Gjæring av juleøl

28. august brygget jeg en tradisjonell norsk juleøl. Brukte gjær Wyeast 2042 Danish Lager. Den hadde OG 1060, og har nå kun kommet ned i 1025. Den har altså gjæret drøyt fire uker på 10- 11 grader. Målet var å komme ned på FG 1015, men dette går fryktelig tregt. Kan jeg la den fortsatt stå til gjæring uten å gjøre noen ting ? Er det noen risikoe for at det blir bismak med så lang gjræringsperiode ? Bør jeg stikke om, eller bør jeg tappe på flaske for ettergjæring/ karbonering på flaske? Er den noen som kan dele sin kunneskap om dette?
 
Du kan tilsette ny gjær men det kan hende at resten av sukkeret er uforgjærbar. Spørst hva og hvordan du mesket, hvor mye gjærceller, o.s.v.
 
Vi brukte terrassebryggeri fra Bratberg, og mesket inn på 55 grader for detter å heve til 67 grader i en time. Det krever litt omtanke for å  få rett temperatur med dette utstyret, og det kan hende vi har vært i overkant hva angår temperatur ,og at vi burde mesket på en lavere temperatur. Hvis vi har mesket på for høy temperatur  har det vel liten hensikt å tilsette mer gjær?
 
Jeg brukte èn pakke 2042 danish lager, og laget en starter dagen i forvegen. Hele starteren ble heldt opp i gjæringskaret.
 
Per Skaug skrev:
Jeg brukte èn pakke 2042 danish lager, og laget en starter dagen i forvegen. Hele starteren ble heldt opp i gjæringskaret.

Det er utvilsomt lite gjær for en lager, så det kan nok være stedet å se på først. Tror du bør tilsette mer gjær, f.eks ved å rehydrere tørrgjær, da det tar kjappest tid og er lettest å tilsette nok av. Sjekk denne kalkulatoren for å se anbefaling for gjærmengde ut i fra hvilket øl du skal brygge (lager, ale, vørterstyrke, vørtermengde, type og størrelse på starter, og når gjæren er produsert...).
 
Du sier ikke noe om volumet du brygget, men til lager er én enkelt pakke svært lite uansett. Jeg vil tro det er forklaringen på at gjæringen går sent.
 
Tilbake
Topp