Gjæring og karbonering av bokkøl

har bare en bokkøl bak meg. gjæret ved ca 12°C, OG70 til FG20(tror jeg, snart ett år siden) på ca fire uker (skulle hatt større starter, men det har jeg lært mer om etterpå), og så sto den på glassbalong fra oktober til februar i råkjeller hvor det holdt mellom 9 til 12 grader i løpet av vinteren. *Karbonerte med 5 gr/liter, som var ganske passe synes jeg.
Dette var bock med rein munich-malt + bjørkesirup, så det var vanskelig å sammenligne med annet bockøl jeg har smakt, men det ble jævla godt.
 
Gjæringstid avhenger av gjærtype, gjærmengde og temperatur.

Først til temperatur. Bokkøl er sterkt øl. Jeg får etter min mening helt klart renere smak ved å pitche kaldt. Helt nede på 7-8 grader i vørter ved pitching. Jeg lar temperaturen i vørteren stige til 10 grader i en uke og til 12 grader de siste ukene. Dette gir mindre høyere alkoholer.

Gjæringstid. Når jeg bruker WLP 833 (alltid på bokkøl) gjærer ølet stort sett ut på to uker. 833 er en rask gjær. Jeg gir ølet en uke til slik at gjæra kan rydde opp. Mr malty gir god rettledning på anbefalt gjærmengde. Jeg har noen ganger fått litt høy restsødme ved bruk av 833 så derfor mesker jeg bokkene mine på 67 og ikke 68 grader.

Bokkøl blir etter min mening best på ca 2 enheter co2. Gjæra tåler godt 6-7% så det å ettergjære på flaske er ikke et problem.

Ofte tapper jeg lager på fat, karbonerer og skyter på flaske med beergun. Lagergjær gir mye gjærsump ved flaskemodning.

Bokkøl er jo et relativt sterkt øl som krever noe lagring. Både pga alokoholstyrken og på grunn av munchenermalten. Malten kan virke litt kvass uten lagring. Etter min mening kan et velgjæret bokkøl som ikke er for sterkt godt drikkes etter 2 måneder, men det vil utvikle seg positivt i minst ett år.

mvh
Bårdd
 
Tilbake
Topp