Gjæring av pils i kjøleskap uten ekstern termostat

Eduard

Norbrygg-medlem
Nå etter en god stund med øltørke og mangel på bryggeutstyr er det snart tid til at jeg får brygget øl hjemme igjen!  :yes:

Siden jeg skal på ferie i noen uker, så tenkte jeg å brygge en pils og så bruke øleskapet til formålet. Det står jo ikke noe fat der nå, og jeg må trygt kunne la ølet stå i ca 3 uker før det fates. En ale er da ikke så aktuelt da det kan bli varmt i leiligheten...

Spørsmålet mitt: hvis jeg stiller Norcool-benkekjøleskapet i høyeste stand, altså minimal kjøling (men ikke 'av'), hvilken temp vil kjøleskapet trolig holde? Jeg håper det ikke blir for kaldt til lager-gjæring...  :nosmile: Og en UT100 har jeg ikke liggende så det er ikke noe alternativ.
 
Eneste måte å være sikker på er å la kjøleskapet stå helt tomt et par dager, men med termostaten på miniumum, for så å sjekke temperaturern.

Det er tildels stor forskjell på kjøleskap når det gjelder temp styring. Prøvde å gjære en pils i mitt kjøleskap. Jeg har riktig nok ikke Norcool, men tremperaturen på minimum falt til 4 grader. Å pilsen stoppet helt opp. Men en kompis av meg bruker et gammelt kjøleskap til gjæring, å han får fint 9 grader i det. Så tingen er å måle nøye, gjerne oppe og nede.


Et annet alternativ er å ha kjøleskaqpet på MAX, for så å koble det gjennom et tidsur. Forsøk med kjøling 4 ganger pr døgn. ca en halv time pr gang. Gjorde dette med en fryser før ut-100 kom i hus, og 4 * 15 min/ døgn holdt fint 3 grader i boksen. :ilike:
 
Jeg har forsåvidt et tidsur, men jeg har ikke nok tid til å prøve ut noe patent her. Da er det vel bare å legge et termometer i kjøleskapet og holde et øye med den. Eller har noen en UT100 å låne ut?  :angel:
 
Jeg brukte kjøleskap på laveste effekt i mange år. Det funker relativt bra, men jg ville testet det i et par dager først, for å sjekke temperatursvingningene.

UT100 er en fin ting!
 
Jeg har målt max min temp i mitt øleskap og det er veldig stor forskjell ca 4C. Så jeg anbefaler å bruke en mere nøyaktig termostat, men den reelle temperaturen ølet har i gjæringen er en gjennomsnitt av kjøleskapets temperatur. Så jeg anbefaler deg å sette 20 liter kaldt vann i kjøleskapet og måle tempen i dette etter ett par døgn. Du kan låne en UT 100 av meg hvis du har muligheten til å hente den.
 
Hei,

Jeg har en ubrukt/uåpnet UT100 liggende i bryggeriet på blinderen. Den kan du kjøpe for det den koster på conrad.de. Ellers kan du låne den.

Ring Margit Iren og ikke meg hvis du er interessert :)

Yngve
 
Eduard skrev:
Nå etter en god stund med øltørke og mangel på bryggeutstyr er det snart tid til at jeg får brygget øl hjemme igjen!  :yes:

Siden jeg skal på ferie i noen uker, så tenkte jeg å brygge en pils og så bruke øleskapet til formålet. Det står jo ikke noe fat der nå, og jeg må trygt kunne la ølet stå i ca 3 uker før det fates. En ale er da ikke så aktuelt da det kan bli varmt i leiligheten...

Spørsmålet mitt: hvis jeg stiller Norcool-benkekjøleskapet i høyeste stand, altså minimal kjøling (men ikke 'av'), hvilken temp vil kjøleskapet trolig holde? Jeg håper det ikke blir for kaldt til lager-gjæring...  :nosmile: Og en UT100 har jeg ikke liggende så det er ikke noe alternativ.

Regner med du takker ja til noen av UT100 tilbudene du har fått og drar til Voss og utøver ekstremsporten.  :laugh:
 
Jeg tenkte bare å skrive en liten tilbakemelding på forsøket med å gjære pils i (kj)øleskapet. Noen dager før jeg brygget ølet la jeg et termometer i kjøleskapet og skrudde termostaten ned til stand 1, eller noe sånt. Det viste seg at kjøleskapet holdt en ganske så konstant temperatur på ca 9 grader. Da tenkte jeg at det ville gå greit å gjære pilsnerølet i kjøleskapet uten UT100.

Og dette ser ut til å være en riktig antakelse. Ved tilbakekomst fra ferie hadde brygget stått i øleskapet i nesten 4 uker og ølet var godt utgjært og klart. Jeg fikk ikke målt noe FG da jeg måtte haste meg med å stikke om grunnet andre aktiviteter, men det smaker ihvertfall godt utgjært. Diacetyl var det også nesten ingenting av. Jeg brukte SafLager S23, som jeg mener er en nokså grei tørrgjær til lagerøl. Ølet bærer ikke akkurat preg av fruktighet, og smaker rent.

Så neste sommer vil jeg nok gjøre det samme. Ingenting er bedre enn å komme hjem fra sommerferie og ha (nærmest) umiddelbar adgang til en ferskbrygget og drikkeklar duggfrisk en!  :biersmile:
 
Tilbake
Topp