jeg tenker imidlertid å gi den en uke på 20 grader og se om det bedrer seg.
Mvh,
Kjell B.